کپوبافی دزفول در آستانه ثبت جهانی

نادر نینوایی
نادر نینوایی پنجشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۶
کپوبافی دزفول در آستانه ثبت جهانی

تلاش انجمن‌ها، فعالان، هنرمندان، کارشناسان و مدیران در خصوص جهانی شدن کپوی دزفول ادامه دارد و به‌زودی این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد.

با اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستی استان خوزستان، تلاش انجمن‌ها، فعالان، هنرمندان، کارشناسان و مدیران در خصوص جهانی شدن کپوی دزفول ادامه دارد و به‌زودی این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستی خوزستان، روز پنجشنبه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌ملی کپوبافی دزفول به‌عنوان یکی از ارزشمندترین دست‌ساخته‌های مردمی استان خوزستان گفت:

با تلاش‌های هنرمندان، صنعتگران، پیشکسوتان و کارشناسان فن استان خوزستان تاکنون پنج شهر عنوان شهر ملی صنایع دستی را کسب کرده که یکی از این شهرها دزفول است.

وی افزود:

اگرچه شهرستان دزفول را به‌عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی با معماری آجری می‌شناسند، اما با ثبت‌ملی یکی از شناخته‌شده‌ترین صنایع این شهر، قابلیت دیگری به شناسنامه دزفول افزوده و باعث شد افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ صنعتگر و هنرمند فعال در این رشته جایگاه و شأن تازه‌ای برای کار خود در نظر بگیرند و با دلگرمی بیشتری این صنعت ـ هنر را دنبال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت:

نصب المان کپوبافی در یک بازه زمانی ۶ ماهه در بلوار شهدا، نام‌گذاری برخی از خیابان‌ها و میادین به نام "کپو"، اصلاح و راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد کپوبافی و آموزش و اعطای تسهیلات، از جمله فعالیت‌های قابل اشاره در ادامه روند ثبت‌ملی دزفول و ایجاد شرایط تازه برای کسب نشان جهانی این هنر ارزنده بود.

ارسطوزاده با اشاره به روند فعالیت‌ها و اقداماتی که پس از دریافت نشان ثبت‌ملی تا ورود گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی یونسکو در دزفول انجام شده است، گفت:

در آیینی باحضور کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، بازارچه تخصصی صنایع دستی دزفول گشایش یافت و میزبان انواع رشته‌های هنری و ۳۸ رشته فعال صنایع دستی و آثار متنوع هنرمندانی شد که دارای ۶۹ نشان‌ملی و سه نشان از یونسکو بودند.

وی اظهار کرد:

تعدد کارگاه‌های کپوبافی در روستای پامنار و دیگر نقاط دزفول و حضور بیش از ۲ هزار هنرمند کپوباف که آثار آن‌ها در بسیاری از نقاط داخلی و خارجی به نمایش و فروش گذاشته می‌شود زمینه را برای تبدیل شهر ملی دزفول به یک شهر جهانی مهیا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به سفر آصیف شیخ از هندوستان، علی الصالح‌النجاده از کویت و ویدا توحدی از ایران به‌عنوان شورای جهانی صنایع دستی در اواخر سال گذشته به دزفول اشاره کرد و گفت:

شورای جهانی صنایع دستی از نزدیک فعالیت‌های کارگاه‌های فعال کپوبافی دزفول، محیط شهری، حضور فعال زنان و کودکان پویا، غرفه‌های فعال خانگی و شرایط تولید و صادرات کپو را بررسی کردندو با هنرمندان این حوزه گفت‌وگو کردند.

ارسطوزاده افزود:

مردم، آب و هوا، سرزندگی هنر ـ صنعت، تاریخ و فرهنگ شهر دزفول، همواره گواهی‌دهنده قابلیت‌های بی‌شمار این شهر بوده و با توجه به آمار اشتغال در حوزه صنایع دستی به‌ویژه کپوبافی در دزفول، نشان‌دهنده رونق و شکوفایی آینده تولید کپو در این شهر است.

وی گفت:

با توجه به ارزیابی‌های صورت‌گرفته طی بازدید کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، شاهدات، اسناد و آمار ، باید منتظر نظر نهایی این شورا باشیم که شواهد نشان‌دهنده روزهای روشنی برای کپوبافی دزفول است.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به‌ویژه دهستان شهیون دزفول است. این هنر ـ صنعت با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی در دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان در دور دوم سفرهای استانی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد استان شد.

بازدید از حوزه شرق استان خوزستان و هنر سنتی کپوبافی دزفول که در فهرست ثبت‌جهانی صنایع دستی قرار گرفته، از برنامه‌های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی در سفر استانی رئیس‌جمهوری به خوزستان است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه