بحران کمبود گردشگر در کیش؛ چرا سفر به ترکیه ارزان‌تر از کیش است؟

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
بحران کمبود گردشگر در کیش؛ چرا سفر به ترکیه ارزان‌تر از کیش است؟

جزیره کیش که زمانی با شعار تبدیل شدن به قطب گردشگری در ایران ساخته شد، حالا با بحران کمبود گردشگر مواجه شده است.

جزایر ایرانی خلیج فارس اگرچه در دوره‌ای با شعار تبدیل به هاب منطقه‌ای و پذیرش انبوه گردشگران، مسیر توسعه گردشگری را دنبال می‌کردند، حالا با کاهش تعداد پروازها به این مقاصد و بحران کمبود مسافر مواجه شده‌اند. در این راستا، ماه گذشته برخی از کسبه ساکن جزیره کیش به‌دلیل کاهش شدید مسافران در جزیره دست به اعتصاب زدند و در حالی که حرف از برگزاری جشنواره تابستانی در کیش بود، اقدام به بستن مغازه‌ها و مراکز تجاری کردند.

در اطلاعیه‌ای که روی در یکی از مراکز تجاری کیش نصب شده، نوشته بود:

با عرض پوزش از مراجعان گران‌قدر، بازار در اعتراض به کاهش بی‌سابقه پروازها، واگذاری مدیریت شرکت هواپیمایی کیش‌ایر به سازمان خصوصی‌سازی، انفعال متولیان امر و در نهایت عدم حضور گردشگر، تعطیل است.

این وضعیت بی‌سابقه البته صرفا به کیش محدود نیست و گزارش‌ها حاکی از آن است که در جزیره قشم نیز کسبه با کاهش فروش جدی مواجه شده‌اند.

شرایط نامناسب حضور گردشگر در جزایر ایرانی خلیج فارس در حالی اتفاق می‌افتد که مسئولان دولتی مدعی‌ میزبانی از هواداران بین‌المللی فوتبال، در اثنای جام جهانی 2022 قطر شده‌اند.

ایران و ترکیه دو روی یک سکه

در شرایطی که تعداد پروازها به کیش و قشم با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده و بازاریان و ساکنان این جزایر ایرانی در مضیقه قرار دارند، بازار سفر به ترکیه برای ایرانیان داغ است.

هم‌زمان با غفلت مسئولان حوزه گردشگری و مناطق آزاد کشور، سیاست‌های گردشگری ترکیه باعث شده که این کشور پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه گردشگری داشته باشد و حتی بسیاری از پروازهای خطوط هوایی ایران به مقصد ترکیه پرواز کنند.

دکتر اسرافیل شفیع‌زاده، عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن مقایسه وضعیت مساعد گردشگری در ترکیه با وضعیت نامناسب کیش به خبرنگار کجارو گفت:

امروز در بسیاری از شهرهای مقصد گردشگری ترکیه همچون بدروم، غازی عینتاب و حتی در مناطق جنوبی ترکیه، جای خالی برای جذب گردشگر بیشتر وجود ندارد و بسیاری از شهرهای ترکیه مملو از مسافرانی هستند که به این کشور سفر کرده‌اند.

این عضو جامعه تورگردانان ایران ابراز داشت:

پروازهای چارتری بسیاری از ایران به مقصد ترکیه رفته و ده‌ها پرواز به‌صورت هفتگی از ایران به ترکیه می‌رود و خطوط هوایی ایران در خدمت توسعه مسیرهای گردشگری ترکیه است.  این در حالی است که اعتراضات کسبه کیش و قشم به هر حال به‌دنبال کم شدن پروازها و به تبع آن فروش در بازارهایشان صورت می‌گیرد.

لزوم پاسخگویی مدیران مناطق آزاد

در شرایطی که بازاریان و ساکنان جزایر ایرانی خلیج فارس با شرایط دشواری مواجه هستند و کمبود گردشگر بلای جان اقتصاد جزایر ایرانی شده است، انتظار می‌رود که مدیران و مسئولان مناطق آزاد به این مشکل پاسخ دهند.

شفیع زاده، عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به لزوم پاسخگویی مدیران مناطق آزاد به خبرنگار کجارو گفت:

مدیران مناطق آزاد باید به این موارد پاسخ دهند و بگویند چه دلیلی دارد که پروازهای قشم‌ایر، ایران‌ایر، ماهان و معراج اساسا با صندلی‌های پر به‌صورت مداوم در مسیر ترکیه مسافر جابه‌جا می‌کنند و آن وقت کسبه و بازاریان کیش به‌دلیل فقدان متقاضی با مشکلات متعددی مواجه هستند و اعتراض دارند و خواستار افزایش پروازها هستند.

شفیع‌زاده دلیل این اعتراض‌ها را به نوع نگاه‌های جاری مربوط دانست و گفت:

نوع نگاه‌ها در ایران شرایطی را به بار آورده که سفر به ترکیه ارزان‌تر از سفر به کیش و قشم است. از سوی دیگر، شرایط اقتصادی مناسب ترکیه شرایطی را پدید آورده که مردم ترجیح دهند به یک کشور خارجی و آزاد مثل ترکیه بروند؛ ولی در داخل کشور خود سفر نروند.

وی ضمن اشاره به راهکارهای به کار گرفته شده توسط دولت ترکیه افزود:

 اتفاقی که افتاده این است که دولت ترکیه از شرایط اقتصادی ناشی از فشارهای تورمی بهره گرفته است؛ یعنی این فشار تورمی و سقوط ارزش پول ترکیه باعث شده که این کشور در تراز کشورهای نخست جهان در حوزه گردشگری قرار بگیرد. اگر رشد و شتاب اقتصادی گردشگری ترکیه را در دوران پساکرونا با کشورهای شاخص حوزه گردشگری همچون فرانسه و اسپانیا مقایسه کنید، می‌بینید که شتاب گردشگری ترکیه با فرانسه و اسپانیا برابری می‌کند.

برگزاری جلسه برای حل مشکل کسبه کیش

پس از اوج گیری اعتراضات کسبه کیش، مهدی کشاورز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه‌ای با کسبه و بازاریان کیش سعی کرد راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن مشکلات ارائه دهد. مدیرعامل منطقه آزاد کیش در توضیح چرایی مشکلات موجود، شرایط حاکم بر جامعه را باعث کاهش رونق بازارها دانست.

وی در خصوص آمار مقایسه‌ای ایرلاین‌ها به مقصد جزیره کیش نسبت به سال گذشته، افزود:

 با توجه به حدود ۱۷۰ زمین‌لرزه در کیش و شرایط کرونایی، نسبت به سال گذشته ورود مسافر به جزیره نزدیک به تعداد ۱,۱۰۰ نفر در تیر ماه رو به کاهش بوده است. قصد توجیه موضوع را نداریم و باید آمار در حوزه رونق گردشگری رو به افزایش باشد؛ ولی شرایط موجود شرایطی بدتر از سال‌های گذشته نبود.

کشاورز وعده داد ۱۰ پرواز دیگر به مقصد کیش بر پروازهای موجود افزوده شود. این مقام مسئول البته افزایش چندبرابری قیمت اجاره‌بها را نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در کیش دانست.

با وجود تمام دلایلی که برای کمبود گردشگر در کیش از سوی مسئولان امر مطرح می‌شود باید اذعان داشت که در دوبی و سایر شهرهای گردشگرپذیر حاشیه خلیج فارس وضعیت گردشگری مساعد است. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه و اهمیت دادن و توجه داشتن به افزایش پروازها و تلاش برای کاهش هزینه تورها به مقصد کیش از جمله اقداماتی است که باید برای بهبود شرایط فعلی مد نظر مسئولان امر قرار گیرد.

در انتها باید گفت رسانه کجارو آماده انتشار تمام نظرات موافق و مخالف پیرامون وضعیت گردشگری و جذب مسافر در کیش است.

نظر شما در خصوص وضعیت اقتصادی و فعالیت‌های گردشگری در جزایر ایرانی خلیج فارس چیست؟ به نظرتان چرا سفر به ترکیه در مواردی برای ایرانیان ارزان‌تر از سفر به جزایر ایرانی تمام شده یا چرا ایرانیان سفر به کشور همسایه را به سفر به جزایر ایرانی ترجیح می‌دهند؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه