محدودیت‌های کرونایی سفر برای کدام کشورها لغو شده است؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
محدودیت‌های کرونایی سفر برای کدام کشورها لغو شده است؟

کاهش شیوع ویروس کرونا و فرارسیدن فصل تابستان، سبب احتیاج گردشگران به آگاهی از آخرین محدودیت‌های سفر در جهان شده است.

چنین به‌نظر می‌رسد که سرانجام پس از حدود سه سال، جهان از مهلکه‌ای بزرگ گریخته است و پاندمی ویروس کرونا در تمامی کشورها تحت کنترل قرار دارد. در این میان، نمی‌توان از نقش توسعه واکسیناسیون و تلاش‌های مستمر کادر درمان چشم‌پوشی کرد. در حال حاضر، کشورهای بسیاری در پی عادی‌سازی شرایط حضور گردشگران در مرزهای خود هستند و تلاش می‌کنند تا با تسهیل و بازنگری در روند محدودیت‌‌ها، صنعت کردشگری را جانی دوباره ببخشند؛ صنعتی که در این مدت، متحمل تبعات و خسارات جبران‌ناپذیری شده است.

در ادامه به آخرین تغییرات قوانین سفر در کشورهای مختلف و همچنین ابزارهای اطلاع‌‌رسانی درباره محدودیت‌های سفر در دوران کرونا اشاره‌ای خواهیم داشت.

آنچه باید درباره محدودیت‌های کرونا برای سفر بدانید:

کشورهایی که محدودیت‌ های کرونا را برای سفر لغو کرده‌اند

کارت واکسن دیجیتالی و پاسپورت

عکس‌ از وب‌سایت reuters

مجمع اتحادیه اروپا با هماهنگی نهادهای درمان و سلامت کشورهای عضو، مصوبه‌ای را در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۲ مهرماه ۱۳۹۹ به‌تصویب رساند که بر اساس آن، اعضای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن با رویکردی هماهنگ تردد مسافران بین‌المللی را محدود کردند. 

بااین‌همه، از ابتدای ژوئن سال ۲۰۲۲ میلادی و نیمه خردادماه ۱۴۰۱، ملل اروپایی روند کاهش محدودیت‌ها و حذف تدریجی آن‌ها را کلید زده‌اند؛ به این معنا که مسافران دیگر ملزم به ارائه گواهی منفی تست کرونا یا حتی کارت واکسن نیستند؛ گرچه ممکن است که شرکت هواپیمایی یا برخی از مراکز اقامتی، تفریحی، بهداشتی و درمانی و همچنین رستوران‌ها و وسایل حمل‌و‌نقل شهری یا بین‌شهری، سوابق واکسن افراد را به‌‌عنوان یکی از شروط ارائه خدمات طلب کنند.

هم‌اکنون حدود ۳۰ کشور از اعضای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن بدون هیچ‌گونه محدودیتی در ارتباط با بیماری کرونا، پذیرای گردشگران و مسافران بین‌المللی هستند. در این بین نام کشورهایی چون ارمنستان، آلبانی، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، دانمارک، قبرس، جمهوری چک، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، کوزوو، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، مولداوی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، نروژ، لهستان، رومانی، صربستان، اسلوونی و سوئد مشاهده می‌شود. کشورهای سوئیس و بریتانیا نیز هیچ محدودیتی را در ارتباط با کووید-۱۹ برای مسافران بین‌المللی و تردد مرزی اعمال نمی‌کنند.

کشورهایی که محدودیت‌ های کرونا را برای سفر اعمال می‌کنند

نقشه کشورهای جهان و ویروس کرونا

عکس‌ از وب‌سایت Schengen Visa

گرچه بسیاری از کشورهای اروپایی دست به کاهش یا حذف محدودیت‌های تردد دوران کرونا زده‌اند، همچنان برخی از کشورهای این قاره با رویکردی محافظه‌کارانه، قوانین بازدارنده را با سختگیری کامل اجرا می‌کنند. اغلب این کشورها در دوران اوج شیوع پاندمی، متحمل خسارت‌های جانی و اقتصادی فراوانی شده‌اند. از جمله کشورهایی که همچنان به اجرای محدودیت‌های تردد مسافران بین‌المللی ادامه می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپانیا

کمتر کسی است که دوران اوج بیماری کرونا و وخامت شرایط را در کشور اسپانیا از یاد برده باشد. با وجود تجربه‌های تلخ، دولت اسپانیا قوانین بازدارنده را درخصوص مسافران کشورهای اتحادیه اروپا برچیده است؛ اما مسافرانی که از خارج از مرزهای اتحادیه اروپا به این کشور سفر می‌کنند، موظف به ارائه گواهی معتبر واکسیناسیون، گواهی بهبودی یا پاسخ منفی تست PCR هستند. مسافرانی که از طریق دریایی یا هوایی نیز به اسپانیا سفر می‌کنند، در صورت عدم برخورداری از گواهی‌های سلامت معتبر در اتحادیه اروپا، موظف به تکمیل فرم‌های بهداشتی هستند. اسپانیا از جمله کشورهایی است که همچنان استفاده از ماسک را در سطح شهر و وسایل حمل‌ونقل عمومی الزامی می‌داند.

استونی

کشور کوچک استونی از جمله کشورهایی است که همچنان با ملاحظه و سختگیری تمام، محدودیت‌های کرونایی را اجرا می‌کند. مسافران و گردشگرانی که از خارج از مرزهای اتحادیه اروپا به این کشور سفر می‌کنند، موظف به ارائه گواهی معتبر واکسیناسیون، گواهی بهبودی ار بیماری کرونا (آنتی‌بادی) یا حتی‌المقدور، پاسخ منفی تست PCR هستند. نکته جالب‌توجه اینکه مسافران در صورت عدم ارائه مدارک مذکور، دوره قرنطینه اجباری را برای هفت روز سپری خواهند کرد.

اسلواکی

کشور اسلواکی به‌تبعیت از همسایگان خود، از ورود مسافران بدون ارائه گواهی معتبر واکسیناسیون، گواهی بهبودی از بیماری کرونا یا پاسخ منفی تست PCR جلوگیری می‌کند.

فرانسه

مجسمه و نماد کرونا در کنار برج ایفل

عکس‌ از وب‌سایت reuters

فرانسه یکی از مهم‌ترین قربانیان ویروس کرونا در اروپا به حساب می‌‌آید. این کشور علاوه بر مرگ‌و‌میر شهروندان خود، خسارات فراوانی را نیز از رکود صنعت گردشگری متحمل شد. هم‌اکنون مقامات بهداشتی فرانسه محدودیت‌های تردد مسافران بین‌المللی را تا حد زیادی کاهش داده‌اند؛ اما تنها افرادی قادر به سفر به این کشور خواهند بود که گواهی تزریق یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون یا آسترازنکا را به‌همراه داشته باشند. همچنین مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم که دُز یادآور خود را یکی از واکسن‌های موردتایید اتحادیه اروپا (فایزر، مدرنا، جانسون یا آسترازنکا) تزریق کرده‌اند نیز قادر خواهند بود تا به فرانسه سفر کنند. دولت فرانسه همچنین سفر مسافران را از مبدا برخی از کشورهای پرخطر محدود کرده است و فهرست این کشورها به‌صورت هفتگی به‌روزرسانی می‌شود.

مسافران واکسینه‌شده هیچ الزامی برای ارائه پاسخ منفی تست PCR ندارند و قوانین الزام استفاده از ماسک نیز به‌جز در مراکز بهداشتی و درمانی، لغو شده است.

فنلاند

مدیریت بیماری کرونا در کشور فنلاند انتقادهای بسیاری را به‌همراه داشت و این کشور آسیب‌های بسیاری را از سرگذراند؛ از همین رو، به‌نظر می‌رسد که دولت فنلاند قصد دارد با تداوم سختگیری در اجرای محدوریت‌ها، ناکامی گذشته را جبران کند؛ گرچه گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که این محدودیت‌ها تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ (هفته دوم تیرماه) لغو می‌شود. هم‌اکنون گردشگران می‌توانند با ارائه گواهی دو دُز واکسن کرونا، به این کشور سفر کنند؛ البته دریافت دُز یادآور برای ایشان پس از گذشت ۲۷۰ روز از واکسیناسیون کامل، ضروری اعلام شده است. مسافران واکسینه‌نشده همچنان مجاز به انجام سفر غیرضروری به فنلاند نیستند.

مالت

کشور توریستی مالت که از ابتدای پاندمی قوانین و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را اتخاذ کرده بود، به‌تازگی قوانین مربوط به قرنطینه اجباری مسافران ورودی را لغو کرده است؛ بااین‌حال، ارائه گواهی معتبر واکسیناسیون، گواهی بهبودی از بیماری کرونا یا پاسخ منفی تست PCR برای تردد از مرزهای مالت الزامی تلقی می‌شود.

کشورهای پرخطر برای سفر در دوران کرونا

مدارک سلامت کرونا هنگام سفر

عکس‌ از وب‌سایت Schengen Visa

قوانین کنونی مربوط به کووید ۱۹ همانند دوران اوج شیوع این بیماری بسیار لحظه‌ای و متغیر است. اتحادیه اروپا برخی از کشورهای مبدا را که شرایط گسترش بیماری در آن‌ها ناپایدار و وخیم محسوب می‌شود، در فهرست قرمز خود دسته‌بندی می‌کند. همچنین سفر گردشگران اروپایی به این کشورها توصیه نمی‌شود. از جمله این کشورها می‌توان به بحرین، شیلی، اروگوئه و روآندا اشاره کرد. بااین‌وجود، گفته می‌شود که محدودیت‌ها برای این کشورها نیز به‌تدریج حذف خواهد شد.

چگونه از آخرین محدودیت‌های کرونا برای سفر مطلع شویم؟

مسافری در حال اطلاع یابی از شرایط سفر

عکس‌ از وب‌سایت UNWTO

دولت‌های مختلف در شرایط فعلی شیوع کرونا، محدودیت‌های متنوع و قوانینی را اعمال می‌کنند که مواردی اعم از قرنطینه، واکسیناسیون، گواهی‌ها و فرم‌های سلامت را شامل می‌شود.

دسترسی سریع به اطلاعات موثق و قابل‌اعتماد، برای بسیاری از مسافران دشوار است؛ به همین دلیل، نیاز به وجود پلتفرم‌هایی که اطلاعات دقیق و کافی را در اختیار کاربران قرار بدهند، بسیار احساس می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی یاتا متعلق به انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یکی از سامانه‌هایی است که به‌روزترین قوانین مربوط به تردد مسافران را به‌انتشار می‌رساند. این پایگاه اخبار و داده‌های خود را مستقیما از سازمان‌های هواپیمایی کشورهای عضو دریافت می‌کند.

یکی دیگر از پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی، Travelbans نام دارد که وب‌سایتی غیرتجاری است. این وب‌سایت با گردآوری داده‌های مختلف از منابع رسمی همچون سازمان ملل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سازمان‌های بهداشت جهانی، ایکائو، یاتا، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آمریکا، سفارت‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا، رویترز، خبرگزاری‌های خطوط هوایی رسمی و غیره، به تحلیل و انتشار اخبار مربوط به هفت زبان زنده دنیا می‌پردازد. علاوه بر این، روبات تلگرامی این سامانه نیز دسترسی به آن را سهولت بخشیده است‌. از جمله اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت Travelbans می‌توان به آخرین محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی، اخبار بازگشایی مرزها، گواهی‌های سلامت موردنیاز برای سفرهای بین‌المللی و قوانین مربوط به قرنطینه اشاره کرد.

Travelbans این فرصت را به افراد می‌دهد تا با وارد کردن مبدا و مقصد موردنظر خود، از قوانین و محدودیت‌های موردنیاز برای سفر خود مطلع شوند. همچنین این پلتفرم با تفکیک کشورها، شمایی کلی از مقررات سفر در یک کشور خاص را به نمایش می‌گذارد.

پرسش‌های متداول

محدودیت‌های سفر برای کدام کشورها لغو شده است؟

ارمنستان، آلبانی، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، دانمارک، قبرس، جمهوری چک، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، کوزوو، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، مولداوی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، نروژ، لهستان، رومانی، صربستان، اسلوونی، سوئد، سوئیس و بریتانیا.

کدام کشورها محدودیت‌های کرونا را برای سفر اعمال می‌کنند؟

استونی، مالت، فنلاند، فرانسه، اسپانیا و اسلواکی.

کشورهای پرخطر برای سفر در دوران کرونا کدامند؟

بحرین، شیلی، اروگوئه و روآندا.

چگونه از آخرین محدودیت‌های کرونا برای سفر مطلع شویم؟

از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی یاتا و پلتفرم Travelbans.

مطالب مرتبط:

دیدگاه