دومین همایش «به استقبال نوروز» برگزار شد  

افشین حیدری
افشین حیدری دوشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۱
دومین همایش «به استقبال نوروز» برگزار شد   

دومین همایش «به استقبال نوروز» در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانه برگزار شد.

 دومین همایش «به استقبال نوروز» امروز دوشنبه پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در ابتدا علیرضا تابش دبیر همایش «به استقبال نوروز» با تبریک نیمه شعبانیه به‌ عنوان یکی از میراث ناملموس ثبت ملی، افزود:

برگزاری این همایش فرصتی برای هم‌اندیشی، تعامل و هم‌افزایی درباره موضوع‌های مرتبط با برگزاری نوروزگاه‌ها و مراسم آیینی همچنین تلاقی نوروز با ماه مبارک رمضان است که هر سی سال یک بار رخ می‌دهد و‌ از نوروز ۱۴۰۲ تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.

 او ادامه داد:

نوروز و ماه مبارک رمضان سرشار از موضوعات میراث‌ناملموس و‌ رسوم آیینی هستند.

 

تابش از تبیین سیاست‌ها و بخشنامه میراث فرهنگی، ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی بین بخش، نوروز و رمضان؛ میراث ناملموس و‌نوآوری‌ها، پیوست فرهنگی رسانه‌ای و بازنمایی هنرمندانه، نشست انتقال تحربه نوروزگاه‌های ۱۴۰۱، پیش‌بینی پذیری و الزامات اجرایی، تاکید بر نشست‌های توجیهی برای همکاران و داوطلبان و توانمندسازی و تسهیل‌گری به‌عنوان اهداف برگزاری این همایش نام برد. همچنین در این جلسه از دیدگاه‌های تاریخی، باستانی، نمادهای فرخندگی و شادمانی در نمادشناسی، جایگاه دیپلماسی فرهنگی و جهان شمولی، صلح‌اندیشی در مبانی معرفی، فکری و عرفانی به‌عنوان اشتراکات نوروز و ماه مبارک رمضان نام برده شد.

دبیر همایش به استقبال نوروز با اشاره به تنوع و‌ گوناگونی فعالیت‌ها در سراسر کشور، افزود:

ویژه برنامه‌های کودکان و نوجوانان با موضوع خانواده‌محوری، برگزاری رویداهای خلاقانه، فعالیت‌های مشارکتی با دیگر نهادها، شادی‌آفرینی و نشاط‌محوری همچنین ایجاد فضای گفتمانی از جمله اقدامات و برنامه‌ها برای این ایام خواهد بود.

 او همچنین به الزام افزایش ساعت بازدید مخاطبان به‌عنوان یکی از موارد بخشنامه معاونت میراث فرهنگی اشاره کرد و بر اهمیت توجه به ثبت جهانی نوروز و بایسته‌های معرفی این میراث ناملموس، توجه به وجوه مشترک دوازده کشور عضو پرونده ثبت جهانی نوروز، توجه به نماد امیدآفرینی، نوزایی، رشد و‌ پایداری در مجموعه نمادهای مستتر در نوروز و‌ رمضان در فرهنگ تاریخی ایرانیان، توحه به شیوه‌های جان‌افزایی،  روح‌بخشی و پاسداری از میراث ناملموس نوروز و رمضان و‌مراسم مرتبط با آن‌ها، توجه به هم‌گرایی، قومی، محلی، ملی و بین‌المللی، گسترش اندیشه‌های صلح‌گرایامه و‌ دوستی با زیست‌بوم‌های انسانی و طبیعی، توجه به مقوله مطالعات تاریخی و باستانی خوزه نوروز و رمضان، توجه به نوروز و رمضان به‌عنوان دو عامل موثر در دیپلماسی فرهنگی بین‌المللی و قدرت نرم همچنین توجه به موسیقی فاخر، عاملی برای افزایش شور و شعور فرهنگ‌ملی و‌ جهانی به‌عنوان احیاگر نشاط اجتماعی تاکید کرد.

صنایع دستی و هنرهای سنتی محل روایت‌های جدید از نوروز

مریم جلالی

مریم‌جلالی، معاون‌ صنایع دستی و‌ هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت:

صنایع دستی و‌ هنرمندان این‌ حوزه می‌توانند قصه‌های جدید و‌ زاویه‌ دیدهای تازه ایجاد کنند و موجب دمیدن و آفریدن روح خانوادگی و خاطره خوش مانا شدن سفر برای گردشگران شود.

معاون‌ صنایع دستی و‌ هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ماه اسفند و شعبان را موسم بازنگری و بازبینی آنچه کرده‌ایم و آنچه قرار است انجام‌ دهیم، عنوان‌ کرد و افزود:

نوروز یک اتفاق تکرارشونده است که هیچ‌گاه تازگی‌اش را از دست نمی‌دهد. 

او با بیان اینکه میراث فرهنگی، سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است از قائم مقام وزیر و معون میراث فرهنگی کشور برای ایجاد انسجام بین سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکر کرد. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد:

نوروز فصلی برای تجلی سرمایه فرهنگی، گسترس سرمایه اجتماعی و اقتصادی با کمک صنایع دستی و‌هنرهای سنتی است.

جلالی با بیان اینکه پایگاه‌های میراث جهانی و‌ ملی، کاخ موزه‌ها و موزه‌ها میزبانان‌ نوروز هستند، افزود:

این موضوع که با چه هویت و‌ کیفیتی این میزبانی انجام می‌شود اهمیت خاصی دارد و ناظر بر تدبیر، تدارک و‌ توکل است.

او با اشاره به اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌تواند محل و قلاب روایت‌های جدید از نوروز باشد، به ظرفیت‌های این حوزه برای ایجاد اتفاق‌های نو اشاره کرد.

جلالی ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در موزه‌ها و‌ پایگاه‌ها را اقدام مقدماتی‌ در این حوزه برشمرد و ادامه داد:

صنایع دستی و‌ هنرمندان این‌ حوزه می‌توانند قصه‌های جدید و‌ زاویه‌ دیدهای تازه ایجاد کنند، همچنین موجب دمیدن و آفریدن روح خانوادگی و خاطره خوش مانا شدن سفر برای گردشگران می‌شود.

معاون صنایع دستی و‌ هنرهای سنتی بر ایجاد اتمسفر و به‌کارگیری پنج‌ حس گردشگر برای دریافت و شهود تاکید کرد و افزود:

فضای پایگاه‌ها تضمین‌کننده این رویداد است، هر پایگاه به مثابه ایران‌کوچک است که باید پیوستار کلی دیده و بهترین‌های هر استان عرضه شود.

برنامه‌ریزی پایگاه‌ها برای بیان قصه هنرمندان و روایت‌های تازه، استفاده از موسیقی، تعامل با مخاطب و ایجاد اشتراکات همچنین ایجاد فضای آموزشی برای گردشگران در کنار عرضه محصولات از جمله نکات مورد تاکید جلالی برای ایجاد اتمسفر و درگیر کردن مخاطبان و خلق خاطره خوش برای گردشگران بود.

او با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری به شهرداری و استانداری‌ها برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها به آماده کردن نقشه آمایش توسط معانت صنایع دستی همچنین اهمیت نگاه نظارتی و‌ کیفیت‌بخشی به بازارچه‌های صنایع دستی تاکید کرد.

نظارت هدفمند بر نحوه ارائه خدمات به گردشگران

علی‌اصغر شالبافیان

علی اصغر شالبافیان، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز در این همایش افزود:

یکی از راهبردهایی که معاونت میراث فرهنگی انتخاب کرده و ارزشمند است ارتباط برقرار کردن میراث فرهنگی با عموم مردم است. وقتی ما صحبت از توسعه گردشگری می‌کنیم اساسا این توسعه گردشگری همراه با توجه به ارزش‌های میراث فرهنگی است.

 او افزود:

آنچه در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد در گروی روایت ماست. تلاش‌های ارزشمندی دراین‌باره انجام شده و باید ادامه یابد.

 معاون گردشگری کشور اضافه کرد:

در هر استان ستاد اجرایی خدمات سفر تشکیل شده و از آبان به‌صورت مستمر جلسات این ستادها آغاز شده است. ستاد خدمات سفر موجب شناسایی و هم‌افزایی خدمات سفر شده و باعث برطرف شدن برخی از مسائل و مشکلات دیگر در سطح استان نیز شده است.

او گفت:

اینکه استانداران ستاد را در دستور کار و برنامه‌های خود قرار می‌دهند و از آن به‌عنوان یک ستاد دائمی نام برده می‌شود نشان از اهمیت این ستادها دارد. در این میان به‌طور حتم مدیران حوزه میراث فرهنگی از جمله مدیران پایگاه‌های تاریخی و موزه‌ها نقش مهمی در اجرایی شدن سیاست‌ها و مصوبات این ستاد دارند. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه خطاب به مدیران گفت:

تجربه‌های سال قبل را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهید. یکی از مسائل مهم و مورد توجه موضوع ترافیک و همکاری با پلیس راهور در برطرف کردن مشکلات ترافیکی است.

 او در ادامه با اشاره به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان گفت:

پایگاه‌های میراث فرهنگی به هر دو حوزه نوروز و ماه رمضان مرتبط هستند و فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند در هر دو حوزه ادامه داشته باشد. فضاهای موزه‌ای و پایگاه‌های میراث فرهنگی فضاهای مناسبی برای اجرای برنامه‌های مرتبط با نوروز و نیز ماه مبارک رمضان است.

شالبافیان در ادامه گفت:

در حوزه گردشگری دو فعالیت مهم داریم که یکی از آن‌ها دستورالعمل ثبت رویدادهای گردشگری است. این مهم با فعالیت‌ها در پایگاه‌های میراث فرهنگی در ارتباط است و می‌تواند فرصت مناسبی براي اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری باشد.

یگان حفاظت بازوی اجرایی مدیران در نوروز ۱۴۰۲ است

سردار مهری

سردار سرتیپ دوم مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در ادامه همایش گفت:

یگان حفاظت به‌عنوان بازوی اجرایی در نوروز ۱۴۰۲ در کنار مدیران این وزارتخانه است.

سردار مهری در ادامه افزود:

مشارکت همگانی، حفظ میراث فرهنگی، شعاری است که در نوروز ۱۴۰۲ انتخاب کردیم که این شعار با هدف و رویکرد گفتمان‌سازی انتخاب شده است.

وی اضافه کرد:

جلسه هماهنگی با فرماندهان یگان حفاظت هفته آینده برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما انتظام‌بخشی و مدیریت حضور جمعیت است که در این میان تکریم گردشگران داخلی و خارجی مورد اهمیت ما است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد:

این یگان در کنار مدیران‌کل ستادی و استانی در خدمت گردشگران است در همین رابطه انتظار داریم مدیران نیز از حمایت از یگان حفاظت میراث فرهنگی دریغ نورزند و این یگان را بازوی اجرایی وزارتخانه و در کنار خود ببیند.

او در ادامه گفت:

این یگان با تمام توان و ظرفیت در نوروز با بخش‌های مختلف وزارتخانه همکاری خواهد داشت.

نوروز نماد وحدت، مودت، دوستی و صلح است

علی دارابی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت نوآوری، خلاقیت و ابتکارات در برنامه‌ها تاکید کرد که برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ باید جریان‌ساز باشند و به تحرک اجتماعی کمک ‌کنند.

او نوروز را جزو مهم‌‌ترین آیین‌های ایران باستان عنوان‌کرد و افزود:

۲۰ کشور در پرونده ثبت جهانی نوروز حضور دارند و مراسمی هفته آینده در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران با حضور سفرا و نمایندگان این کشورها به‌منظور پاسداری، صیانت و ترویج این میراث‌ناملموس جهانی برگزار می‌شود.

دارابی با بیان اینکه نوروز همیشه برای ایرانیان نماد وحدت، مودت، دوستی و صلح بوده است، افزود:

آثار و اشعار زیادی در ادوار گذشته درباره نوروز نگاشته شده و اسلام‌ و تشیع نیز مهر تایید بر نوروز زده است.

معا‌ون میراث فرهنگی پیوستگی فرهنگی در طول تاریخ را از ویژگی‌های ایرانیان عنوان کرد و افزود:

با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان باید شرایط مناسبی برای میزبانی از مسافران و افرادی که عذر شرعی دارند، در موزه‌ها و پایگاه‌ها با حفظ حرمت ماه رمضان فراهم شود.

‌او به سفارش پیامبر اسلام بر اینکه خلق خود را در این ماه نیکو‌ گردانید و شر خود را از مردم باز بدارید، تاکید کرد.

دارابی در ادامه به ۱۰ مورد و بایسته‌های نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد که‌ باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور به اهمیت نوآوری، خلاقیت و ابتکارات در برنامه‌ها اشاره کرد و افزود:

برنامه‌ها باید جریان‌ساز باشند و به تحرک اجتماعی کمک ‌کنند. وظیفه ما این است که به نشاط اجتماعی و انتفاع فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و خوب کردن حال جامعه کمک‌ کنیم.

برنامه محوری و تقدم‌ کیفیت بر کمیت، ارتباط هماهنگی میان بالاترین سطوح تا پایین‌ترین سطوح استانی، برنامه‌ریزی و توجه به تولید محتوای متناسب با مخاطبان و‌ گروه‌های مختلف سنی، توجه به پیوست‌های فرهنگی‌رسانه‌ای، برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم محلی، انجمن‌ها، سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، برنامه‌ریزی برای بسیج سایر نهادها و انتقال انتظارات، استفاده از شیوه‌‌های نوین در روایت‌گری، برگزاری برنامه‌های مختلف در مجمو‌عه‌ها با هدف معرفت‌افزایی از جمله نکات مورد تاکید معاون میراث فرهنگی کشور بود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای مردم باشیم و با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک‌ رمضان برنامه‌‌های نوآورانه‌ای تدارک‌ ببینیم.

کیفیت ارائه خدمات به گردشگران در نوروز اهمیت بالایی دارد

مرتضی ادیب‌زاده

مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی عصر امروز در دومین همایش به استقبال نوروز اظهار کرد:

دست‌یابی به ارتقای کیفی فقط یک شعار نیست بلکه به‌دنبال دستیابی به این مهم هستیم. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل و به پایان برسانیم.

او با اشاره به فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ افزود:

برنامه‌ریزی‌های خوبی برای نوروز انجام شده تا با شرایط بسیار خوبی به استقبال آن برویم. 

او اضافه کرد:

همه مدیران ما زحمت می‌کشند و تلاش‌های خوبی را دارند اما در نوروز این تلاش بیشتر می‌شود. امسال تقارن نوروز با رمضان را باید به فال نیک گرفت و با توجه به مناسبت‌های ملی و دینی که داریم محتوا تولید کنیم و برای آثار نمایش مرتبط برنامه‌ریزی کنیم.

ادیب‌زاده اضافه کرد:

در نوروز از راهنمایان مجرب استفاده کنید و از استفاده از راهنمایان غیر مرتبط و غیرمتخصص جلوگیری شود. در کنار استفاده از راهنمایان متخصص، نظرسنجی از بازدیدکنندگان را نباید فراموش کرد چراکه این نظرات می‌تواند نقاط ضعف و قوت ما را آشکار کند و به برنامه‌ریزی بهتری دست پیدا کنیم.

آغاز برنامه‌های نوروزی پایگاه‌های ملی و جهانی هم‌زمان با فرا رسیدن جشن نیمه شعبان

رضا سامه

رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان همایش امروز اظهار کرد:

همه ما تلاش می‌کنیم که از میراث این سرزمین صیانت کنیم.

او افزود:

باید تلاش کنیم تا در ارائه خدمات به گردشگران رضایت مردمی را کسب کنیم. بنابراین برنامه‌ریزی برای نوروز باید به‌نحوی باشد که مردم رضایت داشته باشند و بازدید از موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی ملی و جهانی در برنامه‌های آینده آن‌ها قرار گیرد.

سامه ادامه داد:

یکی از ویژگی‌های نوروز امسال این است که امکان بازدید شبانه گردشگران از آثار تاریخی فراهم می‌شود و این نیز نشان می‌دهد این آثار متعلق به مردم است و بر اساس ساعتی که آن‌ها زمان بهتری برای بازدید از آثار دارند، بازدیدها برنامه‌ریزی می‌شود.

او در ادامه گفت:

جدول برنامه‌های پایگاه‌های ملی و جهانی به آن‌ها ارسال شده و از ۱۷ اسفند تا ۱۳ فروردین این برنامه‌ها بر اساس ابلاغ به هر پایگاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد:

برای پایگاه‌ها برنامه‌های بسیار خوبی در نوروز تدارک دیده شده که به‌عنوان مثال در میدان نقش‌جهان اصفهان اجرای تئاتر خیابانی را داریم. امثال این برنامه‌ها در نوروز در محل پایگاه‌های ملی و جهانی زیاد است و اجرای هرکدام از این برنامه‌ها می‌تواند به ایجاد نشاط و معرفی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کمک کند.

مدیران پایگاه‌ها خط مقدم ارتباط با مردم هستند

عزت الله ضرغامی

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گفت:

مدیران موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی و نیز کارکنان و مدیران یگان حفاظت در حقیقت خط مقدم اجرای ماموریت‌های این وزارتخانه هستند. شما خط مقدم ارتباط با مردم هستید و مردم در مواجهه و ارتباط با شما درباره وزارتخانه قضاوت می‌کند. ارتباط شما هم با خواص است و هم با عوام و این موضوع باعث می‌شود تا کار شما حساس‌تر باشد.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد:

ما نوروز را در پیش داریم. خوب است مدیران عملکرد و گزارش سال قبل را یک بار دیگر مرور کنند تا با آسیب‌شناسی و احصای نظام مسائل سال قبل نقاط ضعف را برطرف کنیم و در اجرای ماموریت‌های خود موفق‌تر از سال قبل باشیم. 

برای رعایت شئونات اسلامی در پایگاه‌ها برنامه‌ریزی کنید

مهندس ضرغامی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه افزود:

تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا اهمیت این موضوع بیشتر شود. درخواست من از مدیران پایگاه‌ها و موزه‌ها این است که در نوروز در رابطه با رعایت حجاب برنامه‌ریزی داشته باشند. ما تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را در ماه گذشته داریم و با ارائه راه‌کارهای مختلف این موضوع به‌خوبی مدیریت شد. در همین رابطه با توجه به شروع ماه مبارک رمضان نیز باید با تدوین برنامه‌های مناسب نظارت بر رعایت شئونات اسلامی به‌خوبی مدیریت شود.

مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد:

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت مدیریت جمعیت است. در هر جایی که جمعیت زیاد بود و امکان بازدید برای سایر گردشگران فراهم نیست، این را اعلام و اطلاع‌رسانی کنید که گردشگران و بازدیدکنندگان دچار سردرگمی و بلاتکلیفی نشوند. در همین رابطه با صداوسیما هماهنگی‌های لازم انجام شده تا از طریق رسانه ملی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

مهندس ضرغامی افزود:

موضوع سرویس‌های بهداشتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه با وزارت راه صحبت‌ شده و تصمیم‌های خوبی گرفته شده که البته در نوروز امسال امکان اجرایی شدن این تصمیم‌ها نیست و برای نوروز سال آینده اجرایی می‌شود. بنابراین در خود موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی این موضوع باید برنامه‌ریزی و مدیریت شود تا گردشگران دچار مشکل نشوند. در بیرون از پایگاه‌های میراث فرهنگی باید محلی مشخص شود تا سرویس بهداشتی و نیز فروشگاه‌ها و نمازخانه برای رفاه هرچه بیشتر گردشگران ایجاد شود. 

نوروز بهترین فرصت برای فروش صنایع دستی

او در ادامه صحبت‌های خود گفت:

بهترین فرصت برای عرضه محصولات صنایع دستی نوروز است. این موضوع بسیار اهمیت دارد و مردم برای خرید صنایع دستی اقبال دارند. بهترین مکان برای عرضه محصولات صنایع دستی پایگاه‌های میراث فرهنگی هستند. البته این در حالی است که همان طور که پیشتر نیز اعلام کرده بودیم بر اساس دستور رئیس‌جمهوری در ورودی شهرها باید بازارچه صنایع دستی ایجاد شود.

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد:

اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی خرید صنایع دستی ادامه دارد و در نوروز نیز در محل پایگاه‌های میراث فرهنگی می‌توان این اعطای تسهیلات را انجام داد.

راویان مطالعات خود را عمیق‌تر کنند

مهندس ضرغامی در ادامه اضافه کرد:

راویان موضوعات تاریخی و راهنمایان گردشگری در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی نقش مهمی در روایتگری و انتقال حقایق تاریخی دارند. ازاین‌رو اطلاعات روایتگران در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی باید تقویت شود و همیشه مطالعه داشته باشند.

تجلیل از ۱۳ مدیر پایگاه میراث‌ملی، جهانی و موزه‌های کشور

در ادامه با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و‌ معاون میراث فرهنگی کشور، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی از مدیران برتر پایگاه‌های ملی و‌ جهانی همچنین موزه‌های کشور تقدیر به عمل آمد. 

مهدی حیدری‌وند مدیر پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شرلی آودیان مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ارامنه ایران، محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌ های آبی شوشتر، حسین عیدانی مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، محسن قاسمی مدیر میراث جهانی بم‌ و منظر فرهنگی آن، پویا طالب‌نیا مدیر میراث جهانی منظر فرهنگی‌تاریخی هورامان | اورامانات، مجید نورتقانی مدیر میراث جهانی گنبد قابوس، آفرین امامی مدیر میراث‌جهانی کاخ گلستان، وحید رحمتی مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، عاصفه بدر مدیر کاخ‌موزه چهل ستون اصفهان، مهرنوش دباغ مدیر موزه هفت‌تپه شوش و رشید گل‌افشان مدیر موزه منطقه‌ای خلیج‌ فارس بوشهر سیزده مدیری بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه