کشف سنگ نگاره ساسانی در انگلستان مربوط به گذشته است

افشین حیدری
افشین حیدری دوشنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۵
کشف سنگ نگاره ساسانی در انگلستان مربوط به گذشته است

 مدیرکل موزه‌های کشور، کشف و ضبط یک سنگ‌نگاره ساسانی قاچاق شده با قدمت حدود دو هزار سال در انگلستان را مربوط به سال ۲۰۱۶ دانست.

مدیرکل موزه‌های کشور کشف و ضبط یک سنگ‌نگاره ساسانی قاچاق شده با قدمت حدود دو هزار سال در انگلستان را مربوط به سال ۲۰۱۶ دانست و اعلام کرد که روند استرداد آن به کشور آغاز شده و تلاش می‌شود امسال به ایران بازگردد.

در پی اعلام کشف و ضبط یک سنگ‌نگاره ساسانی قاچاق شده با قدمت حدود دو هزار سال و به ارزش تخمینی ۳۰ هزار پوند در انگلستان و نمایش آن به‌مدت سه ماه در موزه بریتانیا در هماهنگی با دولت ایران، مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌های کشور، جزئیات بیشتری را دراین‌باره تشریح کرد و گفت:

 با انتشار خبر توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان، اعلام شد محموله‌ای حاوی بخشی از یک نقش‌برجسته ساسانی از سوی پلیس تحویل موزه بریتانیا شده است. پرونده مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده است که در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد، یک اثر تاریخی توقیف می‌شود. افسران نیروی مرزی با توجه به نوع بسته‌بندی اثر به آن مشکوک شده و پس از بازرسی، این محموله ضبط می‌شود.

او ادامه داد:

این پرونده توسط اینترپل نیز بررسی شده است؛ اما تاکنون دستگیری صورت نگرفته است. با پیگیری اداره‌کل موزه‌های معاونت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همچنین مکاتبات صورت گرفته در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور آغاز شده است و در تلاشیم در سال جاری به ایران باز ‌گردد.

مدیرکل موزه‌های کشور اظهار کرد:

پیش‌تر، مسئولان موزه بریتانیا درخواست کرده بودند این اثر پیش از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. با توجه به همکاری این موزه در اطلاع‌رسانی، کارشناسی و مرمت این اثر ارزشمند، مقرر شد پس از اعلام رسمیِ تحویل امانی شیء از سوی موزه، حداکثر به‌مدت سه ماه این نقش‌برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده شود.

‌ادیب‌زاده درباره اصالت این نقش‌برجسته با توجه به ابهام‌ها و شبهاتی که درباره جعلی بودن آن مطرح شده است، گفت:

با توجه به اینکه موزه بریتانیا در زمینه تاریخ و هنر دوره ساسانی، کارشناسان برجسته‌ای دارد، این اثر را کارشناسی کرده‌ و اصالت آن را تایید و منشا آن را منطقه فارس اعلام کرده‌ است که البته پس از استرداد اثر به ایران نیز بررسی‌های لازم را برای اصالت‌سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.

مدیر مرکز موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی گفت:

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته روی این نقش‌برجسته، به نظر می‌رسد این اثر بخشی از یک نقش‌برجسته با ترکیب بزرگ‌تر بوده است. در حال حاضر فقدان کتیبه سبب می‌شود شناسایی شخص حجاری‌شده در این نقش‌برجسته دشوار باشد. اگرچه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.

 

جان سیمپسون، متصدی ارشد و باستان‌شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا، نیز به روزنامه گاردین گفته بود:

«تقریبا هرگز با چنین موردی مواجه نشده‌ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی‌رحمی بریده شده باشد. آن را به‌طرزی باورنکردنی، با دستگاه فرز بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته‌بندی مناسب قرار داده‌ و جعبه را با میخ محکم کرده‌اند.»

سیمپسون درباره خاستگاه این سنگ‌نگاره همچین گفته است:

«اگرچه پایتخت ساسانی‌ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود؛ اما به نظر می‌رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجایی که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می‌شود تراشیده شده، نمی‌توان محل دقیق آن را مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش‌برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آن‌ها به قرن سوم میلادی می‌رسد. تقریبا همه در بخش نسبتا کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه