علت کمیاب شدن بلیط هواپیما در برخی مسیرها چیست؟

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۳
علت کمیاب شدن بلیط هواپیما در برخی مسیرها چیست؟

با وجود مشکلات موجود برای خرید بلیط هواپیما دربرخی مسیرها، مسئولان مربوطه معتقدند کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد.

در حالی که این روزها بلیط هواپیما برای برخی مسیرها به‌سختی پیدا می‌شود و شائبه‌ای مبنی بر خودداری از فروش بلیط توسط شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است؛ مسئولان مربوطه معتقدند کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد.

جنجال بر سر موضوع قیمت بلیط هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است؛ از طرفی ایرلاین‌ها اصرار دارند که به ‌دلیل افزایش هزینه‌هایشان از جمله تورم و افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، ناچار به افزایش قیمت بلیط هواپیما هستند. در مقابل دو دیدگاه مختلف وجود دارد؛ از سویی سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش نرخ بلیط موافق است، اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار می‌داند و از سوی دیگر، برخی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از اساس با گران شدن بلیط ابراز مخالفت کرده‌اند.

در این میان اما موضوع دیگری که منجر به ایجاد سئوال شده، کمبود بلیط هواپیما در برخی از مسیرها است. در حالی که بلیط هواپیما برای سفرهای نوروزی در وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی برای فروش گذاشته شده، اما برای برخی تاریخ‌های نوروز ۱۴۰۲ نمی‌توان بلیتی پیدا کرد. این موضوع این شائبه را ایجاد کرده که ایرلاین‌ها به‌عمد و با هدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، از فروش بلیط خودداری می‌کنند.

با وجود این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با تکذیب عدم فروش بلیط در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش قیمت بلیط) تاکید کرد:

امکان عدم فروش و عرضه بلیط هواپیما وجود ندارد؛ این اقدام به ضرر خود شرکت‌های هواپیمایی و سود شرکت‌ها بابت فروش بلیط است.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نیز درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت:

کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد؛ چون این کار به زیان آن‌ها است. با وجود این به‌دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهش یافته است.

البته صرف‌نظر از این اظهارات، در حال حاضر در ماه‌های پایانی سال و نزدیک به تعطیلات نوروزی هستیم و به نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش بلیط، برنامه‌ریزی‌ها برای سفرهای نوروزی باشد. در عین حال، از مجموع حدودا ۳۰۰ فروند هواپیمای ناوگان هوایی، به اذعان سازمان هواپیمایی در حال حاضر تعداد ۱۷۱ فروند فعال هستند و این موضوع هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل کمبود هواپیما برای برخی مسیرها باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه