تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در «ویرانشهر»

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در «ویرانشهر»

کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «ویرانشهر» و «ارگ آلمادوشن» خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی از ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «ویرانشهر» و «ارگ آلمادوشن»، ارائه پرونده حریم سه محوطه تاریخی به شورای ثبت و مرمت هشت اثر تاریخی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمدرضا قهرمانیان، درباره محوطه‌هایی که منتظر تصویب حریم هستند، اظهار کرد:

پرونده تعیین حریم «تپه معصوم‌زاده» در بجنورد، «تپه حیدران» در جاجرم و «محوطه ویرانشهر» در فاروج آماده است و در جلسه شورای حریم که روز دوشنبه این هفته برگزار می‌شود، بررسی می‌شوند.

او با یادآوری اینکه سال گذشته مرمت ۳۰ اثر تاریخی در استان خراسان شمالی با اعتبارات استانی انجام شده است، افزود:

«رباط عشق»، «حمام قلعه خان»، «ارگ نادری» در شیروان، «حمام جاجرم»، «شهر بلقیس»، «حمام فاروج» و «سبزه‌میدان» در بجنورد و «باغ مزار گرمه» از جمله آثاری هستند که امسال با این نوع اعتبار مرمت خواهند شد.

قهرمانیان همچنین درباره وضعیت کاوش‌های باستان‌شناسی خراسان شمالی در سال جدید، گفت:

امسال حدود ۲٫۳ میلیارد تومان اعتبار برای کاوش‌های باستان‌شناسی در نظر گرفته شده است که بر این اساس اولویت‌هایی را مشخص کردیم. مطالعات ژئوفیزیک و تعیین حریم «تپه کلاته یاور» و کاوش و حفاظت اضطراری «تپه معصوم‌زاده» در بجنورد، گمانه‌زنی و لایه‌نگاری، کاوش و حفاظت از یافته‌های باستان‌شناسی « ارگ نادری» و «ارگ دوین» در شیروان از جمله این اولویت‌ها است.

او اضافه کرد:

اعتباری هم برای کاوش و حفاظت از یافته‌های باستان‌شناسی «ارگ آلمادوشن» داریم، همچنین در شهر فاروج کاوش باستان‌شناسی «محوطه ویرانشهر» به‌طور مشترک با موزه لوور انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی در توضیحات بیشتر درباره این کاوش‌های باستان‌شناسی بیان کرد:

میراث فرهنگی استان سری فعالیت‌هایی مستمر در حوزه کاوش‌ دارد و دلیل آن هم علمی و تحقیقاتی است؛ مثلا در ارگ نادری و ویرانشهر چند سال پیش هم کاوش‌هایی انجام شده و امسال قرار است فصل بعدی این کاوش‌ها انجام شود. در محدوده «کلاته یاور» هم چندین واگذاری حریم انجام شده است که برای تعیین حریم آن، کاوش انجام می‌شود تا تداخل‌هایی که با اراضی‌ واگذار شده از طریق بنیاد مسکن وجود دارد، حل شود.

قهرمانیان همچنین درباره وضعیت ثبت آثار استان خراسان شمالی گفت:

در طول سال‌های گذشته آثار و میراثی که در معرض خطر بودند را به ثبت رساندیم و ۲۵ پرونده آماده در حوزه ثبت داریم، اما هنوز جلسه‌ای برای ثبت در سال ۱۴۰۲ تشکیل نشده و تا شش ماه دوم سال فرصت داریم که برنامه‌ریزی‌های لازم برای ثبت پرونده‌های آثار مدنظر را انجام دهیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه