«عبای دشتی» ثبت جهانی می‌شود

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی سه شنبه، ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۹
«عبای دشتی» ثبت جهانی می‌شود

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر، امسال «عبای دشتی» ثبت جهانی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت:

«عبای دشتی» هفتم اسفندماه امسال با حضور نمایندگان یونسکو ثبت جهانی می‌شود.

اسماعیل سجادی‌منش، روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه در نشست با خبرنگاران درباره سرنوشت پروژه‌های کلان و ناتمام گردشگری استان توضیح داد:

یکی از این پروژه‌ها، هتلی است که در اتوبان امام علی (ع) در بوشهر واقع شده است. این هتل پنج‌ستاره که در سال‌های گذشته در دولت قبل مجوز آن از سوی اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان بوشهر صادر شده، به‌دلیل اینکه پروژه ساخت متوقف شده، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به اتفاق‌نظر استاندار محترم خواهان این است که وضعیت آن تعیین تکلیف شود؛ از این‌رو، سرمایه‌گذار که بخش خصوصی است یا باید کار را ادامه بدهد یا زمین را به دولت برگرداند.

او به دهکده گردشگری امید که دیگر میراث پرهزینه و بی‌سرانجام دولت قبل برای حوزه گردشگری استان است، اشاره و بیان کرد:

این دهکده که از سوی حوزه عمرانی استانداری به‌تازگی به شهرداری بوشهر واگذار شده، قرار است که به کمپینگ دائمی مسافران نوروزی در شهر بوشهر تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به اعتبار بخش گردشگری استان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود:

در سال گذشته کل اعتباری که برای بخش گردشگری از محل تبصره ۱۸ اختصاص یافت، ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که از این رقم، ۱۹۵ میلیارد تومان آن مصوب شد و ۱۵۳ میلیارد تومان هم به پروژه‌ها و طرح‌های فعال گردشگری تزریق شد. در سال ۱۴۰۱ هم تا این لحظه ۵۸۳ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به بخش گردشگری اختصاص یافته که به‌زودی با مصوب شدن ۵۱۷ میلیاردتومان دیگر این رقم به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ارتقا خواهد یافت.

 

مرمت بناهای تاریخی بوشهر رضایت‌بخش بوده است

سجادی‌منش در ادامه مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مرمت بناهای تاریخی در یکی دو سال اخیر، رضایت‌بخش دانست و بیان کرد:

تا پایان سال بنای تاریخی «گلشن» و مجموعه بزرگ «عمارت ملک» که به همت بخش خصوصی و با حمایت دولت و تخصیص اعتبار از محل تبصره ۱۶ بازسازی و مرمت آن‌ها در حال انجام است، تا پایان امسال با کاربری «بوتیک‌هتل» به بهره‌برداری خواهند رسید. البته عمارت ملک در زمینه وجود خانواده‌های جنگ‌زده همچنان با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم با همکاری استانداری و شورای تامین استان این مشکل هم حل شود تا در بازه زمانی تعیین‌شده فعالیت خود را آغاز کند.

او در ادامه به برخی از مانع‌تراشی‌ها در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شمال استان اشاره کرد و گفت:

با توجه به اینکه بندر گناوه بیشترین حجم ورودی مسافران را به استان دارد، ضروری است که زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری در این بندر توسعه پیدا کند که در این زمینه بخش خصوصی خواهان احداث یک مجتمع بزرگ گردشگری، تفریحی و اقامتی در این بندر در ملک شخصی خود با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده اسن که با ایجاد این مجمتع، دو هزار فرصت شغلی در این بندر ایجاد می‌شود؛ اما متاسفانه این پروژه بزرگ با وجود تاکید استاندار محترم، با کارشکنی شهرداری بندر گناوه مواجه شده و ما نسبت به این رفتار گلایه داریم و انتظار داریم که شهردار این شهر با پروژه‌های توسعه‌محور و کلان در حوزه گردشگری این منطقه نگاه مسئولانه‌تری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد:

در شهرستان دیلم هم عید امسال با حضور آقای باستین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بازدیدی که از این شهرستان داشتیم قرار بود که ۱۰ هزار هکتار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در این بندر اختصاص بیابد که متاسفانه این طرح همچنان در مجرای قانونی برای تغییر کاربری زمین باقی مانده است که به‌محض تعیین کاربری ما این قول را می‌دهیم که طرح گردشگری که برای منطقه تهیه شده با سرمایه‌گذاری بخش خصوص که خود از اهالی این بندر است، استارت زده خواهد شد.

افتتاح اولین شرکت هواپیمای تفریحی در استان بوشهر

سجادی‌منش با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری طرح‌های متنوعی مصوب شده که الان در حال اجرا هستند، یادآور شد:

یکی از این طرح‌ها افتتاح اولین شرکت هواپیمای تفریحی در استان با مشارکت بخش خصوصی در دهه فجر است که با افتتاح این شرکت، بوشهر پنجمین استانی خواهد بود که دارای هواپیمای تفریحی می‌شود. در حال حاضر، دو فروند هواپیمای تفریحی خریداری شده که به‌زودی در بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در پایان توضیحات خود به اتفاق مهمی که به‌تازگی در حوزه صنایع دستی استان بوشهر افتاده، اشاره و تصریح کرد:

امسال هزار اثر بومی در حوزه صنایع دستی برای ثبت جهانی نامزد شد که بوشهر هم در این زمینه ورود کرد و پس از داوری‌های انجام شده، نخست ۱۰۰ اثر انتخاب شد، در مراحل بعدی به‌ترتیب، ۱۰ اثر، سپس چهار اثر و در نهایت دو اثر از ایران انتخاب و برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شد که یکی از این دو اثر عبابافی منطقه دشتی بود که توانست امتیاز لازم را برای ثبت جهانی کسب کند و این برای اولین بار است که یک صنایع دستی بومی استان به ثبت جهانی می‌رسد. در این راستا، هفتم اسفندماه سال جاری نمایندگان یونسکو برای ارزیابی‌های نهایی وارد استان بوشهر می‌شوند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه