پوستر هفته گردشگری رونمایی شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰
پوستر هفته گردشگری رونمایی شد

مراسم رونمایی از پوستر روز جهانی گردشگری با تاکید بر توزیع متوازن سفرهای داخلی برگزار شد.

مراسم رونمایی از پوستر روز و هفته جهانی گردشگری با حضور مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری و خبرنگاران برگزار شد.

این مراسم در حالی برگزار شد که علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، که پیش از این اعلام شده بود در مراسم حاضر خواهد بود، پس از حضوری کوتاه با عرض پوزش از حضار جلسه را ترک کرد. در غیاب معاون گردشگری، سید مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، به تشریح برنامه‌هایی که برای هفته گردشگری در نظر گرفته شده پرداخت.

برگزاری برنامه‌های نمادین

فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، در نشست رونمایی از پوستر روز و هفته جهانی گردشگری، بر اهمیت توزیع متوازن سفرهای داخلی و تنوع‌بخشی گردشگری داخلی با محوریت انواع گردشگری تاکید کرد. وی برنامه‌های این هفته را نمادین ارزیابی کرده و امکان انجام اقدامات زیرساختی در زمان محدود هفته گردشگری را ناممکن دانست.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در تشریح مهم‌ترین اهداف هفته گردشگری گفت:

 گسترش سفرهای ارزان قیمت داخلی برای اقشار کمتر برخوردار جامعه، فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص رفتارهای متقابل گردشگران داخلی و اهالی جوامع میزبان و آشناسازی کودکان و‌ نوجوانان با اهمیت سفر مهم‌ترین اهداف هفته گردشگری هستند.

فاطمی ضمن اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گردشگری مذهبی ابراز داشت:

پنجم مهرماه شهادت امام هشتم شیعیان است و برنامه‌های ما در این روز معطوف به گردشگری زیارتی خواهد بود. در استان‌‌ها نیز با توجه به گردشگری موضوعی برگزاری بیش از ده‌ها برنامه تدارک دیده شده است.

وی  ضمن تشریح برنامه‌های هفته گردشگری در استان‌ها ابراز داشت:

 در حوزه‌های گردشگری کشاورزی، مذهبی، خوراک، ورزشی، ادبی ، کودک، دریایی، علمی، فرهنگی‌اجتماعی، سلامت، طبیعی، گردشگری دسترس‌پذیر  در تمام استان‌ها میزهای تخصصی گردشگری برگزار می‌شود. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان بنادر، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت ملی پست نیز در هفته گردشگری منعقد می‌شود. افزون بر این موارد تجلیل از فعالان گردشگری با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یازده مهر و افتتاح نمایشگاه گردشگری اصفهان در ششم مهر از مهم‌ترین برنامه‌های هفته گردشگری خواهد بود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در خصوص آماری کمی برگزاری جشنواره‌ها در هفته گردشگری نیز گفت:

 برگزاری ۹۰ جشنواره موضوعی، افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور، برگزاری ۵۰ نشست، برگزاری ۹۰ کارگاه آموزشی و برنامه‌های متنوعی در ۲۹ پایگاه برنامه‌ریزی شده است.

پوستر هفته گردشگری رونمایی شد

افتتاح طرح‌های زیربنایی در هفته گردشگری

در مراسم رونمایی از پوستر روز و هفته جهانی گردشگری احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی خبر نیز به سخنرانی پرداخت و خبر از ایجاد طرح‌های زیرساختی و زیربنایی گردشگری در هفته گردشگری داد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این مراسم ابراز داشت:

 در هفته گردشگری ١٨٣ طرح زیرساختی و زیربنایی گردشگری در سطح کشور با سرمایه‌گذاری ٣ هزار و ١٩٨ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد. مساحت این طرح ها بیش از ٣٨٨ هزار متر مربع است و بیش از ٢٢٠٠ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. 

تجری درباره جزییات طرح‌های آماده بهره‌برداری در هفته گردشگری ابراز داشت:

از مجموع این طرح ها، ٢١ هتل و مرکز اقامتی، ٨١ اقامتگاه بوم‌گردی‌، ٢١سفرخانه سنتی و ٢۶ مجتمع گردشگری است و ٣۴ طرح مختلف در زمینه مجتمع‌های اب درمانی  واحد پذیرایی بین‌راهی و خانه مسافر و شهربازی دفاتر خدمات گردشگری افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:

 ٣٠٠ هزار میلیارد تومان طرح زیرساختی گردشگری در سراسر  کشور در حال اجراست که پیشرفت هرکدام از این طرح‌ها متفاوت است و رویکرد وزارت میراث فرهنگی سرعت بخشی به اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری، به امضای تفاهم‌نامه با سازمان امور اراضی اشاره کرد و افزود:

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد انتقال سند مالکیت ملی بر اساس ارزش قیمت زمین در زمان واگذاری انجام‌ شود.

آماده‌سازی کشتی‌های کروز

فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در این مراسم خبر آماده‌سازی کشتی‌های کروز و شناورهای تفریحی را اعلام کرد. وی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی کشتی‌های کروز گفت:

 اقدامات اولیه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز این نوع کشتی‌ها انجام شده، مواردی را هم باید سازمان بنادر و کشتیرانی انجام دهد؛ البته یک سری مسائل فنی برای برطرف شدن موانع، باقی مانده که در حال نهایی شدن است؛ پاک‌سازی بیرونی و بازسازی داخلی این کشتی‌ها در حال انجام است.

یحی تقی‌زاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در زمینه کشتی‌های کروز و شناورهای تفریحی گفت:

چهارچوب صدور مجوز فعالیت کروزها و شناورهای تفریحی تدوین و ابلاغ شد تفاهم نامه‌ای هم برای مسئولیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط آماده شده است. مهم‌ترین موضوع تامین سوخت این کشتی‌ها بود که با مصوبه هیئت دولت تخصیص یافت که نیازمند فرایندی برای کنترل میزان مصرف سوخت است که منجر به طراحی یک سامانه برای اعطای سوخت یارانه‌ای شده است.

تقی‌زاده محجوب افزود:

 با توجه به‌قول‌هایی که داده شده است امیدواریم دو فروند از کروزها تا پیش از بازیهای جام جهانی قطر آماده شود، اگر شاید جام جهانی بهانه و فرصت مناسبی باشد، اما این اتفاق آغاز توجه و توسعه گردشگری دریایی و ساحلی است.

شایان ذکر است از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، سالانه روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر ماه) را به‌عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. در ایران اما هفته گردشگری از پنجم مهر ماه تا یازدهم مهر ماه برگزار می‌شود و هر روز اختصاص به یک بخش یا حوزه خاص گردشگری دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه