بابک تفرشی ؛ برنده جایزه WAYFINDER سال 2022 نشنال جئوگرافیک

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بابک تفرشی ؛ برنده جایزه WAYFINDER سال 2022 نشنال جئوگرافیک

برندگان جایزه WAYFINDER سال ۲۰۲۲ نشنال جئوگرافیک اعلام شدند و در میان آن‌ها نام بابک تفرشی، عکاس ایرانی به چشم می‌خورد.

انجمن نشنال جئوگرافیک اسامی برندگان جایزه «وی‌فایندر» (Wayfinder) در سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. کاوشگران نشنال جئوگرافیک با عبور از مرزهای علم، اکتشاف، آموزش و داستان‌سرایی به‌دنبال ایجاد تحول در جهان و حفاظت از شگفتی‌های آن هستند. یکی از برندگان این انجمن، بابک تفرشی مقیم آمریکا است که تاکنون با عکس‌های خود از شب به موفقیت‌های زیادی برسد.

در ادامه اطلاعات بیشتری از این جایزه و بابک تفرشی ارائه خواهیم کرد.

هرآنچه باید درباره جایزه WAYFINDER نشنال جئوگرافیک بدانید:

نشنال جئوگرافیک چیست؟

عکس زن غواص تا نوشته نشنال جئوگرافیک

منبع عکس:  blog.nationalgeographic.org (عکاس: ناشناس)

انجمن نشنال جئوگرافیک، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی است که توسط ۳۳ دانشمند و محقق برجسته به‌منظور افزایش و انتشار دانش تاسیس شد. این انجمن از ۱۳ ژانویه سال ۱۸۸۸ میلادی، مرزهای اکتشاف را کنار زده و علاوه بر سرمایه‌گذاری روی افراد جسور و ایده‌های متحول‌کننده، بیش از ۱۵,۰۰۰ کمک هزینه برای فعالیت‌های مختلف در هر هفت قاره دنیا اختصاص داده است. ضمن اینکه کمک‌های آموزشی نشنال جئوگرافیک در طول سال در اختیار سه میلیون دانش‌آموز قرار می‌گیرد.

انجمن نشنال جئوگرافیک مخاطبان زیادی از سراسر جهان را از طریق داستان‌ها، محتواها و... به دست آورده است. این انجمن باور دارد که تنها زمانی می‌تواند ماموریت خود در زمینه نمایش و محافظت از شگفتی‌های جهان را محقق کند که مردم از هر نژاد، هویت، تجربه و توانایی در این مسیر همراه آن‌ها باشند. امروزه، کاوشگران نشنال جئوگرافیک قیدوبند مرزهای دانش را در هم شکسته‌‌اند و با کشف بینش‌های جدید در مورد جهان طبیعی و جوامع فرهنگی، تقویت ارتباط انسان‌ها با طبیعت و فرهنگ‌ها و یکدیگر،‌ به کار خود ادامه می‌دهند.

آنچه که باعث شهرت روزافزون نشنال جئوگرافیک شده، عکاسی خیره‌کننده و پیشگام است؛ به‌عنوان مثال، این انجمن برای اولین بار در جهان، عکس‌هایی با رنگ طبیعی از آسمان، دریا و قطب شمال و جنوب چاپ کرد. در حال حاضر، ماموریت این انجمن افزایش و انتشار دانش جغرافیایی و در عین حال ترویج حفاظت از منابع فرهنگی، تاریخی و طبیعی جهان است.

انجمن نشنال جئوگرافیک مجله‌ای اختصاصی با همین نام دارد که دقیقا ۹ ماه پس از تاسیس در سال ۱۸۸۸ میلادی منتشر شد و به‌مرور زمان توانست از مشهورترین و معتبرترین مجلات مرتبط با علوم طبیعی در جهان باشد. این مجله که بیش از ۳۵۰ میلیون نفر مشترک در سراسر جهان دارد، به ۳۱ زبان از جمله زبان فارسی منتشر می‌شود. مجله مذکور فقط به عکس اختصاص ندارد و مطالب مختلفی درباره جغرافی، معلومات عمومی، تاریخ جهان، فرهنگ و هرآنچه در ارتباط با جهان هستی باشد، در آن گنجانده شده است.

مستندهای رسانه‌ای بخش دیگری از اقدامات این انجمن هستند و تاکنون صدها گزارش، مستند جغرافیایی و سریال‌های علمی تهیه کرده است. از معروف‌ترین مستندهای آن می‌توان به رژه پنگوئن‌ها با کارگردانی لوک ژاکه در سال ۲۰۰۵ میلادی اشاره کرد.

جایزه WAYFINDER چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

عکاسی در شب

منبع عکس: سایت angelbird.com (عکاس: Miguel Claro)

انجمن نشنال جئوگرافیک هر سال گروهی از افرادی را معرفی می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد که از طریق علم، آموزش، حفاظت از محیط زیست، فناوری و داستان‌سرایی، عصر جدیدی از اکتشاف را در پیش گرفته‌اند. این افراد خود را به‌عنوان نسل بعدی رهبران تاثیرگذار و نوآور ثابت کرده‌اند و کار مهم آن‌ها بر قدرت علم صحه می‌گذارد و الهام‌بخش انسان‌ها در زمینه یادگیری، مراقبت و محافظت از کره خاکی است.

جایزه وی‌فایندر قبلا جایزه کاوشگر نوظهور نامیده می‌شد. برندگان این جایزه موفق شده‌اند که کلیشه‌های رایج در قلمرو حیوانات را به چالش بکشند، بر حفاظت (زیست‌محیطی) فراگیر و مبتنی بر جامعه تمرکز کنند، عدالت اجتماعی را با تحقیقات علمی زیست‌محیطی در هم بیامیزند و به سواد نژادی در آموزش‌ها بپردازند. این افراد باورنکردنی از فناوری جدید، تحقیق، عکاسی، داستان‌سرایی و تکنیک‌های دیگر برای حمایت و محافظت از شگفتی‌های جهان استفاده می‌کنند.

برندگان جایزه وی‌فایندر این فرصت را دارند که به جامعه جهانی کاوشگران نشنال جئوگرافیک ملحق شوند؛ ضمن اینکه برای ادامه کار خود، جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

برندگان جایزه WAYFINDER سال ۲۰۲۲

مونیکا آلکازار دوارته

«مونیکا آلکازار دوارته» (Monica Alcazar-Duarte)، عکاس و هنرمند تجسمی بریتانیایی-مکزیکی، ضمن پایبندی به میراث زادگاه خود به‌سراغ ایده‌های جدید و پیشگام رفته است. او از واقعیت افزوده و سایر فناوری‌های جدید برای خلق آثار چندلایه استفاده می‌کند تا رابطه انسان با دنیای طبیعی را به نمایش بگذارد.

سامانتا کریستوفورتی

«سامانتا کریستوفورتی» (Samantha Cristoforetti) فضانورد آژانس فضایی اروپا است که در حال حاضر به‌عنوان بخشی از «اکسپدیشن ۶۷» در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد. کریستوفورتی تلاش می‌کند تا موضوع تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست را از چشم‌انداز منحصربه‌فرد فضا به مخاطبان بیشتری نشان دهد.

رسون کانتای داف

«رسون کانتای داف» (Resson Kantai Duff) معاون مدیر در «ایواسو لاینز» (Ewaso Lion) است؛ شرکتی که در زمینه همزیستی مردم و شیرها در شمال کنیا فعالیت می‌کند. او به‌دنبال استعمارزدایی از حفاظت از محیط زیست است و تلاش می‌کند تا کنیایی‌ها بار دیگر حس مالکیت خود بر حیات وحش، فرهنگ و سرزمینشان را به دست آورند.

فارویزا فرحان

زن محیط بان در کنار بچه فیل

منبع عکس: سایت newsroom.ucla.edu (عکاس: ناشناس)

«فارویزا فرحان» (Farwiza Farhan) به‌عنوان محیط‌بان جنگل، از سیاستگذاری‌ها و حمایت‌ها برای نگهداری، حفاظت و احیای اکوسیستم منطقه‌ای به نام «Leuser» در سوماترای اندونزی استفاده می‌کند. او تلاش‌های خود را در زمینه مشارکت بیشتر زنان و جوامع محلی در مسائل مربوط به محیط زیست و معیشتشان معطوف کرده است.

زولکا فیلاندر

«زولکا فیلاندر» (Zoleka Filander) محقق آب‌های عمیق در آفریقای جنوبی است که گونه‌های بستر دریا را در اقیانوس‌های ناشناخته آفریقای جنوبی شناسایی می‌کند و به‌صورت مستند درمی‌آورد. یافته‌های او به ارزیابی نقشه‌های طبقه‌بندی اکوسیستم و تنوع زیستی آفریقای جنوبی کمک کرده و زمینه‌ساز ایجاد شبکه‌ای از مناطق حفاظت‌شده دریایی شده است.

گیبس کوگورو

«گیبس کوگورو» (Gibbs Kuguru) دانشمندی کنیایی است که به مطالعه دی‌ان‌ای کوسه‌ها می‌پردازد. او با استفاده از تحقیقات ژنتیکی خود تلاش می‌کند تا‌ درک بهتری از اجزای منحصربه‌فرد دی‌ان‌ای در جمعیت کوسه‌ها داشته باشد. اقدامات او در راستای حفاظت از کوسه‌ها است.

یایل مارتینز

«یایل مارتینز» (Yael Martinez) از عکاسی برای پرداختن به جوامع از هم گسیخته در زادگاهش مکزیک استفاده می‌کند. عکاسی او اغلب احساس پوچی، پریشانی و درد کسانی را انعکاس می‌دهد که تحت‌تاثیر جرایم سازمان‌یافته قرار گرفته‌اند.

بابک تفرشی

عکس برج میلاد با پشت زمینه صورتی

منبع عکس: سایت stories.sciencephoto.com (عکاس: بابک تفرشی)

بابک تفرشی عکاس و فیلمبردار علمی است که هنر و علم را از طریق داستان‌های بصری در هم می‌آمیزد. او به کاوش در آسمان شب علاقه دارد و صحنه‌های خیره‌کننده شب در تمام قاره‌ها را عکاسی کرده است. هدف او نمایش شگفتی‌های علم برای عموم، حفظ محیط طبیعی شب از آلودگی نوری و پیوند فرهنگ‌ها از طریق علاقه مشترک به آسمان شب است.

آریام موگوس

«آریام موگوس» (Ariam Mogos) به‌عنوان طراح و محقق در حال بررسی روش‌هایی است که با استفاده از فناوری بتوان تجربیات یادگیری مفرح را افزایش داد و از این طریق جوامع و فرهنگ‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد. تلاش او در کنیا و اسپانیا باعث شده است تا طراحی بازی، وسیله‌ای برای پرداختن به تضادهای بین جوانان با پیشینه‌های مختلف شود. او با کمک فناوری، شرایط یادگیری عادلانه‌تری به وجود آورده است و سواد نژادی و عدالت اجتماعی در یادگیری را ترویج می‌کند.

مارگارت پیرس

«مارگارت پیرس» (Margaret Pearce) یک نقشه‌کش است که زبان نقشه‌کشی را به‌عنوان شیوه‌ای قدرتمند از بیان گرافیکی و مکمل نوشتار و گفتار می‌‌داند. او از این راه سعی دارد که روایت‌ها و گفت‌وگوها در میان فرهنگ‌ها و بین دیدگاه‌های مختلف را بررسی کرده و از آن برای نمایش جغرافیای بومی استفاده کند.

سوزان پیر

«سوران پیر» (Suzanne Pierre) دانشمندی فرارشته‌ای است که برای ایجاد زمینه جدیدی از بوم‌شناسی انتقادی، مطالعه فرآیندهای اصلی اکولوژیکی از زاویه علمی استعمارزدایی و نظریه اجتماعی انتقادی تلاش می‌کند. هدف او تبیین پدیده‌ تغییرات اکولوژیکی جهانی در واکنش به سیستم‌های استعمار جهانی و سرمایه‌داری است.

سامی رمزی

«سامی رمزی» (Sammy Ramsey) حشره‌شناس برجسته‌ای است که از علاقه خود به بی‌مهرگان برای درک و حفظ اکوسیستم‌های آن‌ها استفاده می‌کند. سازمان غیرانتفاعی او، بنیاد تحقیقات رمزی نام دارد و به‌دنبال رفع موانعی است که باعث کندی پیشرفت علم و کاهش دسترسی عموم به علم می‌شود تا از این طریق به حفظ گونه‌های حشرات کمک کند.

تای ون نگوین

محیط بانی با یک حیوان پولک دار در دستش

منبع عکس: سایت goldmanprize.org (عکاس: ناشناس)

«تای ون نگوین» (Thai Van Nguyen) محافظ محیط زیست از ویتنام است که موسسه «نجات حیات وحش ویتنام» را تاسیس و دو مرکز ‌توان‌بخشی برای مورچه‌خوارهای پولک‌دار در دو پارک‌ ملی این کشور راه‌اندازی کرد. علاوه بر این، او با افتتاح یک واحد ضدشکار غیرقانونی، به محیط‌بانان دولتی در زمینه حفاظت از حیات وحش، شناسایی حیوانات، مهارت‌های جی‌پی‌اس و فناوری پهپاد آموزش می‌دهد.

کارلوس ولازکو

«کارلوس ولازکو» (Carlos Velazco) به‌عنوان مشاور تنوع زیستی تلاش می‌کند از طریق آموزش و استفاده از ابزارهای دانشوری شهروندی، به طبیعت و تنوع زیستی کمک کند. او بیش از ۵,۶۰۰ گونه حیوانات (از جمله گونه‌های ناشناخته) را به‌صورت مستند درآورده و بیش از ۲۴,۳۰۰ مشاهده خود را در «آی‌نچرالیست» (iNaturalist) ثبت کرده؛ در عین حال به سایر کاربران کمک کرده است تا حدود ۱۳۱,۰۰۰ شناسایی انجام دهند.

شی ژینونگ

«شی ژینونگ»‌ (Xi Zhinong) عکاس و فیلمساز خودآموخته‌ای است که از گونه‌های در خطر انقراض دفاع کرده و از دوربین و صدای خود برای محافظت از حیات وحش چین استفاده می‌کند. او و همسرش که معلم محیط زیست است، موسسه «حیات وحش چین» را با هدف استفاده از قدرت تصاویر برای محافظت از طبیعت تاسیس کرده‌اند.

بابک تفرشی کیست؟

سخنرانی بابک تفرشی

منبع عکس: سایت bates.edu (عکاس: ناشناس)

بابک امین تفرشی در سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد و تا سال ۱۳۹۰ در ایران زندگی می‌کرد؛ سپس برای به بوستون آمریکا رفت. او عکاسی از آسمان شب را با آثار تاریخی و طبیعی از اوایل دهه ۹۰ در دبیرستان آغاز کرد. بابک به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت و سپس با حضور در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در زمینه نجوم و اکتشاف فضایی به روزنامه‌نگاری علمی روی آورد. وی به‌مدت یک دهه سردبیر مجله نجوم بود.

بابک تفرشی عکاس، کاوشگر و سخنرانی است که از عکاسی از آسمان شب برای ایجاد پل ارتباطی بین زمین و آسمان، هنر و علم، فرهنگ‌ها و زمان استفاده می‌کند. عکاسی خبری، داستان‌های علمی و مستندسازی خورشیدگرفتگی، او را به هفت قاره از قلب صحرا تا هیمالیا و قطب جنوب برده است. تلاش‌های او پیش‌تر نیز باعث کسب جایزه‌های دیگری همچون جایزه‌ لنارت نیلسون ۲۰۰۹ شده بود که جایزه‌ای معتبر در زمینه تصویربرداری علمی محسوب می‌شود. جدیدترین موفقیت او نیز کسب جایزه وی‌فایندر ۲۰۲۲ نشنال جئوگرافیک است. او کتابی به نام «جهان در شب» دارد.

بابک تفرشی بنیانگذار برنامه غیرانتفاعی جهان در شب (TWAN) است که شامل گروهی متشکل از حدود ۴۰ عکاس از ۲۵ کشور جهان می‌شود. آن‌ها با ارائه عکس‌های خود سعی دارند که مردم را با اهمیت و زیبایی‌های آسمان شب و حفظ محیط طبیعی شب آشنا کنند. این گروه هزاران عکس از شب و فیلم‌های تایم‌لپس از جاهای دیدنی جهان با پس‌زمینه ستاره‌ها و رویدادهای آسمانی را در معرض نمایش عموم قرار داده‌اند.

منبع عکس کاور: blog.nationalgeographic.org

مطالب مرتبط:

دیدگاه