شالبافیان: لغو روادید روند رو به جلویی را طی می‌کند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۶
شالبافیان: لغو روادید روند رو به جلویی را طی می‌کند

طبق گفته معاون گردشگری، موضوع لغو روادید در حال پیگیری با وزارت امور خارجه است و با کمترین مقاومت روندی رو به جلو را طی می‌کند. 

اعضای جامعه تورگردانان در نشست صمیمانه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری کشور، پیشنهادها و راه‌حل‌های خود را ارائه دادند.

در ابتدای این نشست یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری برگزاری این نشست را پیرو درخواست جامعه تورگردانان مبنی بر جلسه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای طرح چالش‌ها و مطالبات موجود عنوان کرد.

در ادامه اکبر غم‌خوار عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه در این جلسه نمایندگانی از ۳۴۰ عضو جامعه تورگردانان حضور دارند، افزود:

توسعه انواع تورهای ورودی به‌صورت سازمان‌دهی شده از کشورهای مختلف از جمله ماموریت‌های این جامعه است.

او به جایگاه گردشگری در قانون‌های برنامه توسعه اول تا پنجم اشاره کرد و ادامه داد:

در این برنامه‌ها گردشگری صنعتی مغفول مانده است و اولین خواسته ما از وزیر محترم این است که جایگاه گردشگری در قانون‌های بالادستی از جمله برنامه هفتم اصلاح شود.

غم‌خوار معرفی ایران به دنیا را از جمله رسالت‌های مهم دولت عنوان کرد که طی این سال‌ها آنگونه که باید انجام نشده است.

این عضو جامعه تورگردانان با بیان اینکه گردشگری در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به کمک دارد، ادامه داد:

در این موقعیت باید در نمایشگاه‌ها و جوامع بین‌الملل حضوری فعال و قوی داشته باشیم. کاری فشرده با بودجه مناسب باید برای مقابله با ایران‌هراسی و نشان دادن برقراری امنیت در خیابان‌های ایران انجام گیرد.

حمایت‌های دولتی برای تامین ارز توریست خارجی و تک‌نرخی شدن ورودی موزه‌ها برای توریست‌های خارجی و داخلی از دیگر مطالبات مطرح شده از سوی غمخوار بود.

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر انجام کارهای جدی در شرایط فعلی افزود:

زمانی که بیداری اسلامی در مصر اتفاق افتاد، این کشور حضوری جدی‌تر در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی داشت و غرفه‌ای چندبرابر سال‌های قبل در اختیار گرفت.

رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر حضور پررنگ ایران در چندین نمایشگاه بین‌المللی پیش‌ رو، ادامه داد:

در صورت‌ عدم حمایت و عدم حضور در این نمایشگاه‌ها بازارمان را از دست می‌دهیم و ضرری غیرقابل جبران است.

پورفرج تصریح کرد:

دو فصل توریستی بهار و پاییز را در پیش داریم و تلاش‌ می‌کنیم با صحبت با شرکت‌های مختلف رزروهای زیادی انجام شود.

تشکیل جلسه با سفرای اروپایی مقیم ایران برای نشان دادن برقراری امنیت در خیابان‌های ایران، پررنگ شدن نقش حمایتی دولت برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی، تخصیص ارز اختصاصی برای حوزه گردشگری و حضور در نمایشگاه‌ها، معرفی ایران در شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی و شبکه‌های محلی کشورهای هدف، نیروی انسانی، نقش جدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های مختلف، برندسازی و تبلیغات گردشگری در عرصه بین‌المللی با تمرکز روی ظرفیت شهرهای بزرگ، اختصاص اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر برای ارتباطات جهانی، معافیت‌های مالیاتی، تبلیغ روی مسیرهای گردشگری، نقش جایگاه بخش خصوصی برای تعامل با سازمان توسعه و تجارت و اتاق‌های بازرگانی، ارتباط با انجمن‌های دوستی کشورهای مختلف برای مقابله با ایران‌هراسی، اهمیت تولید محتوا در معرفی ایران و ارتقای آموزشی فعالان گردشگری، رفع فیلتر واتساپ، تشکیل کمیته‌ای مشترک به‌منظور گفت‌وگو برای ایجاد زبانی مشترک، اهمیت حضور مثبت و پررنگ ایران در فضای مجازی، تقویت بخش آموزش بازاریابی با حضور اساتید و متخصصان داخلی و بین‌المللی، برطرف کردن خودتحریمی حوزه گردشگری، حمایت شرکت‌های اقتصادی به‌عنوان اسپانسر برای حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی کمی و کیفی روی بازار چین و روسیه همچنین تقویت آموزش راهنمایان گردشگری، تولید محتوا بر اساس مناسبت‌های فرهنگی استان‌ها، پیگیری و اجرای طرح سامان‌دهی دماوند، تقویت روابط بین‌الملل برای رونق گردشگری و ترویج گردشگری داخلی با برنامه‌های عملیاتی از جمله موارد مطرح شده از سوی نمایندگان جامعه تورگردانان ایران در این جلسه بود.

لغو روادید روند رو به جلویی را طی می‌کند

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور حوزه گردشگری ورودی را به‌غیر از آورده‌های اقتصادی در ارزش‌آفرینی فرهنگی و تصویرسازی مثبت کشور حائز اهمیت دانست.

او با بیان اینکه در حوزه مالیات تعامل خوبی با سازمان مالیاتی شکل گرفته و اتفاقات مثبتی در بخشش جریمه‌ها و نحوه محاسبات مالیاتی دفاتر خدمات مسافرتی افتاده است، افزود:

در حوزه تامین اجتماعی نیز جلساتی داشته‌ایم و هنوز موفق به متقاعد کردن آن‌ها نشده‌ایم.

شالبافیان با اشاره به ضعف‌های قانونی حوزه گردشگری ادامه داد:

طرح جامع و مستقلی برای تقویت قوانین مربوط به این حوزه برای ارائه در مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

معاون گردشگری کشور به موضوع لغو روادید با بازارهای هدف اشاره و تصریح کرد:

در حال پیگیری این موضوع با وزارت امور خارجه هستیم و با کمترین مقاومت روندی رو به جلو را طی می‌کند.

شالبافیان ابراز امیدواری کرد که لغو رواید در دولت سیزدهم انجام شود و حوزه گردشگری از این خود تحریمی نجات پیدا کند.

او همچنین در ارتباط با حمایت دولتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بیان‌ کرد:

در راستای تخصصی شدن موضوع حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی واگذار شده و برای حضور در نمایشگاه‌های فیتور، مسکو و ATM دبی و نمایشگاه‌های بازارهای جدید برنامه داریم. همچنین برای حضور در نمایشگاه آنکارا ۴۰۰ متر زمین تدارک دیده شده است.

شالبافیان با اشاره به اهمیت موضوع مقابله با ایران‌هراسی به‌عنوان وظیفه‌ای عمومی گفت:

در حال حاضر سفرا به‌طور مرتب به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و در صورت مهیا بودن شرایط مناسب با آن‌ها جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه