حریم محوطه باستانی قره حسنلو تعیین می‌شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۴
حریم محوطه باستانی قره حسنلو تعیین می‌شود

با اعلام سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، حریم محوطه باستانی قره‌حسنلو با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین می‌شود.

 فردین عینی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد که عرصه بنای تاریخی قره‌حسنلو در ثبت ملی این اثر مشخص است اما حریم آن باید با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارتخانه تعیین شود که این مورد در اولین جلسه شورای فنی پژوهشگاه اتفاق خواهد افتاد.

فردین عینی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود:

اقدامات کارخانه فولاد خارج از محوطه تاریخی ۳,۳۰۰ متری قره‌حسنلو قرار دارد و بعد از اعلام نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی در مورد حریم این محوطه باستانی، طبق ضوابط برای حفظ و صیانت از محوطه باستانی قره‌حسنلو رفتار خواهد شد.

او تاکید کرد:

ایجاد کارخانه فولاد به معنی از بین بردن محوطه باستانی قره‌حسنلو نیست. همچنین حفاظت از محوطه باستانی قره حسنلو نیز به معنی ممانعت از فعالیت کارخانه فولاد نخواهد بود و هر دو در کنار هم می‌توانند اتفاق بی‌افتند.

عینی با اشاره به تعیین کارشناسی محدوده تپه باستانی قره‌حسنلو ادامه داد:

فعالیت کارخانه فولاد در محوطه باستانی ۳,۳۰۰ متری قره‌حسنلو ممنوع است و حفاظت از این محوطه وظیفه اصلی ما است؛ اما خارج از محوطه باستانی ما نمی‌توانیم مانع فعالیت کارخانه فولاد شویم و صدور یا عدم صدور مجوز برای فعالیت این کارخانه در حوزه اختیارات اداره‌کل میراث فرهنگی قرار ندارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه