هشدار در خصوص بروز گرد و غبار و وزش باد در ۱۷ استان

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۲
هشدار در خصوص بروز گرد و غبار و وزش باد در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی در خصوص وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار در ۱۷ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار خبر داد.

این مخاطرات در روز یکشنبه ( ۳ مهرماه) در خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، شمال شرق گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال و شرق خراسان رضوی، ایلام، بوشهر، خوزستان، تهران و شمال اصفهان و روز دوشنبه ( ۴ مهرماه) در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، شمال شرق گلستان، شمال خراسان شمالی، تهران، البرز، قم، جنوب قزوین، شمال مرکزی، خوزستان، بوشهر، ایلام و شمال اصفهان پیش‌بینی شده است.

بر اثر این مخاطرات، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، وزش باد شدید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات و احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغ‌ها و مزارع را توصیه کرده است.

هشدار زردرنگ به‌معنای آن است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد، تمهیداتی را بیندیشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه