در تهران کجا بریم زیپ لاین؟

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور شنبه، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
در تهران کجا بریم زیپ لاین؟

زیپ لاین‌های تهران، از تفریحات هیجان‌انگیز پایتخت است که مخاطبان پرانرژی، ماجراجو و ریسک‌پذیر را جذب می‌کند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ به‌روز رسانی شده است.

بهترین زیپ لاین های تهران کدامند؟

از بهترین زیپ لاین های تهران می‌توان به زیپ لاین توچال، زیپ لاین برج میلاد، زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)، زیپ لاین دریاچه چیتگر تهران و زیپ لاین باشگاه انقلاب اشاره کرد.

در سراسر جهان، امکانات متنوعی برای تفریح و سرگرمی افراد ایجاد می‌شود که هر یک از آن‌ها گروه‌های سنی متفاوت و افراد با روحیه و سلیقه‌های متفاوتی را جذب می‌کند. با وجود زندگی‌های پرمشغله و خسته‌کننده، فعالیت‌های هیجان‌انگیز مانند کایتینگ، اسنو برد، اسکیت بورد، پاراگلایدینگ، بانجی جامپینگ، پل معلق و زیپ لاین، طرفداران زیادی به‌ویژه در میان جوانان و ورزش‌کاران یافته است. 

در کشور ایران و شهر تهران نیز برای جذب گردشگران، اقدامات موثری در زمینه امکانات تفریحی و ورزش‌های مهیج صورت گرفته است. زیپ‌لاین یکی از محبوب‌ترین تفریحات هیجان‌انگیز به شمار می‌رود که در چندین نقطه از پایتخت احداث شده است. زیپ‌لاین تهران یکی از مفرح‌ترین جاهای دیدنی تهران است و افراد پرانرژی، ماجراجو و ریسک‌پذیر را به چالش می‌کشد.

با ما همراه باشید تا شما را با مراکز مختلف زیپ لاین تهران آشنا کنیم.

درباره زیپ لاین تهران بیشتر بدانید:

تهران کجا بریم زیپ لاین؟

زیپ لاین در برج میلاد

منبع عکس: tehranpicture.ir، عکاس: Ahmad Aghasiani  

در نقاط مختلف ایران به‌ویژه در شهرهایی که ظرفیت گردشگری بیشتری دارد، امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای برای تفریح و گذران وقت شهروندان و گردشگران در نظر گرفته شده است. تفریحات پرهیجان و فرا ورزشی، مخاطبان زیادی به‌ویژه در میان جوانان دارد؛ از این‌رو در سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه افزایش مراکز تفریحی برای فعالیت‌های مهیج صورت گرفته است که زیپ لاین از محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

در زیپ لاین، فرد به‌وسیله کابلی از جنس فولاد ضد زنگ، از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر منتقل می‌شود. این انتقال به‌وسیله قرقره معلق روی کابل و با بهره‌گیری از شیب سطح و نیروی گرانش زمین صورت می‌گیرد. علاقه‌مندان به هیجان، با استفاده از لباس ایمنی مخصوص و تسمه به قرقره متصل می‌شوند و مسافت بین دو نقطه را با سرعت و در حالت معلق طی می‌کنند. زیپ لاین‎‌ها می‌توانند در جنگل، کوه، شهر و... احداث شوند. 

زیپ لاین دارای انواع مختلف ثقلی، ریلی و موتوردار است و به حالت‌های نشسته، خوابیده و ایستاده انجام می‌شود که تجربه هرکدام از آن‌ها هیجان خاص خود را دارد. در استفاده از این وسیله تفریحی باید به محدودیت قدی و وزنی اعلام‌شده در هر زیپ لاین و ممنوعیت آن برای بیماران قلبی، فشارخون و بانوان باردار توجه کرد. از آنجاکه این ورزش ماجراجویانه توجه شهروندان و گردشگران تهرانی را به خود جلب کرده، مراکز زیپ‌لاین تهران روزبه‌روز در حال گسترش است. 

زیپ لاین‌ها که از دیدنی های تهران در شب به شمار می‌روند، در چندین نقطه از شهر و بیشتر از نوع ثقلی احداث شده است و هرکدام از آن‌ها طول مسیر، ارتفاع، محدودیت سن، قد و وزن مختص به خود را دارد. از بهترین مراکر زیپ لاین تهران می‌توان از زیپ لاین توچال، زیپ لاین برج میلاد، زیپ لاین پارک طالقانی، زیپ لاین دریاچه چیتگر و زیپ لاین باشگاه انقلاب نام برد؛ البته این ورزش مهیج در برخی از پارک‌های تهران نظیر آدرنالین پارک، برای گروه سنی کودکان وجود دارد.  

زیپ لاین توچال

  • آدرس: انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، بوستان شماره دو جاده سلامتی ولنجک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۰۸۰۰۲۸ ۰۹۰۱ 
  • ساعت فعالیت: از ۱۴ تا ۲۲ 

زیپ لاین دونفره توچال

منبع عکس: snappticket.com، عکاس: ناشناس

از معروف‌ترین زیپ لاین‌های تهران، می‌توان «زیپ لاین توچال» را نام برد که در شمال شهر و در مجموعه تفریحی و ورزشی توچال قرار دارد. این مجموعه با انواع فعالیت‌های تفریحی و امکانات رفاهی، یک روز شاد و مفرح را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. با خرید بلیط زیپ لاین، تجهیزات مخصوص در اختیار افراد قرار می‌گیرد و نحوه استفاده از زیپ لاین نیز آموزش داده می‌شود. زیپ لاین توچال از نوع زیپ‌لاین‌های ثقلی است؛ از مزایای این نوع نسبت به زیپ لاین‌های موتوردار، می‌توان به عدم نیاز به برق و استهلاک و هزینه کمتر اشاره کرد.

منبع عکس: snappticket.com، عکاس: ناشناس

زیپ لاین توچال که به «زیپ لاین بام تهران» نیز شهرت دارد، مسیری به‌طول حدود ۲۰۰ متر را روی دره توچال طی می‌کند. این زیپ لاین در ارتفاع حدود ۷۰ متری از سطح زمین با سرعت تقریبی ۶۰ کیلومتر در ساعت، به حرکت درمی‌آید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از ترشح آدرنالین را برای علاقه‌مندان به تفریحات مهیج فراهم می‌کند. امکان استفاده از زیپ لاین بام تهران برای آقایان و بانوان وجود دارد. این ورزش مهیج به‌صورت نشسته، خوابیده، ایستاده (معلق)، آنجل، تک‌نفره و دو نفره (همراه فرزند) وجود دارد؛ حداقل سن استفاده، ۱۲ سال و حداکثر وزن مجاز ۱۳۰ کیلوگرم است. این مجموعه در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۱) به‌علت تعمیرات، به‌مدت یک تا دو ماه تعطیل است. قبل از مراجعه به این مجموعه، حتما با آن تماس بگیرید. 

زیپ لاین برج میلاد

  • آدرس: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، خروجی همت شرق، کنارگذر اختصاصی برج میلاد (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۳، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۱ تا ۲۳ 

زیپ لاین برج میلاد تهران

منبع عکس: tehranpicture.ir، عکاس: Ahmad Aghasiani  

برج میلاد تهران از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران و بلندترین برج ایران است که به‌واسطه معماری زیبا و امکانات تفریحی نظیر سکوی دید، موزه مشاهیر، رستوران گردان، پل معلق، زیپ لاین و... شناخته می‌شود. «زیپ لاین برج میلاد» از هیجان‌انگیزترین تفریحات این برج و از نوع زیپ‌لاین‌های ثقلی است؛ در زیپ‌لاین‌های ثقلی تعیین سرعت امکان‌پذیر نیست و جهت حرکت کاربر همواره از سکوی فراز به‌سمت سکوی فرود خواهد بود.

زیپ لاین برج میلاد، حدود ۱۵۰ متر طول دارد و روی دره‌ای در ارتفاع ۳۰ متر و با سرعت تقریبی ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت به حرکت درمی‌آید. برای مسیر برگشت، پل معلق چوبی تعبیه شده است که عبور از روی آن، هیجان خاص خود را دارد. استفاده از این زیپ لاین برای افراد بالای ۱۲ سال (آقایان و بانوان) و وزن‌های زیر ۱۰۰ کیلوگرم امکان‌پذیر است. برای دسترسی به برج میلاد می‌توانید از ایستگاه مترو برج میلاد در خط هفت متروی تهران استفاده کنید.

زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)

  • آدرس: بزرگراه شهید حقانی (شرق)، بعد از خروجی مدرس شمال، انتهای خیابان سرو، ضلع جنوبی موزه دفاع مقدس (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۱) فعالیت ندارد

زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)

منبع عکس: اینستاگرام zipline.ir، عکاس: ناشناس

«زیپ لاین پارک طالقانی» یا «زیپ لاین کماندو» طولانی‌ترین و سریع‌ترین زیپ لاین‌ تهران است که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی افتتاح شد. این زیپ لاین از روی دره‌ای با پوشش گیاهی زیبا در پارک طالقانی می‌گذرد و چشم‌اندازی زیبا از پارک آب و آتش را نیز در اختیار گردشگران می‌گذارد و لذت ماجراجویی را دوچندان می‌کند. زیپ لاین کماندو از نوع زیپ لاین‌های ثقلی است و مسیری به‌طول ۲۱۰ متر را بین دو سکوی فراز و فرود طی می‌کند؛ ارتفاع آن از سطح زمین در کمترین و بیشترین نقطه به‌ترتیب ۳۰ و ۵۰ متر است. 

منبع عکس: اینستاگرام zipline.ir، عکاس: ناشناس

در زیپ لاین پارک طالقانی، تجربه تمام حالت‌های پروازی نشسته، خوابیده و ایستاده (معلق) امکان‌پذیر است و سرعت در طول مسیر بسته به موقعیت فیزیکی کاربر، بین ۶۰ تا ۸۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. امکان استفاده از این زیپ لاین برای سنین بالای ۱۲ سال، در محدوده وزنی ۲۵ تا ۱۱۰ کیلوگرم و محدوده قدی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر فراهم است. برای دسترسی به زیپ لاین کماندو می‌توانید از ایستگاه متروی شهید حقانی در خط یک متروی تهران (کهریزک - تجریش) استفاده کنید که در فاصله ۶۰۰ متری زیپ لاین قرار دارد و با کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید. 

زیپ لاین دریاچه چیتگر تهران

  • آدرس: تهران، بزرگراه همت غرب، دریاچه خلیج فارس (چیتگر)، برج هیجان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۴۵۵۷ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۱، جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۲ تا ۲۲

زیپ لاین دریاچه چیتگر تهران

منبع عکس: iran-fun.ir، عکاس: ناشناس

«زیپ لاین دریاچه چیتگر تهران» در مجموعه برج هیجان در شمال دریاچه چیتگر قرار دارد. برج هیجان دارای سه تفریح مهیج شامل  سرسره خروشان، سرسره سقوط آزاد و زیپ‌لاین است. طراحی این زیپ لاین با دیگر زیپ لاین‌های تهران تفاوت دارد و از نوع ریلی است؛ اولین زیپ لاین ریلی (رول گلایدر) ایران به شمار می‌رود و با تکنولوژی پروازی کنترلی همراه است. در رول گلایدر، به‌جای کابل، از ریل استفاده می‌شود و قابلیت ایجاد پیچ‌وخم را به سازه می‌دهد؛ وجود ریل، سیستمی شبیه به ترن هوایی را شبیه‌سازی می‌کند و مسیر حرکت، همانند ترن هوایی است. 

رول گلایدر دریاچه چیتگر حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد؛ طول مسیر ریلی پرپیچ‌وخم آن ۸۰ متر است و یک پرواز هیجان‌انگیز را با گذر از پیچ و تاب‌های مسیر به ارمغان می‌آورد. این تفریح مهیج دارای محدودیت سنی، وزن و قد است. برای افراد کمتر از هشت سال امکان استفاده از زیپ لاین مجموعه وجود ندارد؛ محدوده وزنی بین ۳۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم و محدوده قدی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر است.  

زیپ لاین باشگاه انقلاب

  • آدرس: خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، مجموعه ورزشی انقلاب (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۶۵۷۵۵۱ ۰۲۱
  • ساعت فعالیت: از هشت تا ۲۲

زیپ لاین باشگاه انقلاب

منبع عکس: enghelabsportcomplex.ir، عکاس: ناشناس

«زیپ لاین باشگاه انقلاب» در «باشگاه سنگ‌نوردی وی راک» در مجموعه ورزشی انقلاب قرار دارد. این مجموعه علاوه بر آموزش و مسابقات سنگ‌نوردی برای نوجوانان و بزرگسالان، شامل تفریحاتی نظیر بگ جامپ، ترامپولین، پل معلق و زیپ لاین می‌شود. این زیپ لاین، ویژه کودکان و دارای محدودیت سنی پنج تا ۱۳ سال است و حدود ۲۰ متر طول دارد. حداکثر وزن مجاز برای استفاده از زیپ لاین باشگاه انقلاب ۵۰ کیلوگرم است.

هزینه زیپ لاین های تهران

زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)

منبع عکس: اینستاگرام zipline.ir، عکاس: ناشناس

هزینه زیپ لاین های تهران در سال ۱۴۰۲ خورشیدی به‌صورت زیر است:

  • زیپ لاین توچال: به‌دلیل تعمیرات تعطیل است؛ قیمت بلیط، قبل از تعطیلی مجموعه ۸۰,۰۰۰ تومان بوده است.
  • زیپ لاین برج میلاد: قیمت بلیط این مجموعه، ۱۶۰,۰۰۰ تومان و در سایت‌های تخفیف‌‌دار، با تخفیف برابر ۱۲۰,۰۰۰ تومان در روزهای شنبه تا چهارشنبه و ۱۳۶,۰۰۰ در روزهای پنجشنبه و جمعه است.
  • زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو): این مجموعه در حال حاضر فعالیت ندارد.
  • زیپ لاین چیتگر: قیمت بلیط این مجموعه، ۶۰,۰۰۰ تومان و در سایت‌های تخفیف‌دار، برابر ۵۴,۰۰۰ تومان است.
  • زیپ لاین باشگاه انقلاب (وی راک): آخرین قیمت بلیط این مجموعه در سایت‌های تخفیف‌دار در سال ۱۴۰۱، برابر ۹۰,۰۰۰ تومان است. برای استفاده از این زیپ‌لاین، مبلغ ورودی به مجموعه انقلاب نیز جداگانه دریافت می‌شود.

زیپ لاین برج میلاد تهران

منبع عکس: tehranpicture.ir، عکاس: Ahmad Aghasiani 

اگر تجربه هیجان در مراکز زیپ لاین تهران را دارید، نطر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز زیپ لاین تهران کدامند؟

زیپ لاین توچال، زیپ لاین برج میلاد، زیپ لاین پارک طالقانی (کماندو)، زیپ لاین دریاچه چیتگر تهران و زیپ لاین باشگاه انقلاب

زیپ لاین بام تهران چند متر ارتفاع دارد؟

زیپ لاین بام تهران در ارتفاع حدود ۷۰ متری از سطح زمین با سرعت تقریبی ۶۰ کیلومتر در ساعت فعالیت می‌کند.

منبع عکس کاور: tehranpicture.ir، عکاس: Ahmad Aghasiani  

مطالب مرتبط:

دیدگاه