کشف گورستان سنگی که معادلات باستان‌شناسان را به هم ریخت

افشین حیدری
افشین حیدری سه شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۲
کشف گورستان سنگی که معادلات باستان‌شناسان را به هم ریخت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از کشف گورستان سنگی باستانی در ساحل تالش خبر داد که موجب شگفتی باستان‌شناسان شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد؛ بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت:

کشف یک گورستان سنگی مربوط به دوره تاریخی در نزدیک دریا موجب شگفتی باستان‌شناسان شد.

ولی جهانی روز دوشنبه یک اسفند ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت:

در غرب گیلان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گور باستانی در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، به‌دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اظهار کرد:

با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد.

او افزود:

بسیاری از سیاحان و جهان‌گردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند، بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

جهانی توضیح داد:

حتی پژوهشگر معروف گیلان و استاد تاریخ «منوچهر ستوده» در کتاب وزین خود «آستارا تا استرآباد» به صراحت اعلام می‌کند که جلگه‌های گیلان دارای آثار پیش از اسلام نبوده است و به‌دلیل مشکلات باتلاقی بودن و غیره در آن زمان امکان سکونت در این قسمت از استان گیلان در گذشته‌های دور به‌ویژه پیش از اسلام وجود نداشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد:

به هرحال کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.

جهانی ادامه داد:

به‌طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان به‌دست آمده کمک شایانی کند.

او تاکید کرد:

هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصربه‌فرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.

گفتنی است؛ پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که ۱,۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه‌ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه