سعد آباد میزبان نخستین نشست کتاب موزه‌ می‌شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲
سعد آباد میزبان نخستین نشست کتاب موزه‌ می‌شود

نخستین نشست از سلسله نشست‌های «کتاب‌موزه» با هدف به‌روزرسانی آگاهی‌ها در حوزه موزه و موزه‌داری در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود.

نشست نخست از سلسله نشست‌های «کتاب‌موزه»با هدف مرور آموخته‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و به‌روزرسانی آگاهی‌ها در حوزه موزه و موزه‌داری در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود.

نشست نخست از سلسله نشست‌های «کتاب‌موزه» از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ با همکاری مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد و اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن خلیج فارس واقع در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد برگزار می‌شود. این نشست در دو بخش مستقل برنامه‌ریزی شده است. در نوبت نخست، مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌ها به‌عنوان سخنران افتتاحیه به معرفی عمومی و بیان ضرورت برگزاری رویداد کتاب موزه میپردازد و سپس مهران نوروزی از موزه‌داران صاحب‌نظر در این حوزه با ارائه گزارشی از تاریخچه کتابشناسی موزه داری ایران به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

در بخش دوم نشست کتاب‌موزه با حضور سجاد باغبان، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و دکتر یوسف منصورزاده، به‌عنوان مؤلف، به بازخوانی و بررسی کتاب «مبانی موزه‌داری» از انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی (سمت) پرداخته خواهد شد. همچنین ابوالقاسم حاتمی به‌همراه منصورزاده تدوین این کتاب را بر عهده داشته‌است.

سلسله نشست‌های کتاب‌موزه با هدف مرور آموخته‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و به‌روزرسانی آگاهی‌ها در حوزه موزه و موزه‌داری با خوانشی جدید از منابع دانشی این عرصه طراحی و برنامه‌ریزی شده‏است. این مجموعه نشستها در نظر دارد، به‌منظور دانش‬ ‏افزایی در عرصه دانش‏های موزه‏ای و دست آوردهای پژوهشی و تجربی، نسبت به معرفی، واکاوی و بررسی جدیدترین منابع اطلاعاتی فارسی و نیز منابع خارجی و روزآمد پژوهشی که در دانشگاه‌ها، موزه‌ها و مراکز علمی فرهنگی جهان تهیه و تدوین شده‌اند، بپردازد.

با این رویکرد، رویداد کتاب‌موزه می‌تواند در ارتقای سطح دانش موزه‌داری کشور و نیز نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی در میان گروه‌های مختلف جامعه موزه‌داری اثرگذار باشد.

همچنین این رویداد می‏‬ تواند بستری باشد برای زایش مسیر ذهنی، تقویت روحیه انتقادی، رشد انگیزه در جهت تدوین منابع مفید و کاربردی و نیز گسترش تماس و ارتباط میان منتقدان، نویسندگان، جامعه بزرگ دانش آموختگان رشته‏‬ های موزه‏‬ داری و کارشناسان فعال در موزه‬ ‏ها.

این نشست به‬ صورت مجازی نیز برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‏توانند از طریق تماس با شماره ۲۷۹۴۰۵۲۱ (۰۲۱) نسبت به ثبت نام و دریافت لینک جلسه اقدام کنند.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه