صفر تا صد شانزدهمین نمایشگاه گردشگری: از حضور ۴۷ کشور تا اختصاص وام ۲۰ میلیونی

افشین حیدری
افشین حیدری دوشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۸
صفر تا صد شانزدهمین نمایشگاه گردشگری: از حضور ۴۷ کشور تا اختصاص وام ۲۰ میلیونی

نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزار شد.

نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعدازظهر امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در محل وزارت مربوطه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شالبافیان از آغازشانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه و به‌مدت چهار روز خبر داد و گفت:

این نمایشگاه در شرایطی آغاز می‌شود که به خاطر وضعیت سیاسی کشور در این چند ماه اخیر و افت صنعت گردشگری نقش مضاعفی را در رونق کسب و کارهای فعال این حوزه ایفا می‌کند.

او به تعامل نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان گردشگری در این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد:

امسال سعی شده تا در فضایی بیشتر از سال گذشته و تقریبا در ۱۵ سالن و با فضایی به مساحت ۶۷ هزار متر مربع این نمایشگاه برگزار شود و گردشگری موضوعی از جمله دسترس‌پذیر، سلامت وکشاورزی مهم‌ترین رویکردهای نمایشگاه شانزدهم خواهد بود.

معاون گردشگری وزارت میراث به اختصاص ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه و با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت اشاره کرد و بیان داشت:

امسال، استان‌ها با نگاه ویژه استان محوری و مشارکت بخش خصوصی حضور خواهند داشت. همچنین فضایی حدود ۲۰۰ متر مربع برای حضور دانشگاهیان به ‌منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف  آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

شالبافیان حضور شرکت‌کنندگان خارجی را بیش از ۲۰۰ نفر و از ۴۷ کشور عنوان کرد و گفت:

برنامه حضور آن‌ها به‌گونه‌ای تعریف شده است که برخی غرفه دارند و برخی نیز برای مذاکره b2b با بخش خصوصی می‌آیند و همچنین برای این منظور سالنی تدارک دیده شده است تا مذاکرات بخش خصوصی در آنجا انجام شود.

وی ادامه داد:

قطر، عراق، ژاپن، اندونزی، تاجیکستان، قراقستان، مالزی، روسیه، عمان، امارات، سوریه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، لبنان، لیبی، الجزایر، چین،گرجستان و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که در نمایشگاه  به‌صورت غرفه و حضور برای مذاکرات تجاری اعلام آمادگی کردند.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث، پیشنهاد لغو روادید با ۵۰ کشور در قالب بسته به وزارت خارجه و نهادهای ذی‌ربط از جمله اقداماتی است که در راستای حمایت از گردشگری و ‌مقابله با ایران‌هراسی در حال انجام است.

او ادامه داد:

این کشورها که برخی از آن‌ها کشورهای همسایه را در بر می‌گیرند از جمله بازارهای نوظهوری هستند که ظرفیت جمعیتی و درآمدی مناسبی دارند و بنا به دستور ریاست جمهوری، وزارتخانه مکلف به ارائه پیشنهادی در خصوص توسعه روابط با این کشورها شد.

شالبافیان ضمن ابراز امیدواری از تصویب بودجه‌ای برای مقابله با ایران‌هراسی توسط مجلس بیان کرد:

 مصوبه‌ صادرات حساب شدن درآمد حاصل از گردشگران ورودی و تسری آن به صندوق ضمانت صادرات گردشگری، دیگر اقدام حمایتی است که با محقق شدن آن می‌توان شاهد اقدامت خوبی در حوزه صنعت گردشگری باشیم.

 اشاره به برگزاری ۹ پنل تخصصی با موضوع گردشگری، ۲۴ کارگاه آموزشی، ۱۲ نشست تجربه نگاری با حضور ۶ استاد و صاحب نظر حوزه گردشگری از دیگر محورهای صحبت‌های شالبافیان بود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ساماندهی گردشگری سلامت گفت:

 رفع تناقض میان دستگاه‌های دولتی، گام نخستی بود که انجام و امروز حیطه وظایف کاملا مشخص است. همچنین معرفی شرکت‌های رسمی کار دیگری است که  باید انجام شود. توافق با وزارت بهداشت برای نحوه معرفی بیمار و تعریف هزینه تبلیغات بیمارستان‌های دارای IPD به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی دیگر مواردی است که در دستور کار ما قرار دارد و همچنین امیدواریم از ظرفیت نمایشگاه هم برای معرفی فعالان گردشگری سلامت اقدامات خوبی صورت بگیرد.

اختصاص بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای خرید صنایع دستی

در بخش دیگر این نشست مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه نمایشگاه صنایع دستی، قدیمی ترین نمایشگاه محل نمایشگاه‌های بین‌المللی است، خاطر نشان کرد:

امسال در سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، علاوه بر نمایش آثار استانی، اجرای زنده ۲۳ هنرمند را خواهیم داشت و آثار ۱۶ هنرمندکه ارزیابی شده به نمایش در می‌آید. چهار سالن در چهار روز برگزاری نمایشگاه فعال خواهند بود که علاوه بر ارائه صنایع دستی، پیوند با عناصر فرهنگی را خواهیم داشت. غرفه‌هایی را برای حمایت از هنرمندان گمنام تعریف کردیم که با طیف جدیدی از هنرمندان با ایده‌های جدید روبه رو خواهیم بود.

جلالی تصریح کرد:

دعوت از از بازیگران و فعالان عرصه و فراهم کردن رقابت خرید برای دستگاه‌های دولتی و... از دیگر برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه دنبال می‌کنیم.

 به گفته جلالی، صنایع دستی مدت‌ها بی‌صدا بوده و نیازمند حمایت بیشتر است و در این خصوص رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دنبال می‌کنیم.

وی به اختصاص بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای ارائه وام به خریداران صنایع دستی اشاره کرد و گفت:

در این خصوص وام ۲۰ میلیون تومانی از تبصره ۱۸ توسط صندوق کارآفرینی امید را با سود هشت تا ۱۲ درصد را در این نمایشگاه در نظر گرفتیم که امیدواریم محرکی برای خرید صنایع دستی و رشد چرخه صنایع دستی فراهم آورد.

معاون صنایع دستی به ضعف در حوزه صادرات صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت:

تاکنون در این حوزه بسیار ضعیف عمل کردیم و با وجود تنوع فراوانی که در این حوزه شاهد هستیم؛ اما فقط پنج صدم درصد صادرات صنایع در دنیا به ایران اختصاص دارد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه