کاشان در آستانه ثبت جهانی با عنوان شهر ملی نساجی

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
کاشان در آستانه ثبت جهانی با عنوان شهر ملی نساجی

پرونده کاشان برای ثبت جهانی این شهر با عنوان شهر ملی نساجی به یونسکو ارسال شده و این شهر در مسیر شناسنامه‌دار شدن در عرصه جهانی قرار  گرفته است.

پرونده ثبت جهانی کاشان با عنوان شهر ملی نساجی به یونسکو ارسال شده و این شهر در صورت تایید یونسکو در فهرست جهانی ثبت می‌شود.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در نشست گروه ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو، اظهار کرد: 

معرفی و تبلیغات، حلقه گمشده صنعت گردشگری کاشان با توجه به پتانسیل‌ها و ابزارهای قدرتمند آن در حوزه نساجی است.

وی افزود:

پیشینه تاریخی و فرهنگی کاشان برای همگان روشن است و کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی، می‌تواند فرصتی برای معرفی این منطقه بوده و نگاه‌های جامعه بین‌المللی و علاقه‌مندان به گردشگری صنایع دستی را به این شهر معطوف کند.

ایزدی تصریح کرد:

زمانی که کاشان‌، به‌عنوان شهر ملی نساجی انتخاب شد، پرونده آن برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده شد که با پذیرش دفاع و رایزنی‌های ایران، ارزیاب‌های جهانی یونسکو برای بازدید و جمع‌بندی اطلاعات خود به‌مدت دو روز به کاشان آمدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:

گزارش ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو از شرایط کاشان تا دو ماه آینده در مرکز این مجمع جهانی ارائه خواهد شد و امیدواریم کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی در یونسکو انتخاب و معرفی شود.

ایزدی تصریح کرد:

بنا به پژوهش‌های انجام شده، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان‌ منحصربه‌فرد است و طراحی نقوش و شیوه بافت در هیچ‌ جای دیگر ایران دیده‌ نمی‌شود.

شایان ذکر است گروه ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو در راستای بررسی شاخص‌های صنعت نساجی کاشان برای معرفی و انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی به‌مدت دو روز از مجموعه‌ها و کارگاه‌های سنتی این بازدید می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه