برپایی جشن نوروزگاه در معبد هندوهای بندعباس

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۱
برپایی جشن نوروزگاه در معبد هندوهای بندعباس

معبد هندوهای بندرعباس طی تعطیلات نوروزی میزبان جشن نوروزگاه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از برپایی جشن نوروزگاه در معبد هندوهای بندرعباس طی تعطیلات نوروزی خبر داد.

محمد محسنی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، افزود:

جشن نوروزگاه از یکم تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در معبدهندوهای بندرعباس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات، برنامه‌های آیینی، شاهنامه‌خوانی و برپایی سفره هفت‌سین از جمله برنامه‌های مراسم نوروزگاه در معبد هندوهای بندرعباس است.

به گفته محسنی، در برنامه نوروزگاه آیین‌ها و آداب‌ورسوم سنتی، بازی‌های بومی محلی، مسابقات هرمزگان شناسی، نقاشی برای کودکان و غذاهای سنتی استان معرفی و عرضه می‌شود.

محسنی تاکید کرد:

در جشن‌ نوروزگاه معبد هندوها علاوه بر ایجاد فضای شاد و مفرح، گردشگران و بازدیدکنندگان با آداب و رسوم نوروزی استان نیز آشنا می‌شوند.

گفتنی است معبد هندوها یا پرستشگاه بُتِ گوران یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس در استان هرمزگان است که در مرکز این شهر قرار دارد.

ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ (قمری) مقارن با ۱۲۶۷ خورشیدی در زمان حکومت محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده‌ و طرح این بنا از معماری پرستشگاه‌های هندی تاثیر گرفته است.

ﻫﻨﺪﻭﻫﺎی ﺗﺎﺟﺮ ساکن ﺑﻨﺪﺭعباس که به‌طور معمول ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎی ۷۰ ﺗﺎ ۸۰ ﻧﻔﺮی ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﺮﺍﺳﻢ مذهبی خود ﺭﺍ ﺩﺭ کاﺭﻭﺍنسرﺍﻫﺎ به جا می‌ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﺗﺎ اینکه ۲ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ‌ﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ ﭘﻴﺶ‌ﻗﺪﻡ شدند ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ بانی ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻌﺒﺪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ زدند.

مبادلات تجاری و اقتصادی از هرمزگان با هندوستان پررونق‌تر و وسیع‌تر از گذشته ادامه داشته و کنسولگری این کشور هم‌اکنون در بندرعباس فعال است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه