فرآیند خرید زمین

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
فرآیند خرید زمین

خریدوفروش زمین با هدف ساخت‌وساز یا سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، اما لازم است نکاتی را بدانید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نکاتی برای خرید زمین از جمله نکاتی است که برای خرید سودآور باید بدانید این موضوع به‌قدری مهم است که به افراد توصیه می‌شود قبل از خرید ادامه این مقاله را مطالعه کنند. خریدوفروش زمین با هدف ساخت‌وساز یا سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، اما لازم است نکاتی را بدانید تا روند و گزینه‌ها برای شما آسان‌تر شود و از ضرر و زیان جلوگیری شود. گاهی اوقات برخی افراد بدون آگاهی کافی وارد قرارداد می‌شوند و به‌دلیل عدم راهنمایی مناسب برای خریداران، هنگام خرید ملک و زمین دچار اشتباه می‌شوند.

فرایند خرید زمین

  • اولین قدم این است که با یک مشاور خوب صحبت کنید.
  • بودجه مورد نظر را مشخص کنید.
  • منطقه ای را که می‌خواهید زمین بخرید انتخاب کنید و منطقه را کاوش کنید.
  • هدف از خرید خود را مشخص کنید.
  • استعلامات لازم جهت خرید زمین.
  • دسترسی به امکانات اولیه.
  • مدارک کشور مربوطه را بررسی می‌کند.

بهترین راهنمای خرید زمین را انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید زمین، انتخاب یک راهنمای خوب برای خرید و سرمایه‌گذاری در آن است. این به‌معنای انتخاب یک تجربه سرمایه‌گذاری است که خرید آسان و سودآور با قیمت مناسب باشد. تجربه در این زمینه می‌تواند شما را به‌خوبی راهنمایی کند و اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهد.

برای رفع نگرانی شما و خرید مطمئن مشاوران املاک را به شما توصیه می‌کنیم. این افراد با تجربه در خریدوفروش ملک می‌توانند بهترین راهنما و مشاور شما در خریدوفروش ملک و سرمایه‌گذاری در ملک باشند.

ویژگی‌های یک زمین خوب را بشناسید

امروزه مکان های زیادی برای خرید زمین وجود دارد که بسیاری از آن‌ها اگرچه کیفیت خوبی دارند اما برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب نیستند، اگر نکات خرید زمین را بدانید این مرحله را پشت سر گذاشته اید.

منطقه‌های شمال کشور بسیار شلوغ است و قیمت زمین در این منطقه ها بسیار بالا است، مردم به‌زودی از خرید زمین در این منطقه ها پشیمان می‌شوند، از کسانی که در این منطقه ها زمین خریده‌اند بپرسید متوجه خواهید شد. دسترسی به این مناطق شمالی بسیار سخت است، زیرا در فصل زمستان به‌دلیل بارش باران و ریزش بهمن نمی‌توان از جاده چالوس عبور کرد یا به‌دلیل ترافیک سنگین تردد به‌سختی و دشواری انجام می‌شود.

رپورتاژ

امروزه توسعه خریدوفروش زمین در اطراف تهران افزایش یافته است و همین سهولت دسترسی به این مناطق، قیمت زمین، آب و هوای خوب و ویژگی‌های این منطقه است که آن را مکانی مناسب برای خرید زمین می‌کند.

مناطق اطراف کلان‌شهر همیشه انتخاب خوبی برای خرید هستند زیرا آب و هوا خوب است و پوشش گیاهی این مناطق بسیار چشمگیر است.

حال از شما می‌پرسیم که از کجا می‌خواهید ملکی با این ویژگی‌ها بخرید و سود عالی به دست آورید؟

مدارک مورد نیاز برای خرید زمین

  • یکی از رازهای خرید زمین این است که هنگام خرید باید به مستندات آن توجه ویژه‌ای داشت؛ زیرا پس از امضای قرارداد نمی‌توانید کار دیگری انجام دهید. پس به این موضوع توجه کامل داشته باشید.
  • وجود مدارک خیال مردم را از امنیت کپی رایت راحت می‌کند، اما باید وجود اسناد و مالکیت آن‌ها را بررسی و درک کنید، زیرا اگر قرارداد به پایان برسد و امضای شما روی کاغذ بدون متن باشد، نمی‌توانید در صورت عدم رعایت شرایط قرارداد را لغو کنید.
  • اگر در مورد سند یا بیشتر شک دارید، از توافق پیروی نکنید و سعی کنید همه مسائل را روشن کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.
  • اطمینان حاصل کنید که با فردی که به‌عنوان بدهکار ممنوع است معامله نکنید، زیرا این افراد طبق قانون حق تجارت ندارند پس با این افراد معامله نکنید.

نکات قابل اهمیت در خرید زمین قولنامه ای

  • زمین بدون سند به‌صورت سند خریداری می‌شود و برای اینکه بدانید زمین تکمیل شده است یا خیر باید از شهرداری در مورد وجود سند سوال کنید.
  • زمانی که مردم متوجه می‌شوند ملک فاقد سند است، با نوشتن موارد لازم در برگه و سپس امضاء با دو شاهد، خود را محدود به عقد قرارداد می‌کنند، یعنی این‌گونه معاملات عموما قانونی و معتبر نیستند.
  • اما در حال حاضر این‌گونه خریدها رو به افزایش است و به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، مردم مجبور به خرید زمین به‌صورت قراردادی هستند، بنابراین قبل از خرید باید امتیاز خود را بدانید.
  • اما در برخی موارد امکان خرید ملک و زمین بدون سند وجود دارد، زیرا گاهی زمین آن‌قدر شبیه به میل مردم است که اعطای آن مشکل است. یک مشاور املاک دارای مجوز و توجه داشته باشید که طرفین معامله باید عاقل و بالغ باشند.
  • به کد رهگیری قطعه توجه کنید تا زمین مورد نظر به هیچکس فروخته نشود. همچنین مهم است که زمین و ملک مورد نظر مشترک نباشد.

نکات مهم هنگام خرید زمین برای جلوگیری از کلاه برداری

۱. املاک مسکونی نوساز معمولا مالک (مالک زمین) و سازنده دارند. گاهی این دو با هم اختلاف نظر دارند و بدون اطلاع یکدیگر ملک را می فروشند. بنابراین، هنگام خرید ملک نوساز که هنوز مدارک ندارد، این را در نظر داشته باشید. سعی کنید هر دوی شما قرارداد را امضا کنید.

۲. خانه‌های نوساز بدون سند خطرناک است. گاهی یک خانه نوساز به‌دلایل مختلف میلیون‌ها تومان به شهرداری بدهکار است و صاحب خانه قصد تسویه حساب با شهرداری را ندارد. به شما می‌گویند که یک پنجم پول برای مستندسازی است، اما میزان بدهی شهرداری خیلی بیشتر از این است. اگر خانه ای بخرید که حداقل یک یا دو سال از عمر آن گذشته باشد، هم مشکلات آن مشخص می‌شود و هم سند تعیین می‌شود. اگر قطعه مورد نظر دارای سند ساختمانی باشد حداقل نشان می‌دهد که شهرداری مشکلی ندارد. در صورت داشتن سوال یا ابهام، کپی گواهی ساختمان را از فروشنده بگیرید و با شهرداری تماس بگیرید.

۳. اگر فروشنده ادعا می‌کند که وکالت دیگری را برای فروش دارد، ابتدا از دفتری که وکالتنامه در آن ثبت شده است سؤال کنید.

۴. هر ملک یک کد پستی ده رقمی اختصاصی دارد. از فروشنده بخواهید کد پستی ده رقمی را از اداره پست تایید کند. کد پستی اساس گواهی است.

۵. صدور کد رهگیری رایگان بوده و شرکت حق دریافت هزینه اضافی بابت ارائه کد رهگیری را ندارد.

۶. کد رهگیری بر اساس کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس ملک شما صادر می‌شود. کد رهگیری صادر شده توسط «سامانه ثبت معاملات و املاک ایران» را بررسی کنید. اگر پین کد شما به‌درستی ثبت شده باشد، شرکت یا فروشنده نمی تواند ملک را به شخص دیگری بفروشد. به سخنانی که مشاوران املاک یا افراد دیگر می گویند که کدهای رهگیری اعمال نمی‌شود، توجه نکنید.

۷. قبل از خرید ملک حتما از همسایگان و به‌خصوص ساکنان ساختمان در مورد مشکلات احتمالی سؤال کنید. بررسی کنید که فروشنده به‌دلیل بدهی و سایر عوامل اجاره را پرداخت نمی‌کند.

۸. بر اساس قرارداد، خریدار باید در دفتر مورد توافق با فروشنده جهت تنظیم سند در تاریخ مشخص شده به‌همراه کد چک مبلغ معوقه معامله حضور یابد.

۹. اگر فروشنده در تاریخ مقرر حاضر نشد، ترتیبی دهید که یک دفتر اسناد رسمی حضور شما و عدم حضور فروشنده را تایید کند.

۱۰. اگر فروشنده هستید فراموش نکنید که حضور شما در روز مقرر برای تنظیم سند کافی نیست و باید سوالات لازم از جمله تعمیر و نگهداری عملیات عمرانی و تشکیلات دفتر املاک مالیاتی و... را داشته باشید. تاریخ تعیین شده برای ارائه سند استعلام اداره ثبت باید توسط آژانس انجام شود.

۱۱. در صورت خریدار بودن به یاد داشته باشید که حضور شما بدون آوردن مابقی قیمت معامله به‌منزله عدم حضور شما خواهد بود.

۱۲. اگر معامله از طریق وراثت به فروشنده رسید، باید گواهی انحصار وراثت را ببینید. یک کپی از اصل را از فروشنده بگیرید و همچنین از فروشنده بخواهید که قبض مالیات بر ارث را تسویه کند.

رپورتاژ

زمین مشخصات خود را داشته باشد

  • زمانی که مکان مورد نظر خود را پیدا کردید، ویژگی‌های آن را خواهید دید. در ابتدا تمام نقشه‌های محل ملک را به شما می گویند اما برای صحت این حرف ها باید به آنجا بروید و از آن بازدید کنید.
  • گاهی برای اینکه بگویند زمین خیلی خوب است، آن را به‌جای دیگری می‌برند که با اولی خیلی فرق دارد.
  • گاهی در زمین عیبی وجود دارد و ضرری از جانب خریدار وارد نمی‌شود، پس باید در سند قید شود زیرا کارهایی است که قبل از عقد قرارداد باید انجام شود.
  • حتما قبل از خرید زمین قیمت را تعیین کنید، مثلا متوجه می شوید که قیمت زمین در منطقه کرج قیمتی است و در هنگام خرید نیز باید همین مبلغ پرداخت شود.

امکانات مورد نیاز برای خریدار زمین وجود داشته باشد

  • برای خرید زمین باید امکاناتی برای خرید موفق وجود داشته باشد زیرا بدون برخی امکانات امکان ساخت و استفاده از این زمین وجود نخواهد داشت.
  • یکی از نکات تملک زمین است که برخی زمین ها این ویژگی را ندارند، اما داشتن آن بهتر از نداشتن آن است زیرا نشان می‌دهد که زمین مال شما است و هیچکس حق مالکیت آن را ندارد.
  • اگر قصد خرید زمین و ساخت‌وساز در آن را دارید، باید زمینی را انتخاب کنید که مساحت زیادی داشته باشد و برای ساخت‌وساز مناسب باشد تا به خواسته ایدئال خود برسید.
  • اگر قصد ساخت‌وساز دارید، بهتر است زمینی در کرج بخرید تا امکانات رفاهی و درمانی داشته باشد و به‌راحتی در دسترس باشد.
  • اگر قصد خرید زمین کشاورزی دارید باید به خاک مرغوب و آب کافی که برای کشاورزی تهیه شده و مناسب باشد توجه کنید تا هزینه‌های اضافی را متحمل نشود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه