ایران هراسی آمار کنسلی تورها را بالا برد | خطر تعدیل نیرو در کمین آژانس‌های گردشگری

افشین حیدری
افشین حیدری سه شنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
ایران هراسی آمار کنسلی تورها را بالا برد | خطر تعدیل نیرو در کمین آژانس‌های گردشگری

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران می‌گوید نیمی از تورهای فصل بهار ایران منتظر گذر ایران از لیست اخطار هستند و نیمی دیگر کنسل شدند.

با لغو ۹۰ درصدی تورهای ورودی پاییز به کشور، موجی از ناامیدی و البته بیکاری بر صنعت گردشگری حاکم شده که ادامه آن را با توجه به حضور ایران در لیست قرمز برخی کشورهای اروپایی در بهار امسال داریم.

این خبر را امیر پویان رفیعی‌شاد داده و معتقد است:

سفر نیمی از گردشگران فصل بهار ایران در بلاتکلیفی است تا شاید ایران از لیست قرمز سفر گذر کند و اجازه دهند که به ایران سفر کنند. هفت کشور آلمان، اسپانیا، برزیل ، استرالیا، سوئد، دانمارک و انگلیس که بیشترین گردشگران را به مقصد ایران می‌فرستند توصیه ممنوعیت سفر به ایران را در سایت وزارت خارجه خود درج کرده‌اند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به کنسلی تورهای ورودی در دو فصل و عدم شفافیت در برگزاری تورهای فصل‌های آینده، طرح‌های ضربتی و تورهای آشنا سازی اجرا خواهد کرد.

این فعال حوزه گردشگری، که‌ مدتی پیش در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از او خواسته بود برای وضعیت گردشگری ایران چاره اندیشی کند، بیان می‌کند:

ایران که فصل گذشته خود را به‌خاطر اتفاقات، اعتراض‌ها و نا آرامی‌ها که در کشور رقم خورده بود، از دست داد حالا برای تورهای بهار سال ۱۴۰۲ در بلاتکلیفی و کنسلی قرار دارد.

او ادامه می‌دهد:

نیمی از تورهای فصل بهار که با توجه به شرایط ایران و کندی اینترنت در همان ماه‌های پیش کنسل شد و نیمی از آژانس‌ها هم که از مقاصد خاص گردشگر به ایران می‌آوردند، بیکار شدند و نیمی دیگر از تورها که ما انتظار برگزاری آن‌ها را برای اردیبهشت تا نیمه اول خردادماه توسط بعضی از آژانس‌ها داریم در بلاتکلیفی و وضعیت نامعلوم قرار دارند. بعضی از اتباع منتظر هستند که کشورشان به آن‌ها اجازه سفر بدهد و گروهی هم منتظر هستند که شرایط امنیتی ایران به نظر مطلوبشان برسد.

او می‌گوید:

اگرچه صحبت همه فعالان تورگردان این است که فصل بهار گردشگری ایران هم از دست رفت و باید تا پاییز سال آینده با گردشگری ورودی خداحافظی پنهانی کنیم؛ اما با تلاش‌های بسیاری از فعالان تورهای بسیار محدود،کوچک و فرضا انفرادی پیش‌بینی می‌شود که برگزار شود؛ البته اگر دیپلماسی و شرایط به نفع گردشگری پیش رود.

رفیعی شاد ادامه می‌دهد:

بیشتر این تورهای کوچک از اروپا و تعدادی از کشورهای آسیایی شرقی هستند؛ ما از نیمه دوم فروردین تا اواسط خرداد منتظر هستیم که ببنیم چه اتفاقی می‌افتد و آیا ایران از لیست خطر بعضی از کشورها خارج می‌شود و کشورها به اتباع خود اجازه سفر به ایران را می‌دهند یا نه؟

او اضافه می‌کند:

با توجه به شرایط و اعتراض‌های چند ماه گذشته در ایران برای صدور ویزای گردشگران ورودی وزارت امور خارجه ممنوعیتی برای ورود گردشگران اعلام نکرده است، و مسئله آنجا است که درخواستی برای صدور روادید و گردشگر به ایران وجود ندارد.

او در پایان از تعدیل نیروها در آژانس‌های مسافرتی، بیکاری راهنمایان در پی لغو تورهای ورودی و افزایش موج مهاجرت نیروی متخصص و تورلیدر خبرداد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه