حفاران غیرمجاز، بلای جان ایوان کرخه

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۸
حفاران غیرمجاز، بلای جان ایوان کرخه

 ایوان کرخه، محوطه‌ شاخص دوره ساسانی به حال خود رها شده است و معضل حفاری‌های غیرمجاز بلای جان آن محسوب می‌شود.

ایوان کرخه محوطه‌ شاخص دوره ساسانی به شمار می‌رود که به حال خود رها شده است و کاوش باستان‌شناسی در آن صورت نمی‌گیرد. همچنین معضل دیگر این محوطه باستانی حفاری‌های غیرمجاز است.

زهرا میراشه، عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، در خصوص این محوطه باستانی اظهار داشت:

ایوان کرخه محوطه‌ای باستانی است که بقایای شهری و آثار تاریخی دوره ساسانیان در زمان شاپور دوم را در خود نهفته دارد.

او با اشاره به اینکه در اواخر دهه‌ ۹۰، آسیب‌شناسی و کارهای مرمتی در محوطه باستانی ایوان کرخه صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد:

با توجه به شرایطی که این محوطه باستانی دارد، به‌صورت مستمر بودجه‌ای برای حفظ، نگه‌داری و استحکام‌بخشی آن تعیین می‌شود؛ اما در دو دهه گذشته کاوش‌های باستان‌شناسی گسترده‌ای در این محوطه نداشته‌ایم.

میراشه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تخریب ایوان کرخه به‌دلیل نزدیکی با نوار مرزی ایران و عراق در هشت سال جنگ تحمیلی شدت گرفته بود گفت:

محوطه باستانی ایوان کرخه بر اثر عوامل مختلفی از جمله تغییرات جوی و حفاری‌های غیرمجاز همواره در معرض تخریب بوده و هست و نیاز به محافظت مستمر دارد.

شایان ذکر است ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است که در زمان شاپور دوم ساسانی (۳۷۹-۳۰۹) ساخته شده‌ است. این بنا در ۲۰ کیلومتری شمال‌ غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.

این شهر باستانی در دوران جنگ تحمیلی به واسطه موقعیت جغرافیایی آسیب‌های جدی و فراوانی از سوی نیروهای عراقی دیده ‌است. از جمله آسیب‌های وارده در زمان جنگ هشت ساله بر این محوطه تاریخی استفاده از حصارهای آن به‌عنوان سنگر و تخریب سازه‌های منسوب به کاخ در بخش جنوبی این شهر مهم به‌وسیله گلوله‌های خمپاره ‌است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر این شهر وارد کرده ‌است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه