وزیر میراث به ادعاها و شایعات درباره دو تاج سلطنتی پایان داد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۰
وزیر میراث به ادعاها و شایعات درباره دو تاج سلطنتی پایان داد

در پی حواشی به‌وجود آمده در رابطه با خروج تاج‌های سلطنتی از کشور، وزیر میراث ضمن بازدید از موزه جواهرات ملی  وجود تاج‌های مذکور را در این مجموعه تایید کرد.

مهندس «سید عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته (سه‌شنبه چهارم بهمن ماه) از گنجینه جواهرات ملی بانک مرکزی دیدن کرد.

بنا بر این گزارش، مهندس ضرغامی در حاشیه این دیدار گفت:

مجموعه‌ای که اینجا دیده می‌شود تلفیقی بسیار ارزشمندی از هنر ملی ماست. صرف‌نظر از رفتار پادشاهان که برای استفاده شخصی و سبک زندگی شاهانه خود برخی از این آثار با ارزش را سفارش می‌دادند اما این مجموعه گنجینه‌ای ارزشمند از همه زیبایی‌ها و هنرهای ایرانی است.

مهندس ضرغامی افزود:

از مسئولان این مجموعه تقاضا کردم که زمینه را برای بازدید عموم مجددا فراهم کنند. مردم باید به اینجا بیایند و هم زیبایی‌ها و هنر این آثار را ببینند و هم با این سبک زندگی که با انقلاب اسلامی خط بطلان روی آن کشیده شد، آشنا شوند.

او ادامه داد:

معتقدم تاج‌های معروفی مانند تاج پهلوی، تاج کیانی و مجموعه تاج‌های کوچک دیگری که اینجا است و مربوط به خاندان سلطنتی دو سلسله قاجار و پهلوی است در قیاس با آنچه از کشور خارج شده و غارت کردند قابل‌توجه نیست. متاسفانه سرمایه ملی را بر باد دادند و خیلی‌هایشان از روشنگری درباره این موضوع ابایی نداشتند.

او افزود:

در خاطرم هست روزهای قبل از انقلاب کارکنان متعهد بانک مرکزی لیستی را منتشر کردند که شامل خروج صدها میلیون پول بود. این پول‌ها از ترس انقلاب اسلامی، به‌صورت فردی از خارج شد. آن سیاهه از اموال پهلوی ثابت کرد که رژیم رفتنی است و خیلی‌ها معتقدند از جمله لیست‌هایی بود که کمر پهلوی را شکست.

او ادامه داد:

اگر آن مبالغ و بسیاری از جواهرات سلطنتی و شخصی را در نظر بگیرید، به‌قدری از کشور پول و سرمایه غارت کردند که با این دو تاج قابل مقایسه نیست، گرچه ارزشمند هستند.

مهندس ضرغامی گفت:

این تاج ها در خزانه وجود دارد و نگهداری دقیقی از آن‌ها صورت می‌گیرد و از مسئولان مربوطه تقاضا کردم که با توضیحات مناسب توسط راویان آگاه، متناسب با نیاز نسل جوان امکان بازدید عموم‌ را مجددا فراهم کنند.

سخنگوی دولت ۲۶ دی‌ماه در پیامی توییتری آماری از خروج گنجینه ایرانی توسط پهلوی داده بود که اشاره به دو تاج در حالی که گنجینه بانک مرکزی از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون تعطیل شده و امکان بازدید از این گنجینه وجود نداشت، حاشیه‌ساز شد. در توییت علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به خروج اموال باارزش و جواهرات توسط خاندان پهلوی هنگام ترک کشور اشاره شده بود که در میان آن‌ها به دو تاج یادشده نیز قرار داشت.

موزه جواهرات ملی ایران، گنجینه‌ای بی‌نظیر و گران‌بها از نفیس‌ترین جواهرات جهان است که تاکنون کسی نتوانسته ارزش واقعی آن‌ را تخمین بزند. بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران، از دوره‌های صفوی، افشار، قاجار و پهلوی در این موزه نگهداری می‌شود که الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس و تخت نادری از جمله شاخص‌ترین آثار و جواهراتی است که در این گنجینه بی‌قیمت نگهداری می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه