شیوه رفتاری ایرلاین‌ها مانع توسعه گردشگری است

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
شیوه رفتاری ایرلاین‌ها مانع توسعه گردشگری است

شیوه رفتاری ایرلاین‌های داخلی باعث شده هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و  توسعه گردشگری داخلی وجود نداشته باشد.

آنطور که رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفته به‌دلیل شیوه رفتاری ایرلاین‌های داخلی هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و همچنین توسعه گردشگری داخلی که بخش عمده‌ آن موضوع حمل‌ونقل است، وجود ندارد.

فریدجواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، در خصوص ارتباط صنعت هوایی و گردشگری اظهار کرد:

بحث حمل‌ونقل جزء لاینفک گردشگری است. بدون حمل‌ونقل و جابه‌جایی، سفر میسر نیست مگر سفر مجازی. در هر صورت حمل‌ونقل نقش اساسی در گردشگری و توسعه آن ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل به‌شکل خطوط هوایی یا هواپیمایی صورت می‌گیرد، افزود:

در سطح گردشگری بین‌المللی طبق عددی که توسط سازمان جهانی گردشگری همه ساله اعلام می‌شود بالغ بر ۵۰ درصد گردشگران بین‌المللی از طریق خطوط هوایی جابه‌جا می‌شوند. در حوزه‌ گردشگری داخلی صنعت حمل‌ونقل هوایی شاید نقش پررنگی نداشته باشد و عمده سفرهای داخلی ما توسط حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود، اما به هرحال درصدی هم باید برای بحث ایرلاین‌ها و سفرهای هوایی را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد:

هنگامی که از گردشگری داخلی صحبت می‌کنیم ۲ حالت پیش می‌آید، یک حالت آن زمانی است که به آن اصطلاحا (Low season) یا فصل خلوتی سال می‌گویند، به این دلیل که ایام سفر درکشور محسوب نمی‌شود و عمدتا سفرهای کاری و تجاری صورت می‌گیرد و سفرها کمتر حالت تفریحی و تفرجی دارند و افراد سعی می‌کنند در کمترین زمان بیشترین استفاده را از زمان ببرند. اینجا است که گردشگری هوایی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت جاده‌ها و حمل‌ونقل زمینی چندان مساعد نیست پرواز یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین سفرها برای گردشگران است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با بیان اینکه ایرلاین‌های ما به‌شکل عجیبی طی همین ایام گذشته نرخ‌های خود را افزایش دادند، گفت:

در این رابطه اعتراضات زیادی نیز صورت گرفت، مسافر و گردشگر این انتظار را دارد که اگر قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند لاجرم باید حقوق آن‌ها نیز حفظ شود، اما در این راستا اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. به‌عنوان مثال در هرجای دنیا اگر پروازی لغو شود ایرلاین‌ها و خطوط هوایی موظف به تامین هواپیمای جایگزین هستند و در واقع مسافر را حمایت می‌کنند، اما در کشور ما در صورت لغو شدن پروازها هیچ پاسخی از ایرلاین‌ها دریافت نخواهید کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر به هر دلیلی مثل وضعیت آب‌وهوا، مشکلات امنیتی و... پروازی کنسل شد ایرلاین موظف است که حقوق مسافر و گردشگر را تامین کند، خاطرنشان کرد:

حتی اگر ایرلاینی نمی‌تواند پرواز جایگزین فراهم کند با امکانات دیگری همچون تامین محل اقامت، می‌تواند از گردشگری که به او اعتماد کرده و از او بلیط خریداری کرده است، حمایت کند؛ این حرکت به معنی تکریم مسافر و گردشگر است.

جواهرزاده ادامه داد:

باید گفت که به‌دلیل شیوه رفتاری ایرلاین‌های داخلی هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و همچنین توسعه گردشگری داخلی که بخش عمده‌ آن موضوع حمل‌ونقل است، نمی‌توان داشت.

وی اظهار کرد:

برای این‌ که گردشگری ایران چه در ابعاد داخلی و چه خارجی بهبود یابد، نباید نگاه ایرلاین‌ها به هردلیل و با هر نیتی صرفا کسب درآمد باشد و به بهانه‌های مختلف نرخ را افزایش دهند. به‌راحتی می‌توان قیمت تمام شده بلیط‌ پرواز شرکت‌های داخلی و خارجی را با یک‌دیگر مقایسه کرد و دید که بر اساس دلار نیز نرخ پروازهای داخلی ما بیشتر از حد متعارف ایرلاین‌های خارجی است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تاکید کرد:

اگر سیستم‌های نظارتی به پاسخگو کردن بخش هوایی به مردم و حقوق مسافر توجه کنند و ایرلاین‌های داخلی برای تعطیلی، تاخیر و... مورد بازخواست قرار گیرند، شرایط فعلی به وجود نخواهد آمد و وضعیت گردشگری ما به‌سمت بهبود شرایط حرکت خواهد کرد.

جواهرزاده در خاتمه ابراز داشت:

چطور وقتی هتل‌ها با مشکل رزرو مواجه می‌شوند و بنا به هر دلیلی رزرو مهمان را باطل می‌کنند موظف به جبران خسارت هستند و باید در یک هتل هم‌تراز و حتی با درجه بالاتر برای مهمانان اتاق رزرو کنند، اما در بحث امور هواپیمایی این موضوع اهمیت ندارد. تا چه زمانی باید ایرلاین‌ها پاسخگو نباشند و هر بلایی که دلشان خواست سر مسافر بیاروند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه