پارک های بانوان تهران | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری چهار شنبه، ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
پارک های بانوان تهران | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

در مناطق مختلف شهر تهران، پارک‌هایی تنها به بانوان اختصاص یافته است که از ویژگی‌ها و امکانات متنوعی برخوردار هستند. 

پارک‌ها و بوستان‌ها از بهترین جاهای دیدنی تهران هستند و گشت‌وگذار در آن‌ها یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات مردم به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، بوستان‌های ویژه‌ای تحت عنوان پارک بانوان در اکثر شهرهای بزرگ ایران توسط شهرداری راه‌اندازی شد تا بانوان بتوانند بدون محدودیت‌های پوششی به تفریح و ورزش در پارک‌ها بپردازند و از فضای سبز لذت ببرند. همچنین این پارک‌ها مکان مناسبی برای دورهمی‌های دوستانه، اردو و تفریح کودکان است. 

در تهران به‌عنوان پایتخت کشور، ساخت بوستان‌های بانوان از سال ۱۳۸۷ و بر اساس قانون شورای شهر اسلامی تهران آغاز شد و در حال حاضر، بیش از ۶ پارک مخصوص بانوان در این شهر فعالیت می‌کند. 

با مشهورترین پارک های بانوان تهران آشنا شوید:

پارک بانوان بهشت مادران

  • آدرس: تهران، بزرگراه حقانی شرق به غرب، بعد از تقاطع رسالت، خیابان کاویان غربی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: همه‌روزه هفت تا ۱۹؛ جمعه و روزهای تعطیل برای عموم
  • شماره تماس: ۲۲۸۸۱۱۱۵ ۰۲۱

تندیس بوستان بهشت مادران

منبع عکس: hamshahrionline.ir

بوستان بهشت مادران در منطقه سه تهران و در غرب منطقه سید خندان، واقع شده است. این پارک دسترسی‌های متعددی از خیابان‌های شفایی، خیابان عطار، خیابان پروانه در جنوب شرقی و خروجی اتوبان حقانی در شمال غربی پارک دارد.

مسیر دسترسی به بوستان بهشت مادران

  • خودروی شخصی: برای رسیدن به پارک بهشت مادران به‌وسیله‌ خودروی شخصی باید وارد بزرگراه حقانی شمال شوید. بعد از گذر از اتوبان رسالت، پارک بانوان بهشت مادران را در سمت راست مشاهده خواهید کرد. در ادامه وارد خیابان کاویان شوید تا به‌راحتی خودروی خود را در محل مناسب پارک کنید. 
  • مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک بهشت مادران، ایستگاه مترو مصلی است که در خط یک مترو تهران واقع شده‌ است. این ایستگاه مترو با این پارک فاصله‌ای یک کیلومتری دارد. پس از پیاده شدن در ایستگاه مترو مصلی، می‌توانید برای طی کردن این مسافت، اتوبوس‌های تندرو خط پنج را سوار و در ایستگاه بهشت مادران پیاده شوید.
  • اتوبوس:ایستگاه اتوبوس بهشت مادران نزدیک‌ترین ایستگاه به این پارک است که با سوار شدن اتوبوس‌های تندرو خط پنج و پیاده شدن در این ایستگاه، می‌توانید با گذر از پل عابر پیاده وارد بوستان شوید.

بوستان بهشت مادران

منبع عکس: touristgah.com

پارک بانوان بهشت مادران اولین پارک مخصوص بانوان در شهر تهران است که در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد و مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار دارد. این پارک بزرگ نه‌تنها فضایی امن و راحت برای فعالیت‌های گوناگون بانوان ایجاد کرده است، بلکه با احداث بخش‌های مختلف و فراهم کردن امکانات متنوع، زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را نیز فراهم می‌کند.

محوطه پارک بهشت مادران از درختان تنومند و زیبا پوشیده شده است و به بانوان این امکان را می‌دهد تا در کنار خانواده و دوستان خود، یک پیک‌نیک جذاب را تجربه کنند. این پارک کاملا پوشیده و احاطه شده است و امکان حضور بدون حجاب و با لباس‌های راحت در آن وجود دارد. اجازه ورود پسران بالای پنج سال به پارک وجود ندارد و عکاسی در محوطه داخلی پارک ممنوع است. 

بوستان بهشت مادران شامل امکاناتی از قبیل زمین بازی و خانه بازی کودکان، رختکن، ایستگاه روزنامه‌خوانی، سالن آمفی‌تئاتر روباز، خانه فرهنگ با ارائه انواع کلاس‌های آموزشی، کتابخانه، کلینیک گل و گیاه، سرویس بهداشتی، آب‌نما، آلاچیق، مسجد، نمازخانه، کافی شاپ، رستوران، بوفه‌ و نگهبانی است. استخر روباز، مسیر دوچرخه‌سواری، میزهای شطرنج و تنیس روی میز، زمین بدمینتون، سالن‌های ورزشی بسکتبال، والیبال، فوتبال و تیراندازی با کمان برخی از امکانات ورزشی این پارک هستند در کنار این امکانات ورزشی خدماتی از جمله کلاس‌های آموزشی ورزشی و خدمات ماساژ نیز ارائه می‌شود.

پارک بانوان شهربانو (بوستان ولایت)

  • آدرس:تهران، انتهای اتوبان نواب،اتوبان چراغی، ضلع شمالی بوستان ولایت (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به‌غیر از سه‌شنبه و جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸؛ سه‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۸؛ جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل
  • شماره تماس: ۵۵۳۳۱۷۷۷ ۰۲۱

پارک بانوان شهربانو

منبع عکس: mihannovin.ir

پارک بانوان شهربانو در ضلع شمالی بوستان ولایت قرار دارد و علاوه بر ورودی شمالی بوستان، دسترسی به این مجموعه از سایر ورودی‌ها نیز امکان‌پذیر است.

مسیر دسترسی به پارک بانوان شهربانو

  • خودروی شخصی: به‌منظور دسترسی به پارک بانوان شهربانو می‌توانید با خودروی شخصی خود را به اتوبان نواب برسانید‌‌. این اتوبان را به‌سمت جنوب ادامه دهید و کمی بعد از پل ۹ دی با توجه به تابلوهای خروجی وارد اتوبان چراغی شوید. پارک شهربانو در ابتدای این اتوبان قرار دارد. اگر ساکن شرق تهران هستید، می‌توانید از بزرگراه‌های بسیج یا بعثت برای دسترسی به پارک استفاده کنید. اتوبان بعثت را تا انتها به‌سمت غرب ادامه دهید تا وارد اتوبان تندگویان شوید. سپس از خروجی بزرگراه نواب و سپس اتوبان چراغی خارج شوید تا ورودی پارک را ببینید. اگر از اتوبان آزادگان به‌سمت پارک می‌روید، مسیر را در این اتوبان به‌سمت غرب ادامه دهید تا به خروجی اتوبان شهید کاظمی شمال برسید. در انتهای اتوبان شهید کاظمی وارد اتوبان چراغی در سمت راست خود شوید و مسیر را تا انتها ادامه دهید تا ورودی پارک را ببینید.
  • مترو: برای دسترسی به پارک بانوان شهربانو سوار خط سه مترو تهران به‌سمت آزادگان شوید. ایستگاه زمزم در انتهای بزرگراه نواب صفوی در خیابان چراغی، نزدیک‌ترین ایستگاه به این پارک (۵۵۰ متر) است و شما می‌توانید با حدود هفت دقیقه پیاده‌روی به پارک برسید.
  • اتوبوس: ایستگاه اتوبوس قلعه مرغی نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک بانوان شهربانو (در فاصله ۵۰۰ متری) است. با سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه‌های نزدیک خود و جست‌وجوی مسیرهای اتوبوس در نقشه مسیر اتوبوس‌های تهران، می‌توانید خود را به این ایستگاه اتوبوس برسانید.

دوچرخه‌سواری در پارک بانوان شهربانو

منبع عکس: irna.ir

بوستان بانوان شهربانو در زمینی به مساحت ۶ هکتار در تیرماه سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. این بوستان با ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و... به‌منظور رفاه و آسایش بانوان بنا شده است. ورود آقایان به بوستان شهربانو ممنوع است و با وجود دیوار‌های بلند در اطراف مجموعه، بانوان می‌توانند به‌راحتی، بدون هیچ‌گونه محدودیت در پوشش، در فضای سبز و زیبای پارک قدم بزنند و از امکانات آن استفاده کنند.

امکانات ورزشی متنوعی در بوستان بانوان شهربانو در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین چمن فوتبال، پیست‌های کارتینگ، موتورسواری، دوچرخه‌سواری و اسکیت، استخر روباز با امکانات آموزش، آب‌درمانی، سونا، جکوزی و ماساژ اشاره کرد. با استفاده از تجهیزات پیشرفته این استخر به شکلی زیبا و مدرن طراحی شده است و در چهار فصل سال امکان استفاده از آن وجود دارد. سالن ورزش سرپوشیده با سکوی ویژه تماشاگران و سالن ورزشی‌های رزمی (با ارائه کلاس‌های ورزش‌های صخره‌نوردی، تنیس روی میز، ایروبیک، یوگا، والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک، کاراته و...) از دیگر امکانات ورزشی بوستان بانوان شهربانو هستند.

در کنار امکانات ورزشی امکانات تفریحی و فرهنگی مهیجی از جمله بانجی جامپینگ، مرکز مدیاتک، کارگاه‌های آموزشی، سالن همایش و سینما، سالن مد و لباس، مرکز زیبایی، مرکز مشاوره و مرکز آموزش و فروشگاه محصولات فرهنگی و ورزشی در اختیار بانوان قرار گرفته است. از امکانات رفاهی مجموعه نیز می‌توان به نمازخانه، آلاچیق، خانه کودک، پارکینگ، آب‌نما و رواق استراحت بانوان، کافی‌شاپ و رستوران اشاره کرد.

پارک بانوان نرگس

  • آدرس: تهران، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، چهارراه یافت‌آباد، میدان معلم، خیابان قائم، ضلع جنوب غربی پارک قائم (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: همه‌روزه هشت تا ۱۸، شنبه‌ها ۱۳ تا ۱۹، جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل
  • شماره تماس: ۶۶۲۰۸۰۶۲ ۰۲۱ | ۰۹۳۸۳۲۳۲۰۷۰

پارک بانوان نرگس

منبع عکس: dibats.com

پارک بانوان نرگس در محدوده یافت‌آباد و در منطقه ۱۸ تهران قرار گرفته است. این پارک از سمت جنوب به بلوار برادران بهرامی و از شرق به خیابان قائم دسترسی دارد. 

مسیر دسترسی به پارک بانوان نرگس

  • خودروی شخصی: اگر با خودروی شخصی می‌خواهید به پارک بانوان نرگس بروید، می‌توانید از بزرگراه‌های آزادگان یا سعیدی خود را به شهرک ولیعصر و یافت‌آباد برسانید و سپس وارد خروجی بلوار معلم شوید. پس از رسیدن به خیابان قائم به قسمت جنوبی پارک قائم رفته و وارد پارک بانوان شوید. 
  • مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به بوستان بانوان نرگس ایستگاه‌های نعمت‌آباد و آزادگان هستند. با سوار شدن خط سه مترو به‌سمت آزادگان به این دو ایستگاه خواهید رسید. بعد از پیاده شدن از هرکدام از این ایستگاه‌ها، می‌توانید از تاکسی‌هایی حاضر در محل برای رسیدن به پارک استفاده کنید.
  • اتوبوس: پایانه شهرک ولی‌عصر نیز نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک بانوان نرگس است که با سوار شدن اتوبوس‌ در هر نقطه از شهر تهران می‌توانید خود را به این پارک زیبا و سرسبز برسانید.

ورودی پارک بانوان نرگس

منبع عکس: iranbekr.com

پارک بانوان نرگس در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ افتتاح شد و از اولین پارک‌های بانوان‌ تهران محسوب می‌شود. این پارک که بزرگ‌ترین بوستان بانوان تهران است، بیش از ۲۰ هکتار مساحت دارد و به غیر از باغ‌راه‌ها و فضای سبز گسترده، قسمت‌های زیادی از آن را سالن‌های ورزشی تشکیل داده‌اند. اطراف آن با حصارهای سفید بلندی پوشیده شده و دارای امکانات تفریحی متنوعی است. بانوان می‌توانند با هر نوع پوششی به‌راحتی به تفریح و ورزش در این پارک بپردازند.

از ویژگی‌های مهم بوستان بانوان نرگس پوشش گیاهی زیبا و غنی آن است. در محوطه آن، بیش از ۳۸ گونه گیاهی به‌کار رفته است، به‌طوری که سراسر آن پوشیده از درختان سرسبز و بلندی همچون درخت‌های تبریزی، صنوبر، کبوده، بید مجنون، توت، نوک، زیتون تلخ، کامسی، سدروس، ابریشم ایرانی، ابریشم مصری، ارغوان، توری، برگ بو، بهِ ژاپنی، یاس زرد، زرشک همیشه سبز، زرشک قرمز و… است و درختچه‌هایی مانند شمشاد طلایی، سرو خزنده و انواع رز را در خود دارد که به فضای پارک طراوت خاصی بخشیده‌اند.

بوستان بانوان نرگس با توجه به مساحت زیادی که دارد بیش از ۱۵ مجموعه فرهنگی، ورزشی، خدماتی و رفاهی در خود جای داده است. از امکانات متنوع ورزشی آن می‌توان مسیر پیاده‌روی، مجموعه سرپوشیده استخر، سالن بدن‌سازی، زمین‌های ورزشی شامل بدمینتون، بسکتبال، والیبال، فوتبال، تنیس و پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری را نام برد. مجموعه استخر این پارک دارای امکاناتی مانند سونا، جکوزی، حمام آفتاب، استخر ویژه کودکان، سیستم‌های تهویه متبوع، بوفه، رختکن و اینترنت است.

امکاناتی مانند کتابخانه، کلینیک گل و گیاه، بازارچه‌ صنایع دستی، دهکده سلامت و... از امکانات فرهنگی پارک بانوان نرگس محسوب می‌شوند. از امکانات خدماتی و رفاهی مجموعه نیز می‌توان به رستوران، بوفه، مهدکودک، نمازخانه، سالن‌های آرایشی، کیوسک‌های اجاره دوچرخه و اسکیت، رختکن، آلاچیق، دریاچه مصنوعی، سرویس بهداشتی، آتش‌نشانی، دریاچه، پارکینگ روباز و... اشاره کرد. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که همراه داشتن تلفن همراه، دوربین‌های فیلم برداری و عکاسی و لوازمی مانند چاقو در داخل پارک ممنوع است.

پارک بانوان پردیس

  • آدرس: تهران، منطقه ۱۵، شهرک مشیریه، خیابان شرکت واحد، خیابان بوعلی غربی، رو‌به‌روی پارک آزادگان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: همه‌روزه هشت تا ۱۷، جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل
  • شماره تماس: ۳۳۴۶۱۶۱۹-۰۲۱

پارک بانوان پردیس

منبع عکس: article.tebyan.net

پارک بانوان پردیس در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری تهران و در محله مشیریه واقع شده است. این پارک از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی شهر تهران قرار دارد و یک ورودی اصلی در ضلع جنوبی برای آن طراحی کرده‌اند. پارک پردیس به‌دلیل قرارگیری در میدان افسریه با نام پارک بانوان افسریه نیز شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به پارک بانوان پردیس

  • خودروی شخصی: برای رسیدن به پارک پردیس با خودروی شخصی ابتدا باید وارد بزرگراه آزادگان یا بعثت شوید و به‌سمت شرق حرکت کنید؛ سپس با وارد شدن به خیابان بوعلی غربی خودرو خود را در پارکینگ بزرگ ضلع جنوبی پارک بانوان پارک کنید.
  • مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک بانوان پردیس ایستگاه میدان بسیج است. این ایستگاه تا پارک پردیس بانوان، حدود پنج کیلومتر فاصله دارد. این فاصله را می‌توانید با سوارشدن به سامانه سه اتوبوس‌های تندرو در ایستگاه رحیمی و پیاده شدن در ایستگاه بسیج خود را به نزدیکی پارک برسانید.
  • اتوبوس: همچنین می‌توانید با استفاده اتوبوس به این پارک بروید. به همین منظور، با استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب خطوط، اتوبوس اطراف خود را که به ایستگاه آزادگان منتهی می‌شود را بیابید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه حدود ۱۶۰ متر را پیاده‌روی کنید تا به پارک برسید. 

ورودی پارک بانوان پردیس

منبع عکس: irantourismonline.com

پارک بانوان پردیس یکی از بوستان‌های محله مشیریه تهران است و با مساحت ۲۷ هکتار، از بزرگ‌ترین پارک‌های ویژه بانوان شهر تهران محسوب می‌شود. در طراحی این بوستان از ترکیب سبک ايرانی و مدرن استفاده شده که فضای بسیار زیبا و جذابی را به‌وجود آورده است. این پارک به‌دلیل برخورداری از تفریحات و امکانات بسیار عالی و متنوع، طرفداران زیادی در میان بانوان دارد. پارک بانوان پردیس سراسر پوشیده است و بانوان می‌توانند با لباس‌های راحت در فضای آزاد و سرسبز آن لذت ببرند. 

نزدیک به ۲۰ هکتار از مساحت کل بوستان پردیس بانوان را فضای سبز تشکیل داده و حدود ۲۸۰ هزار گیاه در آن کاشته شده است. این گیاهان شامل ۵۴ گونه درخت، درختچه و گیاهان بوته‌ای و فصلی سازگار با شرایط آب‌وهوایی تهران هستند. پوشش گیاهی بوستان شامل گونه‌های گیاهی صنوبر، توت نرک، توت کاکوزا،‌ بید مجنون، بید فری، زبان گنجشک، سرو لاوسون، کوئل روتریا، اقاقیای نرک، سرو خمره‌ای، سنجد، زیتون، زالزالک، زیتون تلخ، زرشک قرمز، پیراکانتا، یاس شیرازی، یاس هلندی، ارغوان، توری، ابریشم ایرانی و مصری، یاس زرد، به ژاپنی، انواع رز و... است. 

استخر سرپوشیده و روباز، جاده تندرستی، پیست دوچرخه‌سواری، تنیس روی میز، ترامپولین، زمین‌های بسکتبال، والیبال، اسکیت، بدمینتون، فوتسال و زمین‌ چمن فوتبال از امکانات ورزشی و تفریحی پارک بانوان پردیس به‌شمار می‌آیند. استخر این پارک دارای استخر بزرگسالان و کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی، حمام آفتاب و... است که روزی خاطره‌انگیز برای هر مخاطبی رقم خواهد زد.

در کنار امکانات ورزشی، امکانات فرهنگی متنوعی نیز برای بانوان در نظر گرفته شده است که مهد کودک، فضای بازی کودکان، سالن اجتماعات با ظرفیت ۴۰۰ نفر، خانه سلامت، آمفی‌تئاتر روباز، گلخانه، کتابخانه از جمله امکانات محسوب می‌شوند. در این پارک برای رفاه حال بانوان امکاناتی نظیر رستوران، محل نگهداری امانات، کرایه دوچرخه، صندلی ماساژ، سرویس بهداشتی، ۷,۰۰۰ متر دریاچه، آلاچیق و باغ راه نیز در نظر گرفته شده است. 

پارک بانوان ریحانه

  • آدرس: تهران، اتوبان تهران - کرج، ورودی شماره یک پارک چیتگر، میدان سرو، خیابان سرو (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: ۶ ماه اول سال هشت تا ۲۰، ۶ ماه دوم سال هشت تا ۱۸
  • شماره تماس: ۹۶۰۲۲۵۰۵-۰۲۱

ورودی پارک بانوان ریحانه

منبع عکس: balad.ir

پارک بانوان ریحانه در محله کوهک تهران و در میدان بهار واقع شده است. این پارک بخشی از پارک چیتگر تهران است و در ضلع شرقی آن قرار دارد. پارک جنگلی چیتگر یکی از بهترین پارک‌های تهران است که در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده است. در نزدیکی این پارک مراکزی مانند مجتمع ورزشی و تفریحی سردار شهید مهدی پیرانیان، رستوران مروارید، آبشار چیتگر و باغ رستوران ریحانه قرار دارند. همچنین باشگاه‌های سوارکاری چیتگر که از باشگاه های اسب‌ سواری تهران محسوب می‌شوند، در فاصله کمی از پارک ریحانه واقع شده‌اند.

مسیر دسترسی به پارک بانوان ریحانه

  • خودروی شخصی: برای دسترسی به پارک بانوان ریحانه با خودروی شخصی باید در امتداد مسیر بزرگراه شیخ فضل‌الله جنوب وارد بزرگراه شهید فهمیده (تهران - کرج) شوید و سپس خود را به خیابان دستواره برسانید. در نهایت به کمک تابلوهای راهنما پارک بانوان ریحانه را خواهید یافت.
  • مترو: به‌منظور دسترسی به این مجموعه با مترو، باید پس از سوار شدن به خط متروی تهران- کرج در ایستگاه «چیتگر» پیاده شوید و از آنجا با اندکی پیاده‌روی، خود را به پارک بانوان ریحانه برسانید.
  • اتوبوس‌: اگر قصد دارید با استفاده از اتوبوس‌های شهری خود را به پارک بانوان ریحانه برسانید، در هر نقطه از شهر می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب خطوط، اتوبوس اطراف خود را که به ایستگاه اتوبوس متروی چیتگر منتهی می‌شود را بیابید. در پایانه متروی چیتگر پیاده شوید و اندک مسیر باقی مانده را پیاده طی کنید تا به پارک برسید. 

پارک بانوان ریحانه

منبع عکس: parkchitgar.com

پارک بانوان ریحانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ افتتاح شد. این پارک ۱۸ هکتار مساحت دارد و با هدف ارائه خدمات فرهنگی، تفریحی و ورزشی بانوان و کودکان و پر کردن اوقات فراغت آنان در محیطی امن و سالم فعالیت خود را آغاز کرده است. این پارک زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۲ مدیریت می‌شود و مانند سایر پارک‌های بانوان، زنان و دختران جوان می‌توانند با استفاده از لباس‌های راحت به ورزش و تفریح در آن بپردازند. 

بوستان بانوان ریحانه با محیطی امن، سالم و زیبا، در کنار فضای سبز امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، آمفی‌تئاتر روباز، نمازخانه، خانه عکس، سکوهای نشیمن، آلاچیق‌های سرپوشیده مجهز به باربیکیو و میز و صندلی، آب‌نما، نمازخانه صحرایی، رختکن مجهز به کمد و آینه، سیستم صوت و پیج، آبخوری و... دارد.

امکانات ورزشی و تفریحی این پارک نیز شامل سکوی ورزش صبحگاهی، سالن چندمنظوره ورزشی، سالن تنیس روی میز، فوتبال‌دستی، زمین بازی محصور، ایستگاه تندرستی، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، پیست دوچرخه‌سواری، میز شطرنج، زمین چمن و... می‌شود.

پارک بانوان لویزان

  • آدرس: تهران، اتوبان بابایی غرب به شرق، خیابان کوهستان، رو‌به‌روی باغ پرندگان، شمال پارک جنگلی لویزان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه هفت صبح تا ۱۸؛ ورود آقایان به محوطه بوستان در روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۰ و روزهای جمعه و ایام تعطیل مجاز است.
  • شماره تماس: ۷۷۴۴۳۳۶۶-۰۲۱

ورودی پارک بانوان لویزان

منبع عکس: shahr.ir

پارک بانوان لویزان در شمال شرق تهران و در اراضی بوستان جنگلی لویزان قرار دارد. لویزان یکی از پارک های جنگلی تهران است که در منطقه شمیرانات قرار دارد و به‌راحتی از طریق اتوبان شهید بابایی در دسترس است. 

مسیر دسترسی به پارک بانوان لویزان

  • خودروی شخصی: برای رفتن به پارک بانوان لویزان با استفاده از خودروی شخصی، ابتدا باید خود را به بزرگراه امام علی برسانید و به‌سمت شمال حرکت کنید. پس از وارد شدن به خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین یا بابایی، با توجه به تابلوهای راهنما وارد خیابان کوهستان شوید. رو‌به‌روی باغ پرندگان، پارک بانوان لویزان به چشم می‌خورد که با پارک خودروی خود با خیال راحت می‌توانید از تفریح در این پارک زیبا لذت ببرید.
  • مترو: اگر می‌خواهید برای دسترسی به این پارک از مترو استفاده کنید، باید سوار خط آزادگان- قائم شده و در ایستگاه نوبنیاد یا حسین آباد از مترو پیاده شوید. پایانه تاکسی در محوطه این ایستگاه مترو وجود دارد و می‌توانید با استفاده از آن‌ها مسیر باقی مانده تا پارک را با استفاده از تاکسی طی کنید.
  • اتوبوس: اگر برای دسترسی خود به پارک بانوان لویزان می‌خواهید از اتوبوس استفاده کنید، باید بدانید که ایستگاه‌های اتوبوس متعددی در نزدیکی این پارک وجود دارند؛ ایستگاه‌هایی که می‌توانید با استفاده از خط ۳۰۱ پایانه مترو شهید حقانی - بلوار ارتش خود را به آن‌ها برسانید. ایستگاه‌های اتوبوس سیدالشهدا، ولایت فقیه، کوهستان، قاسم آباد، شيان از جمله این ایستگاه‌های اتوبوس هستند.

پارک بانوان لویزان

منبع عکس: hamshahrionline.ir

بوستان بانوان لویزان با نام اصلی «پارک بانوان مرضیه حدیدچی» توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار و با هدف افزایش سطح سلامت و افزایش سرانه ورزشی و تفریحی بانوان راه‌اندازی شده است. پروژه ساخت این بوستان در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. در این بوستان به‌دلیل موقعیت و شرایط ویژه سایت، مکان‌های تفریحی و مسیرهای جدید با حفظ درختان موجود و توپوگرافی طبیعی محل در آن جانمایی شده‌اند؛ همچنین برای ساخت این پارک از مصالح بومی و سازگار با محیط استفاده شده است. بوستان جنگلی لویزان، عنوان‌های بزرگ‌ترین، سبزترین و خوش آب و هواترین بوستان بانوان تهران را دارد.

بوستان بانوان لویزان امکانات ورزشی مانند زمین‌های ورزشی روباز، زمین اسکیت، دستگاه‌های ورزشی، زمین چندمنظوره سرپوشیده برای ورزش‌های توپی، پیست‌ دوچرخه‌سواری، زمین بدمینتون، تنیس روی میز، فوتبال‌دستی و...دارد. کلاس‌های آموزشی، خانه کودک، زمین بازی کودکان، چایخانه نیز از جمله امکانات رفاهی و فرهنگی این پارک زیبا است.

در این مقاله از کجارو به معرفی پارک‌های بانوان تهران پرداختیم. در صورتی که تجربه رفتن به این پارک‌ها را داشته‌اید، نظر خود را با سایر کاربران در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

علت ایجاد پارک بانوان چیست؟

ارتقای سلامت و افزایش سرانه ورزشی و تفریحی بانوان

تهران دارای چند پارک بانوان است؟

بوستان‌های ریحانه، نرگس، شهربانو، بهشت مادران، پردیس و لویزان جزو معروف‌ترین پارک‌های بانوان تهران است.

اولین پارک بانوان تهران کجاست؟

پارک بانوان بهشت مادران

قوانین ورود به پارک بانوان چگونه است؟

اجازه ورود پسران بالای پنج سال به پارک وجود ندارد و عکاسی در محوطه داخلی پارک ممنوع است. 

منبع عکس کاور: mojnews.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه