گرمابه‌ای ۵۰۰ ساله در پرو کشف شد

افشین حیدری
افشین حیدری شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲
 گرمابه‌ای ۵۰۰ ساله در پرو کشف شد

باستان‌شناسان ‌بقایای یک مجموعه گرمابه تشریفاتی اینکاها را در کشور پرو کشف کردند.

باستان‌شناسان مجموعه گرمابه‌های متعلق به اینکاها را در کشور پرو کشف کردند که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و گمان می‌رود توسط اشراف‌زادگان امپراتوری اینکا مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

باستان‌شناسان معتقدند این مجموعه گرمابه که در نزدیکی «خانه اینکا» و در محوطه باستان‌شناسی واقع در مرکز «پرو» ‌کشف شده است، برای مراسم‌های تشریفاتی و توسط اعضای عالی‌رتبه امپراتوری اینکا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

«لوییز پاردز سانچز» ‌یکی از کاوشگران فعال در محوطه باستان‌شناسی «Huanuco Pampa» معتقد است که این مجموعه به سایر مکان‌های خاص، مقدس و مرتبط به مراسم‌ آیینی اینکاها شباهت دارد؛ چراکه بیش از آنکه به‌عنوان مکانی برای شست‌وشو عمل کند، به‌عنوان مکانی برای انجام مراسم‌های آیینی و پرستش نیاکان نیز کاربرد داشته است.

بر اساس بیانیه وزارت فرهنگ پرو، این حمام که حکاکی‌های ظریفی روی آن نقش بسته است، به‌طور متوسط ‌حدود دو متر عمق دارد.

پرو، خانه صدها محوطه باستان‌شناسی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «ماچوپیچو» و طراحی‌های عظیم ۱۵۰۰ ساله‌ به نام «خطوط نازکا» ‌اشاره کرد.

محوطه باستان‌شناسی Huanuco Pampa بخشی از شبکه راه‌های باستانی سلطنتی (Qhapaq Nan) است که با نام «سیستم جاده‌ای اینکا» نیز شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ شبکه‌ای با بیش از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر طول که اکوادور، کلمبیا، پرو، بولیوی و آرژانتین را به‌هم متصل می‌کرد و گسترده‌ترین سیستم حمل‌ونقل در آمریکای جنوبی به شمار می‌رفت.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه