دارابی: وزارت میراث فرهنگی در موضوع بافت تاریخی شیراز اشراف کامل دارد

افشین حیدری
افشین حیدری شنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۱
دارابی: وزارت میراث فرهنگی در موضوع بافت تاریخی شیراز اشراف کامل دارد

علی دارابی قائم‌مقام‌وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در حاشیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای در یزد از اشراف این وزارت‌خانه در موضوع بافت تاریخی شیراز خبر داد.

علی دارابی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در حاشیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای عصر امروز شنبه، ۲۹ بهمن در یزد برگزار شد، گفت: نخستین دوره جشنواره بود و در ۱۶ رشته مختلف فراخوان جشنواره منتشر شد و بخش مطبوعات نیز در روز خبرنگار برگزا‌ر می‌شود

علی دارابی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، افزود:

هر اثری که ثبت جهانی می‌شود همه نسبت به آن مسئولیت داریم و برای بافت تاریخی یزد نیز بعد از ثبت جهانی، ردیف بودجه تعریف شده و این در حالی بود که تا قبل از آن بودجه مشخصی برای آن وجود نداشت.

وی ادامه داد:

البته همین بودجه ضعیف نیز معلوم نیست که اولویت چندم استان‌ها باشد و تلاش می‌‎شود که اگر در استان‌ها به بودجه میراث فرهنگی اجحافی شد، به‌صورت ملی برنامه‌ریزی شود تا همین حداقل‌ها درست تخصیص داده شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی در مورد سیل بهار و تابستان یزد نیز گفت:

در همان زمان بازدیدی از بافت تاریخی انجام دادم و گزارشی در این زمینه تهیه شد که پنج میلیارد میراث فرهنگی پرداخت کرد و ۶ میلیارد نیز در استان باید تامین شود، به نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد که وضعیت بافت تاریخی یزد بحرانی است و خدمت رسانی برای یزد و درباره میراث فرهنگی با این بودجه‌ها اصلا امکان‌پذیر و جوابگو نیست و عقب ماندگی تاریخی در این زمینه وجود دارد.

دارابی با بیان اینکه بودجه برخی از معاونت‌های فرهنگی هنری شهرداری‌ها بیش از سه برابر بودجه وزارت میراث فرهنگی است، گفت:

این عدد و رقم‌هایی که برای نگهداری از میراث فرهنگی مصوب می‌شود، بیشتر تعارف است و بدتر اینکه در تخصیص‌ها نیز همین رقم‌ها معمولا با کاهش مواجه می‌شود.

وی ادامه داد:

به‌دلیل همین محدودیت‌های مالی، انجمن خیرین وزارت میراث فرهنگی را ثبت کردیم که می‌تواند کمک‌های عام المنفعه را از خارج و داخل برای حفظ و مرمت آثار تاریخی جذب کنند و امور مربوط به آن کاملا مردمی انجام خواهد شد و راه دوم اینکه جوامع محلی را درگیر کنیم که در این راستا مقررات انجمن‌های میراث فرهنگی توسط دولت ابلاغ شد که رئیس این انجمن در استان‌ها، استاندار و در شهرستان‌ها، فرمانداران هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد:

بخشی دیگر هم مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای مختلف اقتصادی است که در حال پیگیری است، آثار تاریخی یک به یک در جلوی چشم ما از بین می‌رود و در حال خرابی است بنابر این نمی‌شود که ما فقط بگوییم پول نیست بنابراین این موارد در حال پیگیری است و درخواست داریم که موارد قانونی آن زودتر تصویب شود، زیرا اگر رویکرد انقباضی باشد و همراهی صورت نگیرد، نمی‌توانیم کار اثرگذار برای حفظ میراث فرهنگی انجام دهیم.

دارابی در پاسخ به سئوالی در مورد ثبت جهانی بادگیر یزد نیز گفت:

مرمت از اولویت‌های ما برای سال ۱۴۰۲ است و به‌خصوص در زمینه بادگیرهای یزد که از افتخارات میراث ماست و مشابه‌سازی‌هایی نیز در کشورهای دیگر انجام شده است، در سال آینده برای ثبت جهانی بادگیر یزد بودجه‌ای گذاشته می‌شود و برای ۱۰ سال آینده نیز اولویت‌های ثبت میراث ملموس و ناملموس و طبیعی را بر اساس تصمیمات شورای عالی پیگیری می‌کنیم که برای همه استان‌ها بر اساس اولویت‌ها پیگیری خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد بافت تاریخی شیراز نیز گفت:

در موضوع بافت تاریخی شیراز درخواست همراهی رسانه‌ها را داریم تا به شایعات و مطالب غیرواقعی دامن نزنند، البته مطالبه و اطلاع‌رسانی در این زمینه ضروری است.

دارابی اظهار کرد:

در شیراز برخی موارد در فضای مجازی گفته می‌شود در حالی که اصلا موضوعیت ندارد و همه چیز بر اساس اشراف میراث فرهنگی و طبق قانون در حال انجام است و ۲ نامه رسمی برای وزارت مسکن داده شده و دبیر کمیسیون شهرسازی و رئیس‌جمهوری نیز پیگیر بودند و توسط میراث فرهنگی اعلام نظر رسمی شده است که در محدوده اجرای طرح باید کلیه بناهای ثبت ملی شده، تملک و احیا شود همچنین در صورت وجود بناهای ارزشمند، باید بر اساس نظر میراث تصمیم گیری شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت:

در نامه ۲۵ بهمن ماه اعلام شد که باید در مرحله تدوین طرح‌های شهری و در کمیسیون ماده پنج، نظر میراث فرهنگی در این خصوص دریافت شود و به‌صورت شفاف اعلام شد که باید بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، فعالیت ها صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه