پیش بینی رگبار و رعد و برق در ۱۰ استان کشور؛ ارتفاع موج در دریای مازندران افزایش می‌یابد

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
پیش بینی رگبار و رعد و برق در ۱۰ استان کشور؛ ارتفاع موج در دریای مازندران افزایش می‌یابد

سازمان هواشناسی درخصوص بروز احتمالی رگبار و رعدوبرق در ۱۰ استان، خیزش گردوخاک در ۶ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای مازندران هشدار داد.

 با توجه به احتمال بروز رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها، پیش‌بینی گردوخاک در ۶ استان و احتمال افزایش ارتفاع موج در دریای مازندران سازمان هواشناسی هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی وقوع رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت امروز (۱۶ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، اردبیل، مازندران، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی و شرق هرمزگان، فردا (۱۷ شهریورماه) برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، شمال شرق آذربایجان شرقی، غرب گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، شرق هرمزگان، جمعه (۱۸ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، غرب گلستان، مازندران و شنبه (۱۹ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

همچنین آن‌طور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد؛ بنابراین، سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌کند.

در ادامه هشدار سازمان هواشناسی آمده است:

وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد گردوخاک امروز در جنوب آذربایجان غربی، کردستان، فردا در جنوب آذربایجان غربی، کردستان و نیمه جنوبی خراسان رضوی، جمعه در جنوب خراسان رضوی، شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان و یکشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان دور از انتظار نیست. احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی خودداری از حضور افراد در فضای باز به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائران شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از افزایش تلاطم، ارتفاع موج بین ۱ تا ۱٫۵ متر در نواحی ساحلی و بین ۱٫۵ تا دو متر در نواحی دور از ساحل و افزایش سرعت وزش باد از بعدازظهر شنبه (۱۹ شهریورماه) تا یکشنبه ( ۲۰ شهریورماه) در نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این مخاطره، محدودیت فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به‌معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه