امکان‌سنجی ثبت چابهار به عنوان ژئوپارک جهانی

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
امکان‌سنجی ثبت چابهار به عنوان ژئوپارک جهانی

ارزیاب بین‌المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برای بررسی امکان راه‌اندازی و ثبت چابهار به‌عنوان ژئوپارک در این شهر حضور یافت.

با اعلام سرپرست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، ارزیاب بین‌المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برای بررسی امکان راه‌اندازی و ثبت چابهار به‌عنوان ژئوپارک در سازمان جهانی یونسکو (در این شهر) حضور پیدا کرد.

سعید ریگی، سرپرست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار ، اظهارداشت:

حضور علیرضا امری کاظمی ارزیاب بین‌المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در خاورمیانه و بازدید از سایت‌های موجود، فرصتی برای توسعه گردشگری چابهار است.

وی افزود:

بازدید وی با هدف شناسایی، بررسی و مطالعات مقدماتی در خصوص ثبت سایت‌های چابهار به‌عنوان منطقه ژئوپارکی و معرفی به سازمان جهانی یونسکو، ظرفیتی بی‌نظیر برای مطرح شدن ظرفیت‌های گردشگری این منطقه آزاد در جامعه ملی و جهانی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با ابراز امیدواری برای موفقیت در ثبت میراث طبیعی چابهار به‌عنوان یک ژئوپارک جدید در کشور تاکید کرد:

با وجود اینکه هدف اصلی از ایجاد ژئوپارک‌ها، حفاظت از میراث زمین شناختی بوده اما نقش راهبردی دیگر آن، کمک به توسعه جامعه محلی و احیا و پاسداشت میراث فرهنگی در هر منطقه هست که از این منظر، منطقه آزاد چابهار از غنای بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه سایت‌هایی با چشم اندازها و سازندهای زمین‌شناسی خاص در چابهار وجود دارد، گفت:

این شهرستان با داشتن میراث طبیعی منحصربه‌فردی همچون سواحل مکران، کوه‌های مریخی، تالاب صورتی و میراث تاریخی همچون قلعه تیس، مسجد جامع تیس، موزه محلی، دکه بازار و صنایع دستی ویژه خود، یکی از ظرفیت‌های گردشگری کشور در حاشیه دریای عمان است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه