ارگ حکومتی سلطانیه ساماندهی می‌شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۳
ارگ حکومتی سلطانیه ساماندهی می‌شود

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، ارگ حکومتی سلطانیه با بیش از ۱۲ هکتار وسعت، ساماندهی می‌شود.

با اعلام مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ارگ حکومتی سلطانیه با مساحتی بیش از ۱۲ هکتار، ساماندهی می‌شود و بخش‌هایی که کاوش شده است، مرمت خواهد شد.

ابوالفضل عالی، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، بیان کرد:

در حال برنامه‌ریزی هستیم برای اینکه بتوانیم وضعیت گنبد سلطانیه و ساماندهی کل مجموعه جهانی را، که از سال‌ها پیش شروع شده، ادامه دهیم و به وضعیت مطلوب برسانیم.

وی گفت:

برنامه‌های ما در چند بخش است؛ یکی ساماندهی فضای خارج از ارگ که بر اساس طرح مطالعاتی که سال گذشته مشاور میراث فرهنگی انجام داده قرار شده در یک مرحله ساماندهی معابر پیرامون گنبد را انجام دهیم. ساماندهی معابر به توسعه گردشگری کمک می‌کند. باید فضاهای مطلب پیرامون گنبد نیز ساماندهی شود؛ از جمله پیاده‌راه‌سازی، ساماندهی خیابان‌ها، سنگ‌فرش کردن، ایجاد فضاهایی برای دوچرخه‌سواران، و عبور کالسکه.

عالی ادامه داد:

در مرحله بعد برای ارگ سلطانیه برنامه داریم. بخش‌هایی از آن در سال‌های پیش بر اثر کاوش از دل خاک بیرون آمدند. ما سعی می‌کنیم ساماندهی ارگ حکومتی که حدوداً ۱۲ هکتار وسعت دارد را انجام دهیم. بخش‌هایی که کاوش شده باید مرمت شود. بخش‌های دیگر نیز فضاسازی و کف‌سازی می‌شود و در نهایت سعی می‌کنیم وضعیت مطلوبی را در ارگ ایجاد کنیم.

وی بیان کرد:

حفاظت و مرمت و نگهداری از گنبد در اولویت کارهای ماست. این اقدام از سال‌ها پیش شروع شده و ما هم ادامه خواهیم داد. برنامه حفاظتی و مرمت و ایجاد کارگاه‌های مختلف در گنبد را در دستور کار داریم.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه