اقامتگاه‌های مازندران دوگانه‌سوز شدند | با زنجیر چرخ به شمال سفر کنید

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۲
اقامتگاه‌های مازندران دوگانه‌سوز شدند | با زنجیر چرخ به شمال سفر کنید

به گفته مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران، شرایط آثار تاریخی و اقامتگاه‌های این استان مناسب است و اقامتگاه‌ها با سیستم‌های گرمایشی دوگانه‌سوز دایر هستند.

شرایط جوی و برودت دما در برخی مناطق ایران، جریان سفر را به‌ویژه در استان‌هایی که مسیر مشهد قرار دارند، تحت شعاع قرار داده است، با این حال، معاون گردشگری استان مازندران گفت:

تاکنون گزارشی از مسدودی و خرابی در جاده‌ها نداشتیم و با زنجیر چرخ ترددها انجام می‌شود.  

مهران حسنی درباره وضعیت اقامتگاه‌ها برای اسکان مسافران در شرایط اضطراری نیز اظهار کرد: 

درباره مراکز اقامتی و پذیرایی از سال گذشته به واحدهای اقامتی استان اعلام شد سیستم‌های گرمایشی را دوگانه‌سوز کنند تا بتوانند در مواقعی که گاز شهر قطع شده، با نفت، گازوئیل و گاز مایع، دایر بمانند. بر اساس اطلاعاتی هم که داریم تمام مراکز اقامتی دوگانه‌سوز شده‌اند.

او اضافه کرد:

سهمیه گاز مایع و سوخت به‌شکل سامانه‌ای تخصیص می‌یابد و امسال هم تاکنون مشکلی با تأمین آن‌ها نداشتیم و هر واحدی درخواست کرده، این سوخت و گاز مایع به آن‌ها تعلق گرفته است. در موارد محدودی مشکلاتی داشتیم که دوگانه‌سوزی را انجام نداده‌اند، مانند آشپزخانه‌های صنعتی که این موارد هم با مدیریت استانداری و فرمانداری و تشکل‌های بخش خصوصی حل شدند.

ابوالفضل نیکو بیان، جانشین معاونت میراث فرهنگی مازندران نیز درباره وضعیت آثار تاریخی استان مازندران در شرایط جوی اخیر گفت:

در روزهای اخیر و با توجه به شرایط جوی موجود گزارشی از آسیب در آثار تاریخی نداشتیم و یگان‌های حفاظت در حال سرکشی از این آثار هستند و اگر مشکلی باشد به ما گزارش می‌دهند.

او ادامه داد:

یک سری از بناهای تاریخی که تحت مالکیت میراث فرهنگی است، پایش دوره‌ای می‌شوند، اما تعدادی آثار هستند که در دسترس نیستند و مثلا در کوه یا مناطق صعب‌العبور قرار دارند، درباره حفاظت از آن‌ها بر اساس گزارش‌های یگان حفاظت عمل می‌کنیم و به آن‌ها در چندین مرحله آموزش داده‌ایم که چگون وضعیت این آثار را پایش کنند و مشکلات احتمالی ناشی از رطوبت ممکن است چگونه بروز کند. در بازدیدهای دوره‌ای از این آثار اگر مشکلی وجود داشته باشد به ما گزارش می‌دهند و کارشناسان برای بررسی به محل مورد نظر می‌روند و اقدامات حفاظتی برای آن‌ها انجام می‌شود.

نیکوبیان گفت:

معضل اصلی آثار تاریخی مازندران، رطوبت است، این در حالی است که در مناطق کویری بنای تاریخی اگر رها شوند ممکن است تا ۲۰۰ سال بدون هیچ آسیبی پابرجا بماند، اما برای آثار مازندران معضل رطوبت همیشه وجود دارد و اقدامات حفاظتی و پایش برای آثار تاریخی همیشه انجام می‌شود و فقط به شرایط آب‌وهوایی بستگی ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه