رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: دولت بستر سفر توان‌یابان را فراهم کند، ما آن را اجرا می‌کنیم

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی دوشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: دولت بستر سفر توان‌یابان را فراهم کند، ما آن را اجرا می‌کنیم

به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، اگر دولت بستر سفر توان‌یابان را فراهم کند، بخش خصوصی نیز آن را اجرا خواهد کرد.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌بینی کرد که جمعیت کشور رو به سالخوردگی می‌رود و همین مسئله، باعث می‌شود در سال‌های آینده نیاز به دسترسی‌ها این‌چنینی بیشتر شود و این مستلزم بسترسازی دولت و بانک‌ها است و بخش خصوصی وظیفه اجرای پروژه‌های تکمیلی را بر عهده دارد.

رفیعی درباره اینکه دفاتر خدمات مسافرتی به چه میزان توانسته‌اند بر موضوع گردشگری دسترس‌پذیر برای افراد کم‌توان فعالیت کنند، گفت:

برخی از دفاتر خدمات مسافرتی دراین‌باره کارهایی کرده‌اند. متاسفانه هنوز به‌طور کامل بستری فراهم نشده که معلولان هم بتوانند کار کنند و هم مانند دیگر افراد از جاذبه‌ها بهره بگیرند؛ این در حالی است که به‌راحتی می‌توان بستر مناسب این کار را فراهم کرد. بخشی از آن به دولت برمی‌گردد تا به این بسترسازی کمک کند، چراکه این کار بخش خصوصی نیست.

او توان‌یابان، سالمندان و خانواده‌های‌شان را قشر بزرگی از جامعه برشمرد و درباره این سخن گفت که این افراد اغلب نمی‌توانند در زمان‌های پیک به سفر بروند و در آن زمان آرامش نخواهند داشت؛ چراکه شلوغی مخل آسایش آن‌ها است، اما در زمان‌های خلوت‌، سفر برای آن‌ها راحت‌تر است.

رفیعی در همین‌باره ادامه داد:

در ایران حدود هشت ماه لوسیزن داریم و بیش از ۵۰ درصد هتل‌ها با کاهش ضریب اشغال روبه‌رو هستند. هتل‌ها می‌توانند از این موضوع استفاده کرده و این افراد را جذب کنند. با این کار هم ظرفیت خالی هتل‌ها پر می‌شود و هم این قشر از جامعه بهتر می‌توانند از خدمات گردشگری استفاده کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، جامعه ایران در سال‌های آینده را «پیر و سال‌خورده» تصویر کرد و همین مسئله را دلیلی دانست برای اینکه زیرساخت‌های گردشگری و شهری مناسب توان‌یابان تقویت شود؛ چراکه با سالخوردگی جمعیت، افراد به دسترسی‌های توان‌یابی شهری نیاز بیشتری پیدا خواهند کرد.

حرمت‌الله رفیعی در پایان گفت:

دولت و بانک باید بسترسازی کنند و اجرای آن را به عهده ما بگذارند تا آن را با امکانات مناسب انجام ‌دهیم. همچنین با دوستان درباره این موضوع وارد مذاکره شده‌ایم تا اگر بتوانیم این اقدام را به سرانجام برسانیم.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه