رونمایی از مکعب گردشگری تفریحی در قلب ریاض عربستان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
رونمایی از مکعب گردشگری تفریحی در قلب ریاض عربستان

عربستان سعودی قصد دارد ساختمان مکعبی غول‌پیکری شبیه به کعبه در ریاض بسازد که یک مجتمع تفریحی، تجاری و مسکونی است و با فناوری‌های جدید شما را به دنیایی دیگر می‌برد.

«مکعب»، سازه عظیمی به ابعاد ۴۰۰ متر است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی ساخته خواهد شد و جدیدترین نمونه از مجموعه سازه‌ها و شهرهایی به حساب می‌آید که توسط ولیعهد برنامه‌ریزی شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در زمان افتتاح این پروژه اعلام کرد که ریاست «شرکت توسعه مربع جدید» را بر عهده خواهد داشت؛ شرکتی که هدف آن توسعه بزرگ‌ترین مرکز شهر مدرن جهان در ریاض است. این پروژه در شمال غربی ریاض در منطقه‌ای به مساحت ۱۹ کیلومتر مربع در تقاطع جاده ملک سلمان و ملک خالد احداث خواهد شد و از ۱۰۴,۰۰۰ واحد مسکونی، ۹,۰۰۰ اتاق هتل، بیش از ۹۸۰,۰۰۰ متر مربع فضای خرده‌فروشی و ۱٫۴ میلیون متر مربع فضای اداری تشکیل می‌شود. ساختار مرکزی مکعب به‌حدی بزرگ است که ۲۰ ساختمان امپایر استیت (از بلندترین سازه‌های منهتن نیویورک و جهان) را در خود جای می‌دهد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است:

پروژه شامل یک موزه، دانشگاه فنی و طراحی، تئاتری عظیم و بیش از ۸۰ محل سرگرمی خواهد بود و در مرکز آن «مکعب» قرار دارد که سبک معماری آن از منطقه نجد عربستان سعودی الهام گرفته شده و روی آن با اشکال مثلثی پوشیده شده است.

طبق بیانیه مطبوعاتی، این پروژه ۴۸ میلیارد دلار به اقتصاد عربستان سعودی اضافه و ۳۳۴,۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. هزینه پروژه ذکر نشده است.

ساختمانی شبیه به کعبه در ریاض عربستان

منبع عکس: ummid.com

مکعب به اولین مقصد غوطه‌ور (فراتر از جاذبه‌های واقعی) و تجربی جهان تبدیل خواهد شد که مجهز به فناوری‌های دیجیتال، مجازی و جدیدترین هولوگرافیک است. در بخشی از ویدیوی تبلیغاتی پروژه، چندین اژدهای دیجیتالی در حال پرواز در اطراف سازه مکعب و سنگ‌های شناور در جو دیده می‌شوند که شاید اشاره‌ای به بازدیدکنندگان هولوگرافیک این مجموعه باشد. در این ویدیو آمده است:

با غول‌های مهربان غذا بخورید؛ به کاوش در دنیای جادو مشغول شوید یا در مریخ زندگی کنید.

از رستورانی کامپیوتری محصور در آب اقیانوس گرفته تا پرواز با وسایل نقلیه فرازمینی که در فیلم‌های علمی تخیلی به چشم می‌خورند، می‌توان تلفیق واقعیت با خیال را در این ویدیو مشاهده کرد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، مکعب جدید را به‌طور گسترده مورد تمسخر قرار داده‌اند و آن را به مکعب بورگ تشبیه کرده‌اند که نوعی فضاپیما در مجموعه «پیشتازان فضا» (Star Trek) بود. شباهت این مکعب به مهم‌ترین سازه مکعب‌مانند عربستان سعودی یعنی کعبه نیز با واکنش‌های منفی روبه‌رو شده، به‌طوری که یک استاد دانشگاه به کنایه گفته است:

به نظر می‌رسد که ولیعهد در حال ساختن کعبه خود است. آیا آن را به‌عنوان قبله جدید برای نمازگزاران معرفی می‌کند؟

این اولین پروژه بزرگ چالش‌برانگیزی نیست که عربستان سعودی در سال‌های اخیر اعلام کرده است. مقامات این کشور به‌دنبال ساخت یک پیست اسکی مجهز به دهکده‌ای عمودی، شهر هوشمند خطی به طول ۱۷۰ کیلومتر و شهری هشت‌وجهی و شناور روی آب هستند. اکنون آن‌ها یک مکعب غول‌پیکر را نیز به این ترکیب اضافه کرده‌اند. این پروژه‌ها همگی در «نئوم»‌ (Neom) واقع خواهند شد؛ ابرشهری به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار که وسعت آن ۳۳ برابر شهر نیویورک است.

منبع عکس کاور: middleeasteye.net

مطالب مرتبط:

منبع middleeasteye

دیدگاه