روستای کنگ ثبت ملی شد

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی سه شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۶
روستای کنگ ثبت ملی شد

بافت روستای کنگ در خراسان رضوی به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت بافت و محدوده تاریخی - فرهنگی روستای کنگ در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

محمود طغرایی درباره این روستا توضیح داد:

روستای تاریخی کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰ کیلومتری غرب شهر طرقبه، در مسیر نغندر و در کنار دره رودخانه کنگ قرار دارد.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد:

بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و تحت‌تاثیر عوامل مختلف طبیعی هم‌چون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در مسیر رخدادهای تاریخی و مهاجرت‌های اقوام مختلف، در بیش از ۷۰۰ سال گذشته در این منطقه ایجاد و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته است در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد.

او افزود:

در روستای کنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در پنج کیلومتری ضلع غربی روستا نیز به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

طغرایی ادامه داد:

همچنین وجود بناهای تاریخی شناسایی‌شده از جمله قلعه گبری کنگ و محله‌بندی بافت تاریخی که همچنان به همان اسامی قدیمی و بر اساس اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می‌شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه‌های قدیمی دو، سه و گاه چهار طبقه (اشکوبه) از جمله ارزش‌های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:

پوشش‌های سنگ‌چینی‌شده دیوارهای باربر، اندود کاه‌گلی بدنه‌های داخلی و خارجی بخش‌های مسکونی با ترکیبی از پنجره‌های مربع شکل و ایوان‌های چوبی زیبا، چشم‌اندازی دلنشین و باصلابت از این بافت پلکانی به‌وجود آورده است.

او افزود:

شکل‌گیری الگوهای متنوع با بیش از هفت الگوی کلی که دقیقا منطبق بر نیاز مالکان خانه‌های روستای کنگ طراحی و ساخته شده، نیز در نوع خود بسیار جالب بوده و گویای دانش و مهارت سنتی معماری بومی روستا در سده‌های گذشته است.

طغرایی بیان کرد:

برگزاری آداب و رسوم سنتی و رواج میراث فرهنگی ناملموس ارزشمند مذهبی و ملی در این روستا هم‌چون آیین علم‌گردانی و تعزیه‌خوانی ماه محرم سنتی و همچنین پاسداشت جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری، بخش هویتی فرهنگی این روستا بوده که واجد توجه است.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد:

وجود طبیعت بکر، رودخانه و باغات سرسبز و چشم‌انداز زیبای آن، ظرفیت منحصربه‌فردی را برای حضور گردشگران و طبیعت گردان در این روستا به‌وجود آورده است.

محمود طغرایی در پایان یادآور شد:

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با ثبت ملی این محدوده بافت روستایی، در نظر دارد به‌منظور انجام اقدامات حفاظتی از این اثر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، با همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی نسبت به مستندسازی فنی، برنامه‌ریزی استحکام‌بخشی خانه‌ها و معابر، اقدام در امور حفاظتی و اجرای برنامه‌های عملیاتی مرمتی، زمینه مناسب زندگی روستاییان را فراهم کرده و موجب پاسداری از میراث فرهنگی و کالبدی یکی از کهن‌ترین روستاهای کشور شود. حمایت از سرمایه‌گذاری در گردشگری به‌منظور توسعه فضاهای اقامتی و پذیرایی سنتی، یکی دیگر از روش‌های باززنده‌سازی و پایداری این بافت تاریخی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه