لیست بام های تهران | معرفی کامل تفریحات و امکانات + آدرس

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی جمعه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
لیست بام های تهران | معرفی کامل تفریحات و امکانات + آدرس

بام‌ های تهران از نقاط خاص پایتخت هستند که به‌دلیل چشم‌انداز عالی به شهر و سکوت و آرامش بسیار، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تماشای منظره شهرها از بالا تجربه‌ای خوشایند و خاطره‌انگیز است. شهرهایی که در دامنه کوه‌ها شکل گرفته‌اند معمولا نقاط مرتفعی دارند که به بام‌های آن شهر معروف هستند. این نقاط معمولا هوای پاک‌تر و خنک‌تری دارند و مکان‌های مناسبی برای تفریحات دوستانه و خانوادگی به شمار می‌روند. تهران به‌دلیل جغرافیای خاص کوهپایه‌ای، از بام‌های متعددی برخوردار است که برخی شهرت بیشتری دارند و از جاهای دیدنی‌های تهران محسوب می‌شوند. بام های تهران در برخی روزهای هفته مکان‌های دنج و خلوتی هستند که شهروندان خسته از شلوغی، ترافیک و سرعت، به آن‌ها پناه می‌برند.

لیست بام های تهران

بام توچال

  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک (مشاهده روی نقشه)

 نمای شب بام توچال

منبع عکس: مجله پینورست

بام توچال معروف‌ترین بام پایتخت است و لفظ «بام تهران» اغلب به این مکان اشاره دارد. این منطقه شناخته‌شده در مجموعه تفریحی منطقه توچال، در انتهای جاده سلامتی آن قرار گرفته و در واقع یک تراس بزرگی رو به کلان‌شهر تهران است. به حدفاصل انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تله‌کابین توچال، بام تهران می‌گویند. این منطقه از دیدنی‌ های تهران در شب به شمار می‌رود و حس لذت‌بخش پیاده‌روی و تجربه تفریحات متعدد با نام آن عجین شده‌اند.

دید فوق‌العاده زیبا از شمال تا جنوب تهران، امکانات رفاهی و گردشگری مناسب و آب‌وهوای مطلوب، از نقاط قوت این جاذبه هستند. دسترسی به بام تهران از طریق خودروی شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی (خط چهار اتوبوس تندروی تهران یا تاکسی‌های خط میدان تجریش-بام تهران) امکان‌پذیر است. بسیاری از شهروندان، مسیر جاده سلامتی را پیاده‌ می‌پیمایند تا خود را به بام توچال برسانند.

منابع عکس‌ها: tochal.org

توچال بیشترین امکانات رفاهی، ورزشی و تفریحی را در میان بام‌های تهران دارد. از جمله امکانات رفاهی بام توچال می‌توان به میدل‌باس‌های برقی (برای رسیدن از قسمت پایینی به قسمت اصلی بام)، پارکینگ، رستوران‌ها و آشکده‌های متعدد، کافه، دستگاه‌های خودپرداز، سایبان و نیمکت‌هایی برای نشستن اشاره کرد. تله‌کابین، بگ جامپینگ، بانجی جامپینگ، صخره‌نوردی، ترامپولین، سورتمه‌سواری، زمین تنیس، سینمای پنج‌بعدی، اتاق فرار، تیراندازی و پینت‌بال از امکانات تفریحی و ورزشی بام تهران هستند. یکی از زیپ لاین های تهران نیز در این مجموعه واقع شده است.

بام ولنجک

  • آدرس: ولنجک، میدان گلریزان، خیابان گلستان دوم، خیابان بوستان سوم

بام های تهران

منبع عکس: foursquare    عکاس: ریحانه یادایی

بام ولنجک در فاصله کمی از توچال قرار دارد و بسیاری از افراد این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. این منطقه خوش‌منظره، کمتر شناخته شده است و از نقاط دنج و آرام شهر به شمار می‌رود. بام ولنجک در بوستان سوم این محله و در بین کوچه پس کوچه‌های آن قرار دارد؛ جایی که دیگر خبری از شلوغی و فضای پر تنش شهری نیست. در بام ولنجک به غیر از تعدادی نیمکت رو به نمای شهر، امکانات رفاهی و تفریحی خاصی وجود ندارد. دقایق نزدیک به غروب آفتاب و شب‌ها بهترین زمان بازدید از این منطقه هستند.

بام محک

  • آدرس: منطقه یک تهران، انتهای بلوار وثوق، میدان شورا، خیابان اردستانی (مشاهده روی نقشه)

بام محک

منبع عکس: tehranpicture   عکاس حسین افخمی

آرامش بام‌های تهران مثال‌زدنی است؛ در این میان بام محک در شمال شرق تهران و بالاتر از بیمارستان محک از دنج‌ترین و خوش‌منظره‌ترین نقاط شهر محسوب می‌شود. این جاذبه طبیعی و دنج در تمام طول روز میزبان جمع‌های خانوادگی و دوستانه‌ است. برای رفتن به بام محک، بهترین راه استفاده از خودروی شخصی است؛ با ماشین می‌توان تا خود بام بالا رفت و نیازی به پیاده‌روی نیست. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بام محک ایستگاه شهید محلاتی است که آن هم حدود چهار کیلومتر با بام فاصله دارد.

بام محک

منبع عکس: مپیو

در بام محک خبری از امکانات رفاهی و تفریحی نیست و تنها چند نیمکت و تعدادی تکیه‌گاه رو به منظره شهر در آن به چشم می‌خورند. زمین مسطح، بزرگ و آسفالت، این مکان را برای انداختن زیرانداز و پیک‌نیک مناسب ساخته‌ است. گردشگران می‌توانند از امکانات رفاهی مراکز تفریحی و پارک‌های اطراف بام استفاده کنند. بام محک یکی از بهترین مناطق برای عکاسی‌های پاییزی و بهاری، تماشای طلوع و غروب آفتاب و لذت بردن از منظره تهران در شب است.  

بام بوکان

  • آدرس: شهرستان شمیرانات، محله گلابدره، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان (مشاهده روی نقشه)

بام بوکان

منبع عکس: foursquare   عکاس آرمان مجیدی

بام بوکان در شمال شرق و منطقه یک تهران قرار دارد. منظره این بام در سال‌های اخیر به‌دلیل ساخت‌وسازها و تغییرات مختلف کمی مخدوش شده است؛ اما همچنان در میان بسیاری از شهروندان محبوبیت بالایی دارد. در این بام امکانات رفاهی و تفریحی خاصی وجود ندارد. نورپردازی کم این نقطه از شهر سبب شده است تا فضای آن در تاریکی شب آرام‌بخش‌تر شود.

بام بوکان مکانی مرتفع، مسطح و آسفالته است که می‌توان با خودرو تا بالای آن رفت. به‌دلیل نبود نیمکت، بسیاری از مراجعان ترجیح می‌دهند در خودرو خود بنشینند و منظره شهر را تماشا کنند. بسیاری از شب‌ها، گروه‌های دوستانه در بام بوکان آتش روشن می‌کنند، گیتار می‌زنند و آواز می‌خوانند.

بام پارک پرواز

  • آدرس: منطقه دو تهران، بزرگراه یادگار امام، بلوار پیام، پارک پرواز (مشاهده روی نقشه)

بام پارک پرواز

منبع عکس: مجله پینورست

بام پارک پرواز یا بام فراز سعادت‌آباد منطقه‌ای مرتفع و خوش آب‌وهوا در شمال شهر تهران است. این بام در واقع بخشی از پارک زیبا و بزرگ پرواز به شمار می‌رود و به‌دلیل منظره عالی از شهر تهران به بام فراز نیز شناخته می‌شود. پارک پرواز امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای مراجعان و کودکان دارد. برای رسیدن به بام پرواز باید خودروی خود را در پارکینگ بگذارید و کمی در پارک پیاده‌روی کنید.

آلاچیق، فلای لند، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، شهربازی و نیمکت‌ از جمله امکانات بام پارک پرواز هستند. در روزهایی که هوا پاک است و هنگام غروب و طلوع خورشید بام فراز زیباترین مناظر را از شهر شلوغ و مدرن تهران پیش چشمان مخاطبان خود نمایان می‌کند.

بام نیاوران

بام نیاوران

منبع عکس: foursquare   عکاس: احسان سعادت

بام نیاوران در شمال شرق و منطقه یک تهران واقع شده است. این بام در خیابان کوهستان و در فاصله اندکی از بام بوکان قرار گرفته و از نقاط مرتفع، خوش‌منظره‌ و دنج شهر تهران محسوب می‌شود. امروزه به‌دلیل پیش‌روی ساخت‌وسازها، چشم‌انداز بام نیاوران کمی مخدوش شده است؛ اما هنوز مخاطبان خاص خود را دارد. در بام نیاوران خبری از امکانات خاص نیست و تنها چند صندلی رو به شهر تعبیه شده است.

بام تونل رسالت

بام تونل رسالت

منبع عکس: foursquare    عکاس: ندا صالحی

بام تونل رسالت در منطقه توانیر و مشرف به تونل رسالت، منظره‌ای متفاوت نسبت به دیگر بام‌های تهران دارد. این نقطه نزدیک به کوهستان‌های شمال تهران نیست و به همین دلیل بیشتر اوقات آب‌وهوای خوبی ندارد؛ اما تصویری واقعی از تهران ماشینی و صنعتی را به ببینندگان خود نشان می‌دهد.

اگر گذرتان به پارک نظامی گنجوی افتاد، حتما از بام تونل رسالت دیدن کنید. منظره این نقطه از شهر سوژه‌ای برای عکاسی (به‌خصوص در شب) محسوب می‌شود. امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه، نیمکت و زمین بازی کودکان در پارک فراهم هستند؛ اما در بام تونل رسالت امکاناتی وجود ندارد.

بام آرژانتین

بام آرژانتین

منبع عکس: foursquare    عکاس: عقیل بهرا

بام آژانتین یا الوند در نزدیکی بام تونل رسالت قرار دارد و از دیگر نقاط خوش‌منظره نزدیک به مرکز شهر تهران است. این بام کمتر شناخته شده و دنج است. تجربه حضور در فضای این نقطه از شهر شلوغ تهران، به‌ویژه در شب؛ بسیار خاص خواهد بود. در خیابان الوند و نزدیک به بام آژانتین تعدادی کافه و رستوران فعال هستند؛ اما در خود بام به غیر از چند نیمکت امکانات دیگری وجود ندارد.  

بام شهرک قائم

  • آدرس: تهران، شهرک قائم، میدان قائم، بلوار نیروی هوایی، خیابان شهید خدادادی (مشاهده روی نقشه)

بام شهرک قائم

منبع عکس: foursquare    عکاس: مهران مظاهری

در شمال شرق و منطقه یک تهران، نزدیک به مرکز شهرک قائم، منطقه خوش‌منظره‌ای وجود دارد که به بام شهرک قائم معروف است. تماشای شهر تهران و برج میلاد از زاویه این بام تجربه‌ای خاص خواهد بود و سکوت و آرامش آن مثال‌زدنی است. مسیر دسترسی مناسب سبب شده است تا در روزهای بارانی و برفی نیز بسیاری از گروه‌های دوستانه به این نقطه مراجعه کنند و از فضای آن لذت ببرند. در بام شهرک قائم امکانات رفاهی وجود ندارد و می‌توان از داخل خودرو تابلوی شهر را به نظاره نشست.

بام بوعلی

  • آدرس: منطقه سعادت‌آباد، بلوار یادگار امام، بلوار شهید ذبیحی (مشاهده روی نقشه)

بام بوعلی

منبع عکس: ره بال آسمان

بام بوعلی در منطقه دو و نزدیک به بام پارک پرواز قرار دارد. این بام از نظر منظره تا حدودی به بام تونل رسالت شبیه است. تماشای عبور پرسرعت خودروها از بالا، آن هم در شب، بسیار جالب خواهد بود؛ به‌ویژه اگر در بام دنج و آرام بوعلی نشسته باشید. بام بوعلی ارتفاع چندانی ندارد؛ اما تصویری منحصر‌به فرد از تهران و برج میلاد، بلندترین برج ایران، به مخاطبان خود رائه می‌دهد. چند صندلی که متاسفانه بسیار فرسوده شده‌اند، تنها امکانات این نقطه از شهر هستند.

بام محلاتی

بام محلاتی

منبع عکس: foursquare  عکاس: محد صافدل

بام محلاتی در شمال شرق و منطقه یک شهر تهران قرار دارد. شهرک شهید محلاتی در میان کوه‌های دارآباد و سوهانک واقع شده است و از جنوب به اتوبان لشکرک منتهی می‌شود. بام شهید محلاتی در شمال شهرک و تپه‌های سوهانک، از آب‌وهوای خوب، منظره‌ بی‌نظیر و آرامش بسیار برخوردار است. اغلب اهالی شهرک این بام را برای پیک‌نیک و گردش‌های خانوادگی در روزهای تعطیل انتخاب می‌کنند.

بام محلاتی مکانی مناسب برای پیک‌نیک است

شهرک شهید محلاتی از جمله شهرک‌های مسکونی و نظامی تهران است؛ افراد مجرد اجازه ورود به آن را ندارد و رعایت شئونات اسلامی الزامی است. در بام محلانی امکانات خاصی وجود ندارد و تنها قسمتی از آن در شب نور دارد. امکاناتی چون سرویس بهداشتی، آبخوری و صندلی در فاصله کمی از بام وجود دارند.

بام ماشینی

بام ماشینی

منبع عکس: foursquare   مهیار مقیمی

بام ماشینی از نقاط خوش‌منظره منطقه یک تهران است که نزدیک کهف‌الشهدا قرار دارد و دلیل نام‌گذاری آن، نبود نیمکت برای نشستن است. بیشتر مراجعان به بام ماشینی در خودرو می‌نشینند و مناظر را تماشا می‌کنند؛ البته برخی هم تا لبه ارتفاعات پیاده می‌روند و از آنجا نمای شهر را به نظاره می‌نشینند. تا چند سال پیش این بام فقط پاتوق دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران بود؛ اما امروزه شلوغ‌تر شده است.

بام شیان

  • آدرس: تهران، لویزان، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال، پارک جنگلی لویزان (مشاهده روی نقشه)

بام شیان

منبع عکس: foursquare    عکاس: علی جزایری

بام شیان در منطقه چهار شهرداری تهران، دامنه رشته کوه‌های البرز و پارک جنگلی لویزان (شیان) قرار دارد. برای رسیدن به این بام باید در مسیر کوهستانی بوستان بالا بروید تا به برجک نگهبانی برسید. این نقطه از بوستان لویزان همان بام شیان است. استنشاق هوای پاک و تماشای مناظر زیبا از شهر شلوغ تهران ارمغان حضور در این بام هستند. چند نیمکت در لبه پرتگاه بام شیان وجود دارد. امکانات متعددی چون سرویس بهداشتی، بوفه، صندلی، رستوران، مسجد و باربیکیو در بوستان لویزان فراهم هستند و این پارک را به یکی از پارک های باربیکیو تهران برای تفریحات دوستانه و خانوادگی تبدیل کرده‌اند.

بام شکاری

  • آدرس: تهران، شهرک صدف، خیابان سبلان، خیابان وزارت امور خارجه (مشاهده روی نقشه

بام شکاری در شمال شرق و منطقه یک تهران قرار دارد. این بام در شمال شهرک صدف و روبه‌روی ورودی باشگاه دیپلماتیک وزارت خارجه واقع شده است و از نقاط خوش‌منظره تهران، به‌ویژه در شب محسوب می‌شود. بام شکاری نسبت به دیگر بام‌های پایتخت خلوت‌تر و بکرتر است. تماشای تهران پرهیاهو از منظر این بام، بسیار خوشایند خواهد بود.

بام های تهران

منبع عکس: foursquare   عکاس: مهران مظاهری

 اگر از اهالی تهران هستید یا از بام های تهران دیدن کرده‌اید، لطفا نظرات خود را با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

زیباترین بام های تهران کدامند؟

بام توچال،‌بام ولنجک، بام محک، بام بوکان،‌بام پارک پرواز، بام نیاوران، بام تونل رسالت، بام آرژانتین، بام شهرک قائم، بام بوعلی،‌بام محلاتی، بام ماشینی، بام شیان و بام شکاری از بهترین بام های تهران هستند.

کدام بام‌ها در شمال شرق تهران واقع شده‌اند؟ 

بام شکاری، بام محلاتی، بام شهرک قائم، بام ماشینی

 کدام پارک‌های تهران بام دارند؟

پارک پرواز و پارک جنگلی لویزان (شیان)

کدام بام‌ها نزدیک به مرکز تهران هستند؟

بام تونل رسالت و بام آرژانتین

منبع عکس کاور: pinterest  | real iran

مطالب مرتبط:

دیدگاه