بیمه راهنمایان گردشگری از سرگرفته شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۹
بیمه راهنمایان گردشگری از سرگرفته شد

قطع شدن بیمه راهنمایان گردشگری در تیر ماه سال جاری اعتراضاتی به‌دنبال داشت؛ اما سرانجام بیمه این فعالان حوزه گردشگری بار دیگر برقرار شد.

در تیرماه سال جاری به‌دلیل برخی اختلافات بین دو سازمان تامین اجتماعی و برنامه و بودجه، حق بیمه دولتی راهنمایان گردشگری قطع شد که این انقطاع اعتراض بسیاری از راهنمایان گردشگری را به‌دنبال داشت و کارزاری باعنوان «درخواست ادامه بیمه دولتی راهنمایان گردشگری» نیز به راه افتاد.

یحیی نقی‌زاده، محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره چرایی وقفه ایجاد شده در پرداخت سهم دولت می‌گوید:‌

با عنایت به اینکه به استناد ردیف ۱۶ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به پرداخت سهم بیمه‌ای اقشار خاص از جمله راهنمایان گردشگری است؛ لکن به‌دلیل اختلاف در برداشت نحوه تامین اعتبار این ردیف بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی، تاخیری در تخصیص ردیف بودجه‌ راهنمایان گردشگری در تیرماه اتفاق افتاد که با تمهیدات و پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی وزارت‌خانه به‌ویژه شخص وزیر و حمایت مسئولان در دولت، ضمن جبران و تامین اعتبار آن ماه حمایت دولتی بیمه راهنمایان گردشگری در تیرماه تداوم یافت.

نقی‌زاده با اشاره به ابلاغ تامین اعتبار به سازمان تامین اجتماعی، افزود:

اعتبار تخصیص یافته برای پوشش بیمه اقشار خاص تا این مقطع از سال ۴۵ میلیارد تومان بوده و حمایت از پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری نیز از محل اعتبار تخصیصی تداوم داشته و پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده امکان دریافت فیش برای پرداخت سهم بیمه شده‌ها از طریق سامانه بیمه‌ای و ادارات سازمان تامین اجتماعی فراهم خواهد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، تصریح کرد:

بر اساس سقف قانونی مقرر در حال حاضر امکان پوشش بیمه‌ای برای دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری فراهم بوده و این حمایت قانونی به افرادی که شرایط لازم را دارا باشند تعلق می‌گیرد.

 نرجس فقیه، دبیر جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری که بیمه راهنمایان گردشگری را نیز طی این سالیان پیگیری می‌کرده دراین‌باره می‌گوید:

پس از دو سال بیکاری مطلق به‌دلیل کرونا موضوع بیمه روزنه امیدی برای راهنمایان گردشگری است. 

این عضو هیئت مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در پایان متذکر شد:

در حال حاضر، هیچ مانعی وجود ندارد و همکاران ما می‌توانند در شهرهای خود برای پوشش بیمه اقدام کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه