سفارت آلمان در تهران کجاست | راهنمای ویزای شینگن آلمان

البرز ضرغام
البرز ضرغام چهار شنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
سفارت آلمان در تهران کجاست | راهنمای ویزای شینگن آلمان

تنها سفارت‌خانه آلمان در ایران، در تهران قرار دارد و متقاضیان ویزای آلمان از هرجای ایران، برای انجام امور مربوط به درخواست ویزا باید به پایتخت سفر کنند.

کشور آلمان با توجه به موقعیت ممتاز اقتصادی، بازار کار گسترده، امکان تحصیل رایگان و کیفیت زندگی بالا، مقصد بسیاری از افرادی است که قصد مهاجرت و رسیدن به شرایط مطلوب‌تر در زندگی خود دارند. آلمان همچنین یکی از کشورهای پیشرفته و زیبای اتحادیه اروپا است که مقصد محبوبی برای سفرهای تفریحی و گردشگری به شمار می‌آید. وجود روابط مستقیم بین ایران و آلمان و حضور سفیر آلمان در تهران، روند دریافت ویزای آلمان را برای شهروندان ایرانی آسان‌تر می‌کند.

آلمان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است و دریافت ویزای شنگن از این کشور، سفر به سایر کشورهای حوزه شنگن را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

آنچه باید درباره دریافت ویزای شنگن برای سفر به آلمان بدانید:

سفارت آلمان در تهران کجاست؟

  • آدرس: تهران، خیابان فردوسی، شماره ۳۲۰ (مشاهده روی نقشه)
  • کد پستی: ۱۱۴۴۶۴۳۴۱۶
  • شماره تماس: ۰۲۱۳۹۹۹۰۰۰۰
  • فکس: ۰۲۱۳۹۹۹۱۹۶۰
  • وب‌سایت: teheran.diplo.de

ساختمان تاریخی در آلمان

منبع عکس: wallpaperaccess.com، عکاس: نامشخص

سفارت آلمان در خیابان فردوسی تهران، پایین‌تر از تقاطع خیابان جمهوری (چهارراه استانبول) قرار دارد. سفیر آلمان در ایران هم‌اکنون (سال ۲۰۲۳) آقای «هانس اودو موتسل» است.

ساختمان سفارت آلمان اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط یک معمار اروپایی در مکان فعلی سفارت آلمان بنا شد. ساختمان اولیه چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۹۳۷ به‌طور کامل تخریب و در سال ۱۹۴۱ از اول ساخته شد. این بنا که بعد از اتمام ساخت‌وساز، توسط دولت وقت در ایران توقیف شد، بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳ محل موقت سفارت آمریکا بود؛ اما نهایتا از سال ۱۹۷۷ رسما در اختیار دولت آلمان قرار گرفت. 

هنگام مراجعه حضوری به سفارت آلمان، توجه داشته باشید که برای رعایت اصول امنیتی، از ورود وسایلی همچون لپ‌تاپ، دوربین، هرگونه سلاح گرم و سرد و اشیا خطرناک به داخل ساختمان سفارت جلوگیری خواهد شد. همچنین مشابه بسیاری از ساختمان‌های اداری دیگر، گوشی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی همراه خود را نیز هنگام ورود، باید درون کمدهایی که در ورودی ساختمان قرار داده شده بگذارید و درب آن را قفل کنید؛ بنابر‌این بهتر است اگر مدارک یا فایل‌هایی دارید که در سفارت آلمان مورد نیازتان است، آن‌ها را صرفا درون گوشی یا لپ‌تاپ‌تان نگه ندارید و از قبل به‌صورت چاپ‌شده همراه داشته باشید.

ساعت کاری سفارت آلمان

ساعت کاری سفارت آلمان برای امور مربوط به ویزا (روادید)، روزهای یک‌شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۶:۴۵ صبح تا ۱۴:۳۰ بعدازظهر است. توجه داشته باشید که پذیرش تنها با گرفتن وقت قبلی انجام می‌شود.

قبل از اقدام به گرفتن وقت و مراجعه به سفارت، از طریق وب‌سایت رسمی سفارت آلمان، تقویم روزهای تعطیل سفارت را بررسی کنید. علاوه بر روزهای اول و دوم و ۱۳ فروردین و عاشورا، سفارت آلمان به مناسبت برخی اعیاد و مناسبت‌های مذهبی و ملی در آلمان تعطیل است.

انواع ویزای آلمان

ویزای آلمان

منبع عکس: سایت سفارت آلمان

با توجه به‌مدت زمان اقامت در آلمان، دو نوع اصلی ویزا (شنگن و ملی) وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ویزای شنگن

چنانچه قصد دارید به‌منظور سفر تفریحی، گردشگری یا امور تجاری، اقامتی کوتاه‌مدت (حداکثر ۹۰ روز) در آلمان داشته باشید، لازم است ویزای شنگن دریافت کنید. با داشتن این ویزا شما می‌توانید در طول ۱۸۰ روز، حداکثر ۹۰ روز در آلمان بمانید. در واقع با این ویزا، امکان اینکه طی مدت یک سال بیش از دو بار به شنگن وارد شوید، وجود ندارد.

ویزای ملی

در صورتی که قصد دارید به‌مدت بیش از ۹۰ روز در آلمان اقامت داشته باشید، لازم است برای دریافت ویزای ملی اقدام کنید. این نوع ویزا برای ۶ نوع درخواست اقامت ارائه می‌شود که عبارت‌اند از اقامت کاری، تحصیلی، انجام تحقیقات، پیوستن به خانواده، گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و خوداشتغالی. این ویزا بیشتر مربوط به امور مهاجرتی است و شرایط خاص و مراحل پیچیده‌تری دارد.

کارگزار ویزای سفارت آلمان

با توجه به اینکه آلمان کشور مهاجرپذیری است، سفارت‌‌ آلمان در کشورهای مختلف همیشه جزو شلوغ‌ترین سفارت‌های اروپایی است؛ به همین دلیل برای تعیین وقت سفارت، تنها به‌صورت آنلاین و از طریق «وب‌سایت ویزامتریک» می‌توان اقدام کرد. شرکت ویزامتریک (رهیاب گذر آرتا) کارگزار رسمی سفارت آلمان در تهران است که کلیه امور مربوط به درخواست و ارائه ویزا را انجام می‌دهد.

  • آدرس شرکت ویزامتریک: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان بیست‌ویکم، ساختمان شیراز، شماره ۱۳۷، طبقه اول (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۷۰۰۳۴۳

منطقه روستایی کنار رودخانه در آلمان

منبع عکس: wallpaperaccess.com، عکاس: نامشخص

ساعت کاری شرکت ویزامتریک برای ارائه مدارک درخواست ویزا، از ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰ و برای تحویل گذرنامه به متقاضیان، از ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ است.

در سال ۱۴۰۱ سفارت آلمان به‌جز شرکت ویزامتریک، با هیچ شخص، موسسه یا آژانسی خارج از سفارت همکاری ندارد و به‌جز این شرکت، سایر موسسات با سفارت آلمان قرارداد و دسترسی به سیستم تعیین وقت ندارند؛ بنابراین بهتر است کلیه مراحل درخواست ویزا را مستقیما توسط ویزامتریک انجام دهید.

وقت سفارت آلمان را به دو صورت معمولی و فوری می‌توان گرفت که هرکدام هزینه و شرایط ویژه خود را دارد؛ البته وقت فوری سفارت صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که با هدف امور بشردوستانه یا پزشکی، قصد رفتن به آلمان را دارند؛ همچنین افرادی که جانشان در ایران در خطر باشد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای آلمان

منظره برجهای شهر در آلمان

منبع عکس: wallpapercave.com، عکاس: نامشخص

برای ارائه درخواست جهت دریافت ویزای شنگن، حداکثر سه ماه قبل از تاریخ سفرتان می‌توانید اقدام کنید. قبل از ثبت‌نام برای دریافت وقت سفارت آلمان، ابتدا باید فرم درخواست ویزای شنگن را از سایت ویزامتریک دریافت و پر کنید. همچنین سایر مدارک مورد نیاز در کنار فرم درخواست باید به‌صورت مرتب‌شده و کامل به سفارت آلمان ارائه شوند.

مدارک لازم برای ویزای شنگن، بر اساس موضوع سفر، در ۱۰ دسته مختلف (گردشگری، تجاری، درمان پزشکی، ورزشی، ماموریت کاری، همراهی با بیمار، ترانزیت فرودگاهی، بازدید از نمایشگاه، شرکت در کنگره و سمینار و بازدید از خانواده و دوستان) به‌تفکیک در سایت ویزامتریک ذکر شده‌اند که باید با توجه به هدفی که از سفر کمتر از ۹۰ روزه‌تان به آلمان دارید، لیست مربوط به هر مورد را با دقت مطالعه و مدارک را آماده کنید. به‌طور کلی مدارک عمومی که کلیه متقاضیان ویزا باید به سفارت ارائه دهند، به شرح زیر است:

  • اصل گذرنامه که دارای دو صفحه خالی باشد؛ به‌همراه کپی صفحه مشخصات گذرنامه.
  • فرم درخواست ویزا که به زبان انگلیسی-آلمانی و شامل ۳۲ بخش است، به‌اضافه پرسش‌نامه امنیتی در صفحه آخر فرم درخواست، که باید به دقت تکمیل و امضا شود.
  • عکس با پس‌زمینه سفید که در یک‌سال اخیر گرفته شده است، در ابعاد ۴۵ در ۳۵ میلی‌متر. ضوابط مربوط به عکس و نمونه‌های درست و نادرست، در فایلی ارائه شده که لازم است قبل از تهیه عکس، آن را بررسی کنید. ضمنا می‌توانید جهت اطمینان بیشتر، با پرداخت مبلغ ۸ یورو، عکس بیومتریک خود را در یکی از شعب شرکت ویزامتریک بگیرید.
  • مدرک مربوط به بیمه مسافرتی، به‌همراه کپی آن.
  • کپی تمامی ویزاهایی که در پنج سال گذشته درخواست کرده‌اید (مهر شده).
  • تاییدیه سفر که شامل بلیط هواپیما یا رسید رزرو پرواز است.
  • مدارکی که مشخص‌کننده محل اقامت شما در طول سفرتان، و نحوه تامین هزینه‌های زندگی شما در مدت اقامتتان است؛ از جمله مدارک مربوط به رزرو هتل، تمکن مالی، دعوت‌نامه، یا تاییدیه تقبل هزینه‌ها از جانب شخصی که شما را دعوت، یا اعزام کرده است.
  • مدارکی که اثبات کند شما در ایران دارای شغل، درآمد یا ثبات اقتصادی-اجتماعی هستید یا در حال تحصیل هستید و قصد دارید بعد از اتمام مدت اقامت قانونی‌تان در کشور مقصد، به ایران بازگردید. این مدارک برای افراد مختلف با مشاغل و موقعیت‌های گوناگون، به تفکیک در لیست‌هایی در سایت ویزامتریک فهرست شده‌اند.
  • مدارک مربوط به هدف شما از سفر به آلمان، که با توجه به دسته‌بندی ده‌گانه گفته شده، متفاوت است؛ به‌طور مثال برای سفرهای گردشگری، مدارک مربوط به رزرو هتل، بلیط، محل اقامت یا موارد مشابهی است که مسیر سفر شما را مشخص می‌کند.
  • در صورتی که فردی زیر سن قانونی باشد و به‌تنهایی یا فقط با یکی از والدین قصد سفر داشته باشد، ارائه رضایت‌نامه از طرف قیم یا کسی که قانونا حق حضانت او را دارد، لازم است. همچنین دانش‌آموزان برای سفر در زمانی به‌جز تعطیلات مدارس، باید مجوز کتبی از طرف مدرسه‌شان ارائه کنند.
  • بعضی مشاغل خاص مانند قضات، مقامات دولتی، اعضای اتحادیه‌ها و کانون‌های تخصصی، روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، کارمندان ارتش، کارمندان سفارت‌خانه‌ها و دفاتر اسناد رسمی و دانشگاهیان، لازم است از طرف سازمان مربوط یا محل کار خود، حکم انتصاب یا گواهی کار رسمی داشته باشند.

سیستم تعیین وقت آنلاین سفارت آلمان + هزینه

دهکده در آلمان

منبع عکس: wall.alphacoders.com، عکاس: نامشخص

مرحله بعد از آماده‌کردن مدارک، واریز هزینه خدمات برای انجام درخواست ویزای شنگن است. این هزینه در سال ۲۰۲۳ برای هر نفر مبلغ ۹۰۰٬۰۰۰ تومان است و باید به شماره کارت یا حساب بانکی مربوط به شرکت ویزامتریک واریز شود که در سایت این شرکت اعلام شده است. البته این هزینه صرفا به‌منظور اطمینان از حضور افراد در وقت تعیین شده دریافت می‌شود و بعد از مراجعه حضوری، ظرف مدت پنج روز به متقاضیان برگشت داده خواهد شد.

یک روز کاری بعد از واریز هزینه خدمات و ارسال فیش واریزی از طریق ایمیل یا ثبت شماره کارت و تاریخ پرداخت هزینه در سایت، به‌صورت آنلاین از سایت ویزامتریک برای ملاقات حضوری و ارائه مدارک وقت بگیرید. پس از انجام مراحل لازم، ایمیل تاییدیه وقت ملاقات برای شما فرستاده می‌شود؛ سپس باید در وقت تعیین شده، شخصا در محل شرکت ویزامتریک حاضر شوید و فرم درخواست ویزا و مدارک تکمیل شده را تحویل دهید. در این مرحله، «هزینه مربوط به بررسی درخواست ویزا توسط سفارت آلمان» به‌علاوه «هزینه هماهنگی ویزامتریک» را نیز باید صرفا به‌صورت ارز نقدی پرداخت کنید، چون امکان واریز این هزینه‌ها توسط کارت بانکی وجود ندارد.

  • هزینه بررسی درخواست ویزا توسط سفارت آلمان: برای افراد زیر ۶ سال رایگان، برای افراد بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو، برای افراد بالای ۱۲ سال ۸۰ یورو
  • هزینه هماهنگی ویزامتریک: ۲۹٫۴ یورو

هنگام ملاقات حضوری در شرکت ویزامتریک، از شما سوالاتی درباره سفرتان پرسیده می‌شود؛ دریافت اطلاعات بیومتریک، شامل عکس و انگشت‌نگاری نیز در همین مرحله انجام می‌گیرد و مدارک به‌همراه اصل پاسپورت به سفارت آلمان فرستاده می‌شود. چنانچه بدون اطلاع قبلی، در موعد مقرر در شرکت ویزامتریک حاضر نشوید، هزینه خدمات (۹۰۰٬۰۰۰ تومان) به شما برگشت داده نخواهد شد.

ثبت اطلاعات بیومتریک به‌صورت حضوری در سیستم اطلاعات ویزا (ویس)، برای افرادی که تا‌به‌حال درخواست ویزای شنگن نداشته‌اند، الزامی است و به‌مدت پنج سال هم در ویس اعتبار دارد؛ اما برای درخواست‌های بعدی تا پنج سال، حضور خود شخص متقاضی هنگام ارائه مدارک، الزامی نخواهد بود؛ در این صورت شخص دیگری با همراه داشتن وکالت‌نامه امضا شده از متقاضی و کلیه مدارک، می‌تواند مراحل حضوری درخواست ویزا را انجام دهد.

مدت زمان بررسی درخواست ویزا توسط سفارت آلمان، سه هفته است؛ بعد از این بازه زمانی، نتیجه بررسی درخواست ویزا، فقط به شخص متقاضی، نماینده قانونی یا وکیل وی با ارائه وکالت‌نامه اعلام می‌شود. اصل پاسپورت نیز بعد از این مدت از سفارت به شرکت ویزامتریک برمی‌گردد و با ارائه کارت شناسایی، به‌صورت حضوری تحویل داده می‌شود؛ همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه ۹ یورو، پاسپورت‌تان را در آدرسی که هنگام تحویل مدارک به ویزامتریک اعلام می‌کنید، توسط پست تحویل بگیرید.

دو پل بین ساختمانها در آلمان

منبع عکس: wallpapercave.com، عکاس: نامشخص

انجام مراحل درخواست ویزای شنگن کار دقیق و پرجزئیاتی است که نیاز به صرف وقت و حوصله دارد. چنانچه شما هم تجربیاتی در این زمینه دارید، می‌توانید نکاتی را که ممکن است برای مخاطبان کجارو مفید باشند، به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

سفارت آلمان در تهران کجاست؟

سفارت آلمان در خیابان فردوسی تهران، پایین‌تر از تقاطع خیابان جمهوری (چهارراه استانبول) قرار دارد.

آیا برای مراجعه به سفارت آلمان نیاز به دریافت وقت است؟

بله. پذیرش در سفارت آلمان پذیرش تنها با گرفتن وقت قبلی انجام می‌شود.

ویزای آلمان چند نوع دارد؟

با توجه به‌مدت زمان اقامت در آلمان، دو نوع اصلی ویزا (شنگن و ملی) وجود دارد.

چگونه می‌توان وقت سفارت آلمان گرفت؟

شرکت ویزامتریک (رهیاب گذر آرتا) کارگزار رسمی سفارت آلمان در تهران است که کلیه امور مربوط به درخواست و ارائه ویزا را انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه