تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، تنور گردشگری بوم‌گردی را گرم‌تر می‌کند

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی چهار شنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، تنور گردشگری بوم‌گردی را گرم‌تر می‌کند

رئیس انجمن بوم‌گردی، نسبت به امکان تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها توسط مجلس و رونق گردشگری بوم‌گردی در کشور ابراز امیدواری کرد.

روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و در پی موافقت دولت با پیشنهاد و پیگیری مدیرکل توسعه گردشگری مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها،‌ این لایحه در انتظار بررسی و تصویب از سوی مجلس قرار گرفت. دراین‌باره، گمانه‌ها حاکی از آن است تصویب این طرح و افزایش روزهای تعطیل آخر هفته، می‌تواند کمک چشمگیری به رونق گردشگری داخلی و بوم‌گردی‌های نزدیک مراکز شهرها کند.

ازاین‌رو، یاور عبیری،‌ رئیس انجمن بوم‌گردی کشور درباره اینکه تعطیلی روزهای پنجشنبه‌، چطور می‌تواند به گردشگری بوم‌گردی کمک کند، به خبرنگار کجارو گفت:

در حال حاضر «سفر» در کشور به مرحله رکود رسیده؛ اما اگر طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها به تصویب مجلس برسد، دو روز تعطیل در هفته (پنجشنبه و جمعه) خواهیم داشت. ازآنجایی‌که شرایط مردم طوری است که به‌محض اینکه تعطیلاتی فرا می‌رسد، حجم سفرهای‌شان افزایش پیدا می‌کند، تایید این تصمیم می‌تواند اتفاقات خوبی را برای گردشگری کشور به‌همراه داشته باشد.

او ادامه داد:

حداقل کمک بالقوه این تصمیم به حوزه گردشگری این است که اقامتگاه‌های نزدیک شهرها، در پایان هفته‌، به‌راحتی پر می‌شوند و تعداد زیادی از مردم به شهرها و روستاهای نزدیک سکونت‌شان سفر می‌کنند.

رئیس انجمن بوم‌گردی کشور وضعیت حال حاضر تکمیل شدن ظرفیت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را «نامناسب» و «بسیار کم» عنوان کرد و در ادامه گفت:

از آن‌جایی‌‌که در چند ماه اخیر، مردم به سفر نرفته‌اند و اقامتگاه‌ها پر نشده است، می‌توان ضریب اشغال را صفر دانست.

عبیری در پاسخ به پرسش درباره علت نبود اقامتگاه بوم‌گردی در برخی شهرها، توضیح داد:

همه استان‌ها و بیشتر شهرهای ایران اقامتگاه بوم‌گردی دارند؛ فقط در برخی استان‌ها انجمن بومگردی تشکیل نشده است.

رئیس انجمن بوم‌گردی کشور در ادامه گفت:

در بیست استان کشور، انجمن‌هایی برای ساماندهی اقامتگاه‌ها وجود دارد. داشتن انجمن هم به‌معنای متعدد بودن اقامتگاه‌ها و به حد نصاب رسیدن آن‌ها است. اگر برخی از شهرها انجمن بوم‌گردی ندارند یا به‌دلیل کم بودن تعداد اقامتگاه‌های آن‌ها است، یا ادارات کل استان‌ها پیگیر نبوده‌اند. به‌عنوان مثال، استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خوزستان انجمن استانی ندارند؛ اما اقامتگاه‌ و خانه‌های بوم‌گردی در آن‌ها وجود دارد.

عبیری در پایان با اشاره به افزایش تعداد و امکانات پلتفرم‌های اجاره و رزرو اقامتگاه در اقصی نقاط کشور، تشریح کرد:

سایت‌های رزرواسیون اقامتگاه و خانه‌های بوم‌گردی می‌توانند کمک زیادی به توسعه گردشگری کنند. ضمنا ما در تلاش هستیم تا سایتی را به‌صورت کاملا تخصصی برای اجاره اقامتگاه‌های بوم‌گردی راه‌اندازی کنیم تا از ورود اقامتگاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

با توجه به شرایط زندگی امروزی، مسئله زمان بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است؛ به‌طوری که مردم فرصت محدودتری برای سیر و سفر دارند. ازاین‌رو، افزایش روزهای تعطیل در هفته، امکان سفر رفتن را بیشتر می‌کند. سوای سفر، همین‌که مردم این مجال را داشته باشند تا وقت بیشتری را به خود اختصاص دهند، در ساختن جامعه‌ای سالم، تاثیر مثبت و مستقیمی خواهد گذاشت.

نظر شما درباره لایحه تعطیلی روزهای پنجشنبه چیست؟ به‌نظر شما، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن، این اقدام می‌تواند چرخ گردشگری کشور را به حرکت دربیاورد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه