کشف سفال‌های ۳۰۰۰ ساله دوره بانش در مرودشت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کشف سفال‌های ۳۰۰۰ ساله دوره بانش در مرودشت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت از کشف دو سفال ۳۰۰۰ ساله مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در روستای گلمکان شهرستان مرودشت خبر داد.

محمدتقی قلعه‌نویی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت امروز ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ اظهار کرد:

دو ظرف سفالی مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت ادامه داد:

بر اساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف دو شی‌ء سفالی در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورت‌جلسه، این سفال‌ها به پایگاه میراث جهانی تخت جمشید منتقل شد.

قلعه‌نویی گفت:

بر اساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف‌شده مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) هستند.

او بیان کرد:

این اشیا شامل یک‌ کاسه سفالی با نقوش هندسی به‌صورت مثلث روی لبه سفال با ارتفاع حدود ۱۰ سانتی‌متر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمزرنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی عیلام قدیم است که به‌احتمال فراوان درگذشته‌های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورداستفاده قرار می‌گرفت.

قلعه‌نویی اضافه کرد:

شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره‌های مختلف به‌ویژه عیلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور به شمار می‌رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان‌رود، اشکفت گاوی و ده‌ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه‌های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه