وعده رفع بوروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاری در گردشگری

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۷
وعده رفع بوروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاری در گردشگری

معاون گردشگری به ترغیب افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و رفع بوروکراسی‌های اداری و تشویق آن‌ها تاکید کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ترغیب افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، رفع بوروکراسی‌های اداری و تشویق آن‌ها در کنار پیگیری برای پیشرفت امور  تاکید کرد.

علی اصغر شالبافیان، همچنین خاطر نشان ساخت:

رفع مشکلات حین کار از مهم‌ترین امور دارای اولویت در حوزه سرمایه‌گذاری در سطح کشور به شمار می‌آید که باید به جد توسط مدیران استانی در دستور کار قرار گیرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت:

ترغیب افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، رفع بروکراسی‌های اداری و تشویق آن‌ها در کنار پیگیری برای پیشرفت امور و رفع مشکلات حین کار از مهم‌ترین امور دارای اولویت‌دار حوزه سرمایه‌گذاری در سطح کشور به شمار می‌آید که باید به جد توسط مدیران استانی در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول، در وبینار ارزیابی عملکرد معاونین سرمایه‌گذاری استان‌ها و اولویت‌های پیش رو که توسط اداره‌کل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری طی ارتباط مجازی با معاونین گردشگری و سرمایه‌گذاری ۳۱ استان کشور تشکیل شد، گفت:

 وظیفه ملی ما علاوه بر پیشبرد امور جاری، توجه جدی به پیشرفت پروژه‌های گردشگری است.

او با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های گردشگری در حال ساخت نیازمند پیگیری و رفع مشکلات جاری است، افزود:

وظیفه مدیران مرتبط به بخش سرمایه‌گذاری گردشگری این است که در اتاق‌هایشان به روی سرمایه‌گذاران باز باشد و آن‌ها را به سوی شرایط مساعد سرمایه‌گذاری هدایت کنند.

شالبافیان ادامه داد:

همچنین نیاز است با از بین بردن بوروکراسی‌های اداری، امور تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به‌صورت مستمر انجام شود و با ارزش نهادن به اهمیت فعالیت آن‌ها، حل مشکلات اجرایی و رفع چالش‌های حین کار در اولویت اصلی فعالیت مدیران سرمایه‌گذاری استان‌ها قرار گیرد.

معاون گردشگری ضمن تاکید بر این مسئله که از سال گذشته تاکنون تعداد قابل‌توجه پروژه گردشگری نیازمند حمایت و پیگیری امور احصا شده است، گفت:

با توجه به فرابخشی بودن حوزه گردشگری و ارتباط مطلوب حوزه ما با سایر دستگاه‌های مرتبط، تلاش کردیم تا رفع بسیاری از چالش‌های مشترک در دستور کار قرار گیرد.

شالبافیان همچنین ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در سال گذشته را اقدامی شایسته خواند. وی از استان‌های سراسر کشور خواست تا نسخه‌های تکامل‌یافته بسته‌های سرمایه‌گذاری را با دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله واقعی و جذاب بودن، همراه با اخذ مجوزهای لازم از تمامی دستگاه‌های فرابخشی، در همایش سرمایه‌گذاری که قرار است در تابستان پیش رو برگزار شود، ارائه کنند.

معاون گردشگری در پایان گفته‌های خود از برگزاری وبینارهای هفتگی با ادارات‌کل استانی و پایش روند فعالیت‌های آن‌ها خبر داد.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

همچنین در این نشست احمد تجری، مدیرکل اداره سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری، نیز با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های مهم حوزه گردشگری در سال جاری، شناسایی و ارائه فرصت‌ها و پروژه‌های گردشگری دارای اولویت است، گفت:

لزوم انجام مطالعات نیازسنجی و امکان‌سنجی تاسیسات گردشگری به‌منظور شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین توزیع عادلانه ایجاد تاسیسات اقامتی، پذیرایی و سرگرمی تفریحی در سطح استان‌ها مورد تاکید است.

او همچنین بر اهمیت گردشگری دریایی در استان‌های ساحلی کشور اشاره کرد و افزود:

اعلام مشکلات و چالش‌های مرتبط با سایر دستگاه‌های دخیل در امور دریا با جدیت به وزارت منتقل شود تا به قید اولویت حل آن توسط مقام عالیه در دستور کار قرار گیرد.

تجری ادامه داد:

حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری یکی از زیرساخت‌های عینی و مستعد برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری به شمار می‌آید که می‌تواند با افزایش اشتغال‌زایی نقش موثری در رونق تولید به‌همراه داشته باشد.

او همچنین با تاکید بر اهمیت پیگیری پروژه‌های سرمایه‌گذاری گفت:

با توجه به آمار‌گیری جدید از استان‌ها و نیز ویرایش و تحلیل اطلاعات ارسالی، در حال حاضر تعداد بیش از ۵۰۰ پروژه بالای ۷۰درصد در سطح کشور در دست احداث است. از این‌رو با پیگیری و هماهنگی لازم از ادارات‌کل استان‌ها پیش‌بینی تحقق افتتاح و بهره‌برداری این تعداد از تاسیسات گردشگری تا پایان سال جاری از اهداف اصلی تعیین شده به شمار می‌آید.

تجری در ادامه با تاکید بر بازنگری و بهبود فرآیندهای سرمایه‌گذاری در راستای تسریع و کوتاه شدن مراحل صدور مجوز یادآور شد:

رویکرد اصلی ما در سال جاری حمایت و پشتیبانی جدی از سرمایه‌گذاران این حوزه است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری در بخش دیگری از گفته‌های خود با تاکید بر اینکه برخی از سرمایه‌گذاران مشتاق دریافت فرصت‌ها و برخی برای دریافت بسته‌ها مشتاق هستند، گفت:

با در نظر گرفتن اینکه کدام مناطق، چه موقعیت و ظرفیتی را برای شرایط سرمایه‌گذاری دارا هستند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مربوطه تهیه شود و با در نظرگرفتن ظرفیت‌های احصا شده که مجوزهای لازم آن‌ها اخذ شده است و دارای موافقت اصولی هستند، بسته‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ارائه شود تا با همکاری مشاوران خود در مسیر اجرا و پیشرفت قرار گیرد. این در حالیست که تاکنون ۱۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری تهیه شده است.

او همچنین انجام پیگیری‌های لازم و تعاملات موثر ادارات‌کل استانی با شورای برنامه‌ریزی استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان، برای تعیین سهم زیرساخت‌های گردشگری و همچنین تحقق اعتبارات زیرساختی آن از محل ۵درصد از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۲برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری را نیز بخش دیگری از برنامه‌های این حوزه در سال جاری اعلام کرد.

بنا به گفته تجری پیگیری برای تصویب آیین‌نامه ترکیبی تأسیسات گردشگری، اقدام به‌منظور تدوین و ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه بهره‌برداری فازبندی پروژه‌های بزرگ مقیاس، تهیه دستورالعمل نحوه صدور مجوز و واگذاری زمین در اراضی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن و نیز پیگیری تفاهم‌نامه با شرکت فرودگاه‌ها بخش دیگری از برنامه‌های پیش‌رو در حوزه سرمایه‌گذاری در سال جاری به شمار می‌آید که با فعالیت مستمر مدیران استانی در سراسر کشور جامه عمل پوشانده خواهد شد.

او همچنین در این نشست بر احصای مشکلات موجود در روند اجرایی و بهره‌برداری مناطق نمونه گردشگری و لزوم انجام پیگیری‌های لازم برای رفع آن‌ها تاکید کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه