مقبره‌ای هزارساله در چین کشف شد

افشین حیدری
افشین حیدری چهار شنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
مقبره‌ای هزارساله در چین کشف شد

یک مقبره آجری مربوط به دوره یورچن جین در شمال چین در جریان بازسازی زهکشی در استان شانشی کشف شد که دارای تزییناتی شبیه به ارواح نگهبان است.

یک مقبره آجری خاص که تصور می‌شود بیش از ۸۰۰ سال قدمت داشته باشد در شمال چین توسط کارگرانی که در حال بازسازی زهکشی آب باران بودند، کشف شد.

این مقبره شامل سه جسد است که باستان‌شناسان موسسه شانشی می‌گویند سه جسد پیدا شده در آنجا جسد دو بزرگسال بین ۵۰ تا ۶۰ساله و یک کودک بین ۶ تا ۸ساله است. همچنین چندین ظروف سفالی و یک کتیبه در این مکان به‌دست آمد که نشان می‌دهد این مقبره بین سال‌های ۱۱۹۰ و ۱۱۹۶ پس از میلاد زمانی که منطقه تحت حکومت جورچن جین یا ایالت «جین بزرگ» بود؛ ساخته شده است.

به گفته موسسه باستان‌شناسی شانشی، این مقبره رو به جنوب شباهت‌هایی با سایر مقبره‌های موجود در منطقه دارد و یک دروازه تشریفاتی در دیوار شمالی آن ساخته شده که نسبتا ساده است. ساختار مقبره ساده و دارای یک پلکان است که به دری که به اتاقک داخلی منتهی می‌شود، می‌رسد. کل اتاق با آجرهایی تزیین شده که شبیه به چوب‌های کنده کاری شده رنگ‌آمیزی شده‌اند. این مقبره همچنین دارای تزیینات پرآذینی روی دیوارها است، از جمله شیر، شقایق‌های دریایی، گل‌ها و دو پیکر که تصور می‌شود نشان‌دهنده ارواح نگهبان هستند. تصور می‌شود یکی از این چهره‌ها مرد و دیگری زن باشد.

جورچن جین در حدود سال ۱۱۱۵ پس از میلاد در میان شورش‌ها علیه سلسله لیائو پیشین منطقه ظهور کرد و در سال ۱۲۳۴ به دست مغول‌های مهاجم افتاد. اما در قرن بعد یکی از قدرت‌های بزرگ چین بود. اگرچه بسیاری از اتباع آن از قومیت چینی‌هان بودند، جورچن جین توسط یک خانواده امپراتوری که از نظر قومی یورچن بودند، اداره می‌شد، مردمی نیمه کوچ‌نشین از شمال شرقی چین که با قوم منچو مرتبط بودند. آنچه جورچن جین را بسیار جالب می‌کند این بود که این یک امپراتوری چند قومیتی بود.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه