از تخفیف‌ ۲۰ تا ۵۰ درصدی هتل‌ها تا حضور پررنگ مسافران در کیش

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی شنبه، ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
از تخفیف‌ ۲۰ تا ۵۰ درصدی هتل‌ها تا حضور پررنگ مسافران در کیش

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران، از تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصدی هتل‌ها به مسافران و اشغال ظرفیت ۸۵ درصد از هتل‌های کیش خبر داد.

بارش برف و برودت هوا در برخی از شهرها و استان‌های کشور منجر شد تا مسئولان مربوطه نسبت به موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ویژه گاز، در مجموعه‌ها، تاسیسات گردشگری و اقامتی تاکید بیشتری داشته باشند.

در این راستا، محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی از تعطیلی بیش از ۱۰۰ واحد اقامتی در مشهد خبر داد. به گفته او، مالکان هتل‌ها حدود ۳۰ هتل، ۲۹ هتل آپارتمان و ۲۷ مهمان‌نپذیر را تعطیل کردند. این واحدهای اقامتی در مشهد با رضایت مالک‌شان تعطیل شده‌اند تا کمک بزرگی در راستای صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشند. همچنین تمام استخرها و جکوزی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های اضافی هتل‌ها را برای کاهش مصرف گاز تعطیل شده است و این تعطیلی واحدهای اقامتی تا ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت تا به شرایط عادی در مصرف گاز بازگردد. 

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نیز با اشاره به آنکه در حال حاضر مراکز اقامتی کل کشور با مشکل خاصی در حوزه تامین انرژی روبه‌رو نیستند، گفت:

تعدادی از واحدهای اقامتی که بیشترشان در مشهد فعال‌اند، به‌صورت اختیاری و در راستای همکاری برای صرفه‌جویی در انرژی، تصمیم گرفتند تا برای مدت کوتاهی تعطیل باشند. با بهبود شرایط آب‌و‌هوایی این واحدها دوباره به چرخه فعالیت بازمی‌گردند. 

او با تاکید بر آنکه دوگانه‌سوز کردن هتل‌ها زمان‌بر است، یادآور شد:

تعدادی از هتل‌ها قابلیت دوگانه‌سوزی را دارند تا بتوانند مدیریت انرژی داشته باشند. در این میان نیاز است تا هوشمندسازی مدیریت هتل‌ها را مورد توجه قرار دهیم. هرچند در حال حاضر، هتل‌های نوساز به‌سمت هوشمندسازی می‌روند اما نیاز است تا هتل‌هایی که بازسازی خود را آغاز کرده‌اند نیز به این سمت بروند. هرچند زمان‌بر خواهند بود اما این نیاز در میان مراکز اقامتی احساس شده که باید هوشمندسازی را انجام دهند. جهت‌گیری هتل‌ها به این سمت است. 

حمزه‌زاده درباره وضعیت ضریب اقامت هتل‌های کشور نیز گفت:

با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی می‌توان گفت میانگین اقامت در کل کشور پایین است و به‌حدود ۱۰ درصد می‌رسد. البته ضریب اقامت در مراکز اقامتی شهرهای جنوبی کشور بهتر است و گاه در برخی مقاصد مانند کیش، به بیش از ۸۵ درصد هم می‌رسد و بیشترین ضریب اشغال سطح کشور را به خود اختصاص داده است و بعد از آن قشم و چابهار و... قرار می‌گیرند. این در حالی است که مقاصدی مانند مشهد با ضریب اشغال زیر ۱۵ درصد فعال هستند. 

به گفته او، بیشتر استان‌های کشور از ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف برای اقامت در نظر گرفته‌اند تا بتوانند مسافر جذب کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه