در آئین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه گردشگری چه گذشت؟

افشین حیدری
افشین حیدری سه شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
در آئین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه گردشگری چه گذشت؟

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از امروز، ۱۸ بهمن به‌صورت رسمی افتتاح و تا ۲۱ بهمن پذیرای مخاطبان است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، امروز ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با حضور سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و همراهی جمعی از سفرای خارجی کشورهای دیگر افتتاح شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از افتتاح رسمی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند و از نزدیک با تعدادی از غرفه‌داران به گفت‌و‌گو پرداخت.

وزیر میراث فرهنگی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت:

با وجود سه سال  وقوع کرونا و شرایط سیاسی خاصی که کشور را در برگرفت امیدواریم که این نمایشگاه فرصتی مجدد برای رونق گردشگری باشد و مجدد چرخه این حوزه را به گردش درآورد.

ضرغامی در خصوص رویکردش در توسعه گردشگری بیان کرد:

بخش عظیمی از صنایع دستی و مجموعه‌های گردشگری  ما در روستاها قرار دارد و باید جایگاه روستاها را هرچه بیشتر برای سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه معرفی کنیم. از آنجایی که اقتصاد روستاها می‌تواند به کمک اقتصاد کلان کشور بیاید، باید بیش از پیش به تقویت حوزه گردشگری و اشتغالزایی این فضا بپردازیم.

او ادامه داد:

بخش عظیمی از تقویت موقعیت‌های گردشگری بومی محلی، بوم گردی‌ها و... از اولویت های مدیران مجموعه وزارت میراث فرهنگی است. بدون شک آداب رسوم روستاها، احیای مشاغل روستایی و غذاهای روستاها می‌تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد.

بسته حمایتی ۱۲ میلیونی، دردی را دعوا نکرد

در حاشیه این بازدید با برخی از فعالان حوزه گردشگری هم گفتگویی داشتیم که لزوم توجه به صنعت گردشگری و احیای سفر و تقویت آن در سبد خانواده‌ها را خواستار شدند.

سپهری گلفام، مدیر یکی هلدینگ‌های گردشگری تهران معتقد است بعد از وقوع کرونا در کشور، حمایت‌های مالی خیلی نتوانست کارگشا باشد و بیان کرد:

در این سه سال اخیر خیلی از آژانس‌ها که سال‌های زیادی در این عرصه سابقه داشتند، دچار ورشکستگی شدند و کاهش میزان سفرها باعث شد تا خیلی از آن‌ها تعدیل شوند یا به سراغ کارهای دیگری بروند.

او ادامه داد:

اختصاص ۱۲ میلیون تومان تسهیلات برای هر کارمندی که در مجموعه‌های گردشگری فعالیت می‌کند، بدون شک عدد خیلی ناچیزی بود که حتی در جلساتی که با مسئولان عالی وزارت داشتیم این موارد مطرح شد؛ اما به جایی نرسید.

او خاطر نشان کرد:

این در حالی است که در این ایام در کشورهای دیگر بسته‌های تشویقی و وام‌های بلند مدت با تسهیلات بسیار ناچیز را به فعالان حوزه گردشگری اختصاص می‌دهند و این باعث می‌شود تا آن‌ها خیلی از این شرایط آسیب جدی نبینند.

این فعال حوزه گردشگری، بسته‌های حمایتی برای تقویت گردشگری را یکی از راه‌های برون رفت از این شرایط عنوان کرد و بیان داشت:

بدون شک موضوع «سفرکارت» که با همکاری بانک ملت قرار بود، انجام شود یکی از مواردی است که می‌توانست روزنه‌ای از امید را در میان مردم و فعالان این حوزه باز کند که آن هم محقق نشد.

کانال مشخصی برای تأمین ارز نداریم

محمدی، مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری معروف حاضر در این نمایشگاه که سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد در خصوص اقتصاد این روزهای گردشگری کشور گفت:

امثال ما اگر توانستیم با وجود کرونا و شرایط خاص سیاسی کشور زنده بمانیم و فعالیت کنیم، تنها مرهون فروش اموالی است که از قبل جمع کردیم.

او بیان کرد:

کار ما با ارز و نوسانات دلار پیش می‌رود و زمانی که ثبات اقتصادی نداریم و در برهه‌هایی از زمان شاهد افزایش‌های عجیب قیمت هستیم، این برنامه‌ریزی چه برای ما (آژانس‌های مسافرتی) و چه مردم به‌درستی انجام نمی‌شود و باعث می‌شود که روز به روز سفر از سفره مردم حذف شود.

او اختصاص دادن سامانه ارزی برای تأمین ارز مورد نیاز آژانس‌ها را از مسئولان این حوزه خواستار شد و بیان کرد:

با توجه به اینکه در تورهای خارجی باید با ارز مراوده کنیم هیچ سامانه‌ای برای ما تعریف نشده است و تأمین ارز فعالان گردشگری به‌صورت قانونی و از مبادی رسمی انجام نمی‌شود. بدون شک توجه به این معظل توسط بانک مرکزی می‌تواند اندکی از مشکلاتی که در تأمین ارز با آن روبه‌رو هستیم، بکاهد.

گفتنی است شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار متر مربع برگزار می‌شود و علاوه بر شرکت کنندگان داخلی، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان نیز در آن حضور دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه