میراث جهانی کاخ ساسان سروستان در مسیر مرمت و احیا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸
میراث جهانی کاخ ساسان سروستان در مسیر مرمت و احیا

مشکلات کاخ ساسان سروستان از قبیل مرمت اضطراری، سامان‌دهی اطراف کاخ و آب‌رسانی بنا مورد بررسی قرار گرفت.

سید مؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ در بازدید از میراث جهانی کاخ ساسان سروستان، اظهار کرد:

مشکلات کاخ ساسان سروستان از قبیل مرمت اضطراری، سامان‌دهی اطراف کاخ و آب‌رسانی بنا مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای آماده‌سازی حضور گردشگران پیش‌بینی‌ شده است. مرمت و احیای میراث جهانی کاخ سروستان از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه کارشناسان پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان در حال بررسی و ارائه راهکارهایی برای سامان‌دهی هرچه‌بهتر میراث جهانی کاخ ساسان سروستان برای گردشگران و معرفی بیشتر این اثر تاریخی هستند، ادامه داد:

پروژه مطالعاتی تهیه طرح جامع حفاظت و مرمت بنای سروستان، مطالعات ژئوتکینک خاک برای شناخت و استحکام‌بخشی پی این بنای تاریخی به‌همراه مطالعات دانش‌بنیان شناخت مواد و مصالح این بنای جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن‌نژاد گفت:

مرمت اضطراری و احیای بنای کاخ سروستان و تکمیل استحکام‌بخشی گنبد از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در این منطقه تاریخی است.

او بیان کرد:

برای دفع نم و رطوبت از پی این بنای ارزشمند پروژه سیستم دفع نم و رطوبت در گنبد خانه مرکزی و بخش شرقی بنا با هدف حفاظت از این بنا نیز در دست بررسی است.

محسن‌نژاد افزود:

مطالعات بازنگری عرصه و حریم ملی این بنای تاریخی با هدف عملیاتی شدن ضوابط اجرایی حریم میراث جهانی در حال انجام است و همچنین به‌منظور حفاظت بیشتر از عرصه این بنای تاریخی ۳۰۰ متر فنس‌کشی تکمیلی، علاوه بر ۱۸۰۰ متر فنس پیشین انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود:

خدمات و سرویس‌های بهداشتی جدید آماده بهره‌برداری است که با رفع مشکل آب منطقه در خدمت گردشگران قرار خواهد گرفت.

محسن‌نژاد بیان کرد:

باهدف توسعه پایدار و جلوگیری از خطرت احتمالی نظیر طوفان، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی، پلان مدیریت بحران میراث جهانی سروستان به‌عنوان یکی از دستورالعمل‌های کمیته میراث جهانی در حال انجام و اتمام است.

محسن‌نژاد با اشاره به کندوکاو صورت گرفته در اطراف کاخ سروستان اظهار کرد:

این بنای تاریخی دارای عرصه و حریم درجه یک و ۲ مصوب است و این عرصه‌ها و حرایم این میراث جهانی محفوظ و مدیریت می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه