آبشارهای اطراف تهران (معرفی 23 آبشار تهران + مسیر دسترسی)

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش چهار شنبه، ۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
آبشارهای اطراف تهران (معرفی 23 آبشار تهران + مسیر دسترسی)

آبشارهای تهران از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی اطراف پایتخت هستند که عموما در ییلاق های تهران و مناطق خوش‌آب‌وهوای اطراف آن قرار دارند.

زندگی در شهرهای شلوغ و پرجمعیت نیاز ساکنان آن را به سفرهای یک‌روزه افزایش می‌دهد. ساکنان شهرهای مختلف استان تهران نیز در طول تابستان برای فرار از گرما و شلوغی به دیدنیهای اطراف تهران و مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌و‌هوا در این استان و نزدیکی آن سفر می‌کنند.

آبشارهای اطراف تهران از بهترین گزینه‌های سفر یک‌روزه و پیک نیک در طبیعت به‌خصوص در ۶ ماه نخست سال هستند. میزان آب این آبشارها با شروع فصل بهار به بیشترین مقدار خود می‌رسد و با نزدیکی به واپسین روزهای تابستان، حجم آب آن‌ها کم می‌شود. در بازدید از آبشارهای تهران و اطراف، آن امکان لذت از هوای پاک، جنگل‌های سبز، کوهستان‌های زیبا و استراحت در طبیعت بکر را خواهید داشت.

در این مقاله برخی از معروف‌ترین آبشارهای تهران و اطراف آن معرفی می‌شود. نکته قابل‌‌توجه اینکه در هر بخش ارتفاع آبشار مورد نظر در فصل پر آبی در نظر گرفته شده است.

آبشارهای اطراف تهران:

آبشار کلوگان

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۴۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار قصران، روستای کلوگان، آبشار کلوگان (مشاهده روی نقشه)

آبشار کلوگان روی صخره های لایه ای از نمای نزدیک

منبع عکس: ایران هتل آنلاین، عکاس نامشخص

آبشار کلوگان از بلندترین آبشارهای تهران در منطقه شمیرانات است. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و روستاهای آهار، امامه و رودبار قصران آبادی‌های خوش‌آب‌و‌هوا در نزدیکی آبشار کلوگان هستند. این آبشار را با نام «کلیگان» نیز می‌شناسند. آبشار کلوگان در دره‌ای سرسبز در مسیر دسترسی روستای کلوگان به روستای امامه قرار دارد.

آبشار کلوگان پلکانی است و با شروع فصل بهار میزان آب آن به بیشترین مقدار خود می‌رسد. در طول تابستان به‌تدریج از میزان آب این آبشار کم می‌شود و در اوج گرمای این فصل جز آبراهه‌ای باریک از آن باقی نمی‌ماند. کوهستان‌های اطراف این آبشار در طول سال از کوهنوردان زیادی میزبانی می‌کنند. مسیر دسترسی به آبشار کلوگان از زیباترین مناظر طبیعی در نزدیکی تهران است و مسیر رفت از روستای کلوگان به‌سمت این آبشار شیبی ملایم به‌سمت بالا دارد.

آبشار کلوگان در امتداد رودخانه‌ای فرعی در مسیر دره قرار دارد. این رود از رودخانه اصلی روستای کلوگان منشعب می‌شود. برای بازدید از آبشار کلوگان باید از خیابان اصلی این روستا به یکی از کوچه‌های هم‌جوار مسجد وارد شوید. در انتهای مسیر کوچه‌ها به رودخانه خواهید رسید. مسیر دسترسی به آبشار کلوگان در امتداد رودخانه‌ به‌صورت پاکوب مشخص است و طول مسیر از انشعاب فرعی رودخانه به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر می‌رسد.

در طول مسیر دسترسی به آبشار کلوگان دو چشمه قرار گرفته‌اند که برای رفع خستگی می‌توانید اطراف آن‌ها اتراق کنید. پیمودن مسافت روستا تا آبشار کلوگان در حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد و در برخی قسمت‌ها باید از شیب‌های بیشتر یا داخل آب عبور کنید. برای بازدید از این منطقه می‌توانید با وسیله نقلیه خود از اتوبان بابایی و جاده لشگرک به‌سمت جاده فشم بروید و پس از روستای حاجی آباد به مسیر فرعی روستای کلوگان وارد شوید. در میدان تجریش نیز ون‌های مسافربری به مقصد این روستا قرار دارند.

ورود به روستای کلوگان در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رسمی به‌دلیل ظرفیت محدود پارک ماشین، برای افراد غیر ساکن در این روستا مجاز نیست و مسیری در حدود ۵۰۰ متر تا روستای کلوگان را باید پیاده طی کنید. اطراف رودخانه‌ در مسیر دسترسی به آبشار کلوگان محیطی مناسب برای اتراق در طبیعت و صرف غذا دارد؛ اما برنامه بازدید از این آبشار و طبیعت‌گردی اطراف روستای کلوگان برای کودکان و سالمندان مناسب نیست. برای بازدید از آبشار کلوگان و دره تماشایی اطراف آن صبح زود عازم شوید تا زمان کافی برای گشت‌وگذار در این منطقه داشته باشید.

آبشار شکرآب

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: ۱۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای شکرآب، آبشار شکرآب (مشاهده روی نقشه)

آبشار شکرآب میان شکاف صخره های بزرگ

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

آبشار شکرآب یکی از آبشارهای منطقه شمیرانات در بخش رودبار قصران است که در نزدیکی روستای آهار قرار دارد. این آبشار در منطقه‌ای سرسبز با چشمه‌ها و قنات‌های پرآب قرار گرفته است و در فصل بهار آب آن به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

آبشار شکرآب در طول زمان بر اثر فرسایش زمین در مسیر رودخانه آهار به وجود آمده است. این رودخانه از ارتفاعات کوهستانی «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد و به یکی از رودخانه های مهم اطراف تهران، رودخانه جاجرود می‌رسد. در نزدیکی این آبشار، آبشار فصلی دیگری به نام «چهل پله» قرار گرفته است که مجموعه‌ای از چند آبشار زیبا است.

مسیر دسترسی به آبشار شکرآب از جاده‌های لشگرک و اوشان فشم می‌گذرد. پس از ورود به فشم باید مسیر خود را تا روستای آهار ادامه دهید. روستای آهار در حدود ۱۳ کیلومتر تا فشم فاصله دارد و از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی اطراف تهران است.

آبشار شکرآب در حدفاصل روستاهای آهار و شکرآب قرار گرفته است. برای بازدید از این آبشار باید مسیری دو ساعته از روستای آهار را پیاده روی کنید. این مسیر در جوار رودخانه خروشان آهار قرار دارد و باغ‌های سرسبز میوه اطراف آن را پوشانده‌اند. از اواسط بهار این باغ‌ها مملو از میوه‌های رنگارنگ می‌شوند. کوهستان‌های اطراف این منطقه نیز از محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی هستند.

امامزاده طاهر و زاهد در مسیر دسترسی به آبشار شکرآب از جاهای دیدنی اطراف روستای آهار است. این امامزاده مکانی مناسب برای استراحت در مسیر کوهنوردی این منطقه به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران در مسیر بازدید از آبشار شکرآب در این منطقه اتراق و از امکانات این امامزاده استفاده می‌کنند.

آبشار سنگان

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۳۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شمال غربی شهر تهران، بخش کن، روستای سنگان (مشاهده روی نقشه)

آبشار سنگان از فراز کوه پشت درخت سبز

منبع عکس: بام نیوز، عکاس نامشخص

آبشار سنگان یکی از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی تهران در روستای سنگان است. این روستا در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای کن در شمال غربی پایتخت قرار دارد و گزینه‌ای مناسب برای پیک نیک اطراف تهران به شمار می‌رود. ارتفاع بالای این نواحی از سطح دریا، سبب اعتدال هوای این مناطق نسبت به سایر نقاط تهران می‌شود و در طول سال آب‌و‌هوای روستاهای اطراف آبشار سنگان خنک و ملایم است.

آبشار سنگان در شمال غربی روستای سنگان و در دامنه کوه «پهنه حصار» قرار دارد. این قله از معروف‌ترین مسیرهای کوهنوردی در نزدیکی تهران است و ورزشکاران زیادی در این مسیر از آبشار سنگان بازدید می‌کنند. ارتفاع آبشار سنگان در زمان پرآبی به حدود ۳۰ متر می‌رسد و آب این آبشار از بلندی واقع بر صخره‌ای بلند، به پایین کوه می‌ریزد. در سمت چپ آبشار سنگان چند غار کوچک به چشم می‌خورند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

آبشار سنگان در مسیر خود به رودخانه کن می‌ریزد و باغ‌ها و زمین‌های روستای سنگان را سیراب می‌کند. این آبشار با شروع فصل زمستان یخ می‌زند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورد. با شروع بهار آبشار سنگان پرآب‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند و بیشترین ارتفاع را دارد. برای گشت‌وگذار و اتراق اطراف این آبشار باید برخی وسایل مانند کلاه آفتابگیر، کفش مناسب، آب، لباس اضافی در صورت تمایل به آبتنی و غذای سالم با توجه به‌مدت زمان اقامت خود در این منطقه را همراه داشته باشید.

برای بازدید از آبشار سنگان باید به غرب تهران بروید و از خیابان کوهسار در منطقه شهران به جاده کن سولقان وارد شوید. روستای سنگان در مسیر دسترسی به امامزاده داوود قرار دارد و تابلوی مسیر فرعی این روستا در ۱۰ کیلومتری جاده کن سولقان به چشم می‌خورد. 

آبشار اوسون

  • آبشار فصلی
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، حدفاصل ارتفاعات دره اوسون تا شیرپلا (مشاهده روی نقشه)

آبشار اوسون میان کوهستان های بلند و پر برف از نمای دور

منبع عکس: مجله میزبون، عکاس نامشخص

آبشار اوسون از زیباترین آبشارهای طبیعی تهران در منطقه شمیرانات و حدفاصل مناطق پس قلعه و شیرپلا در مسیر کوهستانی دربند است. این آبشار در نزدیکی ایستگاه پنجم توچال و در ارتفاعات مشرف بر پایتخت قرار دارد. در جوار آبشار اوسون رودخانه‌ای خروشان جاری است که بر زیبایی این منطقه می‌افزاید.

محیط اطراف آبشار اوسون از پرطرفدارترین مناطق کوهستانی تهران میان کوهنوردان و علاقه‌مندان به کمپ در طبیعت هستند. ورزشکارن زیادی در مسیر تردد به قله توچال در این نواحی چادر می‌زنند و در آب رودخانه آبتنی می‌کنند. آبشار اوسون در طول فصل بهار بسیار تماشایی می‌شود و مناطق اطراف آن نیز سرسبز می‌شوند. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار ماه‌های اردیبهشت و خرداد هستند.

برای بازدید از آبشار اوسون باید برای یک کوهنوردی حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید؛ تا رسیدن به این آبشار سه ساعت مسیر کوهنوردی پیش روی شما قرار دارد و همین زمان را نیز برای برگشت صرف خواهید کرد. بازدید از آبشار اوسون برای افراد دارای توانایی بدنی محدود، سالمندان و افراد کم‌تجربه مناسب نیست و نیاز به آمادگی بدنی بالا دارد.

اطراف آبشار اوسون، آبشارهای دیگری نیز قرار گرفته‌اند که کوهنوردان راه‌بلد و حرفه‌ای مسیر دسترسی به این آبشارها را می‌شناسند. هتل اوسون، ایستگاه پنج تله‌ کابین توچال و رستوران از امکانات مناسب در نزدیکی این آبشار به شمار می‌روند. چنانچه برای نخستین بار قصد صعود به این کوهستان و آبشار اوسون را دارید، حتما از کمک افراد آشنا به مسیر استفاده کنید. برای بازدید از این آبشار باید با عبور از منطقه پس قلعه، در مسیر دو راهی هتل اوسون به‌سمت جاده پاکوب آبشار بروید.

آبشار دوقلو

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۲۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، ارتفاعات دربند، نزدیک پناهگاه کوهستانی شیرپلا (مشاهده روی نقشه)

آبشار دوقلو دربند روی صخره های بلند از نمای دور

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

آبشار دوقلو از دیگر آبشارهای طبیعی در مسیر کوهستان شیرپلا در منطقه دربند است. این آبشار به‌صورت دو شاخه بر صخره‌های زیرین فرو می‌ریزد و به همین دلیل نام آن را دوقلو گذاشته‌اند. آبشار دوقلو با شروع فصل بهار و بر اثر ذوب برف در ارتفاعات دربند جاری می‌شود و تا اردیبهشت ماه به بلندترین و پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد.

برای بازدید از آبشار دوقلو باید مسیر کوهستانی در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت را پیش بروید. این آبشار در نزدیکی پناهگاه شیرپلا قرار دارد و مسیر دسترسی به آن برای افراد سالمند، کودکان و افراد بدون آمادگی بدنی مناسب نیست.

آبشار دوقلو را با نام آبشار شیرپلا نیز می‌شناسند. این آبشار در ارتفاع تقریبی ۲,۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اطراف آن محیطی مناسب برای اتراق کوهنوردان است. نزدیک‌ترین امکانات مانند استراحتگاه، رستوران و سرویس بهداشتی به این آبشار در پناهگاه شیرپلا در دسترس هستند.

برای بازدید از آبشار دوقلو باید از میدان تجریش خود را به میدان سربند برسانید. در میدان سربند سه مسیر برای دسترسی به آبشار دوقلو پیش روی شما قرار دارد. مسیر نخست از سمت چپ میدان سربند و جاده فرعی آسفالت آغاز می‌شود که مورد توجه کوهنوردان حرفه‌ای و قدیمی است. در مسیر دوم می‌توانید از میان کافه‌ها و رستوران‌های دربند عبور کنید و در جاده پاکوب کوهستانی راه خود را ادامه دهید.

برای سهولت در پیمایش بخشی از مسیر می‌توانید مسیر سوم به‌سمت آبشار دوقلو را انتخاب کنید و بخشی از راه را با تله‌سیژ طی کنید. هر سه مسیر در نهایت شما را به جاده اصلی و دوراهی اوسون می‌رسانند و مسیر سمت راست این دو راهی به آبشار دوقلو می‌رسد. چشمه‌های نرگس و فرخلا و محیط اطراف آبشار دو قلو فضای مناسب برای کمپ در طبیعت دارند؛ اما برای این منظور باید ابزار و وسایل کامل کمپ را با خود ببرید.

آبشار رجب

  • آبشار فصلی
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، حدفاصل منطقه پس قلعه تا شیرپلا (مشاهده روی نقشه)

آبشار رجب روی صخره های کوهستانی از نمای پایین

منبع عکس: روزنامه همشهری امروز، عکاس نامشخص

آبشار رجب از دیگر آبشارهای منطقه دربند در مسیر کوهنوردی به‌سمت پناهگاه شیرپلا است. این آبشار در نزدیکی کافه‌ای به همین نام قرار دارد و برای کوهنوردان حرفه‌ای و با تجربه در مسیر شیرپلا نامی آشنا است.

آبشار رجب فاصله کوتاهی تا آبشار دوقلو دارد و در حقیقت دنباله این آبشار است. اطراف و به‌خصوص بالادست آبشار رجب نیز چشمه‌ها و آبشارهای دیگری قرار گرفته‌اند که آبی گوارا و خنک دارند. این مناطق محل اتراق کوهنوردان در مسیر صعود به قله توچال هستند.

پایگاه امداد و نجات در مسیر کوهنوردی شیرپلا در نزدیکی آبشار رجب قرار گرفته است. دامنه‌های اطراف این آبشار بسیار سرسبز است و در فصل بهار به زیباترین حالت خود می‌رسند. برای بازدید از آبشار رجب می‌توانید در مسیر کوهنوردی دربند به‌سمت پناهگاه شیرپلا تا دوراهی اوسون پیش بروید و سپس به‌سمت راست بپیچید. آبشار رجب در پایین دست آبشار دوقلو قرار دارد.

آبشار سوتک

  • آبشار  فصلی
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، دهستان پس قلعه (مشاهده روی نقشه)

آبشار بلند و باریک سوتک میان صخره های بلند کوه از نمای دور

منبع عکس: تهران ایمیج، عکاس نامشخص

آبشار سوتک در نزدیکی دیگر آبشارهای تهران در ارتفاعات دربند قرار دارد. این آبشار در منطقه پس قلعه در مسیر کوهنوردی شیرپلا واقع شده است و در امتداد مسیر آبشار اوسون قرار دارد. آبشار سوتک و دیگر آبشارهای این منطقه در اثر رانش زمین در سال‌های قبل، بین صخره‌های بلند ایجاد شده‌اند.

بند مگس و بند یخچال از مهم‌ترین مسیرهای کوهنوردی در نزدیکی آبشار سوتک هستند. ارتفاع محل قرارگیری این آبشار بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است و برای بازدید از آبشار سوتک باید آمادگی بدنی بالا و تجربه کوهنوردی در این منطقه را داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار سوتک فصل‌های بهار و تابستان هستند. این زمان از سال طبیعت اطراف این منطقه به اوج زیبایی خود می‌رسد و مسیر کوهنوردی نیز ایمن است. برای صعود به کوهستان دربند  و بازدید از آبشار سوتک باید از میدان سربند به یکی از مسیرهای ورودی کوهنوردی به‌سمت شیرپلا وارد شوید و پس از رسیدن به دو راهی اوسون، مسیر سمت چپ را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به آبشار سوتک از دوراهی اوسون نسبت به جاده سمت راست آن خلوت‌تر است. چنانچه تجربه پیمایش این مسیر را ندارید از کوهنوردان حرفه‌ای یا راهنمای آشنا به مسیر کمک بگیرید. پس از عبور از مسیر سربالایی در مدت تقریبی ۲۰ دقیقه به آبشار سوتک خواهید رسید. برای اتراق در این منطقه باید تمام وسایل مورد نیاز کمپ در طبیعت را همراه ببرید.

آبشار سوئک

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۳۵ متر
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه کلکچال، آبشار سوئک

آبشار فصلی سوئک میان سنگ های کوه از نمای دور

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

آبشار سوئک در ارتفاعات کلکچال تهران در منطقه شمیرانات قرار دارد. آب این آبشار بر اثر ذوب برف و یخ ارتفاعات منطقه جمشیدیه با شروع فصل بهار افزایش می‌یابد و با نزدیکی به واپسین روزهای تابستان خشک می‌شود.

گرچه ارتفاع آبشار سوئک زیاد است؛ حجم آب آن چندان بالا نیست و به همین علت به‌صورت ذرات پودری در هوا پخش می‌شود. این آبشار در منطقه‌ای مسطح به نام سوئک در بالادست پارک جمشیدیه قرار دارد؛ اما برای بازدید از آن باید مسافتی در حدود سه ساعت را کوهنوردی کنید. بازدید از این آبشار برنامه‌ای مناسب برای افراد با آمادگی بدنی بالا است.

اطراف آبشار سوئک در فصل بهار پوشیده از گیاهان معطر و دارویی می‌شود و بهترین زمان برای لذت از خنکی آب این آبشار نیز فصل بهار است. برای صعود به ارتفاعات سوئک و تماشای این آبشار زیبا باید در مسیر کوهنوردی کلکچال در بالادست پارک جمشیدیه تا منطقه منصوریه پیش بروید. مسیر دسترسی به آبشار سوئک در جاده‌ای فرعی بعد از این منطقه قرار دارد. در جوار این آبشار ساختمانی بلند قرار گرفته است که از پایین کوه دیده می‌شود.

آبشار ناران

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: ۱۵ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش لواسان، شمال روستای کند علیا (مشاهده روی نقشه)

آبشار ناران در دامنه کوهپایه ای از نمای دور

منبع عکس: مجله ایران بومگردی، عکاس نامشخص

آبشار ناران از زیباترین آبشارهای منطقه لواسانات در حومه شمال شرقی تهران است. این آبشار که به نام آبشار کند علیا نیز شهرت دارد، در شمال روستایی به هیمن نام و میان دره‌ای سرسبز و تماشایی قرار دارد که ارتفاع آن در حدود ۲,۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. آبشار ناران دائمی است؛ اما در طول فصل بهار میزان آب آن به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

اطراف آبشار ناران باغ‌های سرسبز و چشمه‌های پرآبی وجود دارند که سبب زیبایی دوچندان روستای کند علیا و مناطق اطراف آن می‌شوند. نواحی اطراف این آبشار از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نزدیکی تهران به شمار می‌روند. در نزدیکی آبشار ناران جاذبه‌های تاریخی قابل‌توجهی مانند تپه‌های گوشواره و قلعه پیرزن قرار گرفته‌اند که در بازدید از این آبشار می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید.

جریان مداوم آبشار ناران بر صخره‌های کوهستانی سبب فرسایش بخش‌های پایینی این آبشار و ایجاد مناظری زیبا در این منطقه شده است. حوضچه پایین این آبشار برای آبتنی در فصل بهار و نخستین روزهای فصل تابستان موقعیت مناسبی دارد.

برای بازدید از آبشار ناران باید از خروجی‌های شمال شرقی تهران به‌سمت منطقه لواسان بروید و مسیر خود را تا روستای کند علیا در فاصله هفت کیلومتری از شمال شرقی لواسان ادامه دهید. زمین‌های جنوبی آبشار ناران مالک خصوصی دارند و به همین دلیل برای دسترسی به این آبشار تنها مسیر موجود از سمت شرق آن است. این جاده چندان مناسب نیست؛ اما مناظر اطراف آن بسیار زیبا و تماشایی هستند. برای اتراق در این منطقه باید لوازم کامل کمپ در طبیعت را با خود ببرید.

آبشار تیزاب

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: ۱۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، منطقه دشت مزار (مشاهده روی نقشه)

آبشار تیزاب میان صخره های تنگه باریک

منبع عکس: گلونی، عکاس نامشخص

آبشار تیزاب یکی از زیباترین آبشارهای تهران در شمال شهرستان دماوند است که در ارتفاعات سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد. ظرفیت‌های طبیعی بالا در این منطقه طبیعت گردان زیادی را در طول سال به‌سمت این آبشار جذب می‌کنند. آبشار تیزاب در منطقه دشت مزار در مرز بین استان‌های تهران و مازندران قرار دارد که از بکرترین نواحی شهرستان دماوند است و تلفن همراه در بیشتر نقاط آن آنتن ندارد.

چشمه تیزاب در جوار آبشار تیزاب قرار دارد و آب آن دارای خواص درمانی بالا است. روستاییان این منطقه برای درمان بیماری‌های پوستی و گوارشی از آب این چشمه استفاده می‌کنند. آب جاری از چشمه و آبشار تیزاب به‌دلیل خواص معدنی آن کدر و گل آلود به نظر می‌رسد. نام تیزاب را به‌دلیل خاصیت گسی و ترش مزگی آب این چشمه و آبشار انتخاب کرده‌اند.

برای بازدید از آبشار تیزاب باید از خروجی‌های شمال شرقی تهران به‌سمت شهرستان دماوند بروید. منطقه دشت مزار در فاصله پنج کیلومتری از شمال شهر دماوند قرار دارد و آبشار تیزاب نیز در بخش شمالی این منطقه قرار گرفته است. 

جاده محلی تیزاب آسفالت مناسبی ندارد و هرچه در این مسیر پیش بروید، شرایط آن بدتر می‌شود. بهترین گزینه برای عبور از این مسیر، استفاده از ماشین‌ آفرود است. مسیر کوهستانی منتهی به آبشار تیزاب خاکی است؛ اما تا فاصله کوتاهی از این آبشار را می‌توان با وسیله نقلیه مناسب طی کرد.

در انتهای جاده تیزاب باید وسیله نقلیه خود را پارک کنید و ادامه مسیر تا آبشار را پیاده بروید. این فاصله گرچه کوتاه است، برای عبور از آن نیاز به ابزار مناسب کوهنوردی خواهید داشت. آبشار تیزاب ۵۰۰ متر بالاتر از چشمه تیزاب قرار دارد و عبور از مسیر کوهستانی این منطقه برای سالمندان، کودکان و افراد کم توان مناسب نیست. اطراف چشمه و رودخانه تیزاب مناطقی مناسب برای اتراق وجود دارند، اما در نزدیکی این آبشار امکان کمپ در طبیعت را نخواهید داشت.

آبشار آینه ورزان

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۲۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، روستای آینه ورزان (مشاهده روی نقشه)

آبشار آینه ورزان در شکاف صخره ای کوهستان

منبع عکس: سایت آینه ورزان، عکاس نامشخص

آبشار آینه ورزان یکی دیگر از آبشارهای زیبا در شمال شرقی استان تهران در دامنه قله زرینه کوه است. این آبشار در نزدیکی روستای آینه ورزان از توابع شهرستان دماوند قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از مسیرهای پرطرفدار میان کوهنوردان است.

روستای آینه ورزان دو بخش بالا ده و پایین ده دارد که بخش پایینی شامل دشت‌ها و باغ‌ها و بخش شمالی شامل کوهستان‌ها و آبشار آینه ورزان می‌شود. در فاصله کوتاهی در بالادست آبشار آینه ورزان تنگه‌ای باریک قرار دارد و اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید در بازدید از این آبشار می‌توانید به ارتفاعات مشرف بر این تنگه صعود کنید. آبشار دیگری در فاصله کوتاه از این تنگه قرار گرفته است که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

دسترسی به روستا و آبشار آینه ورزان از مسیر جاده دماوند در شمال شرقی تهران میسر است. در این مسیر پس از عبور از آبسرد به روستای آینه ورزان خواهید رسید. برای بازدید از آبشار زیبای این روستا باید در امتداد رودخانه آینه ورزان به بخش شمالی ده بالا بروید. مسیر دسترسی به آبشار آینه ورزان پر شیب است و برای عبور از آن باید آمادگی بدنی نسبی و ابزار مناسب کوهنوردی داشته باشید.

جاده خاکی کوهستانی به‌سمت آبشار آینه ورزان در مسیر پاکوب در سمت چپ رودخانه مشخص است. طول این جاده به جدود سه کیلومتر می‌رسد. بالای کوهستان مشرف بر این آبشار در گذشته قلعه‌ای تاریخی وجود داشت که امروزه جز خرابه‌هایی از آن باقی نمانده است.

آبشار کمرد

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۲۰ متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان پردیس، بخش جاجرود، روستای کمرد (مشاهده روی نقشه)

آبشار کمرد میان صخره های پوشیده از برگ های پاییزی

منبع عکس: بام نیوز، عکاس نامشخص

آبشار کمرد در نزدیکی روستایی به همین نام در منطقه جاجرود در شمال شرقی تهران واقع شده است. این آبشار در محیطی کوهستانی قرار دارد و مناطق اطراف آن از خوش آب و هواترین نواحی نزدیک به پایتخت هستند. آبشار کمرد در انتهای دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان نارون و چنار و مشرف بر غار چهل دختر قرار دارد.

هم جواری آبشار کمرد با غار چهل دختر منظره تماشایی در ورودی این غار به وجود آورده است. این آبشار از چشمه‌های طبیعی در ارتفاعات کوهستانی «آراکوه» سیراب می‌شود و در بهار بسیار خروشان است. با شروع تابستان از حجم آب آبشار کمرد کاسته و به‌تدریج تا پایان این فصل کاملا خشک می‌شود.

آبشار کمرد از فراز صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد، اما متمرکز نیست. در زمان پرآبی پهنای این آبشار به حدود ۲۰ متر می‌رسد. آب چشمه بالادست آبشار کمرد آشامیدنی است و مردم روستای کمرد از آن برای مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می‌کنند.

برای بازدید از آبشار کمرد باید در مسیر جاده دماوند در شمال شرقی تهران به‌سمت جاجرود بروید. سه کیلومتر پس از پل جاجرود به مسیر فرعی روستای کمرد خواهید رسید. پس از ورود به این روستا، ادامه مسیر به‌سمت آبشار کمرد را باید به‌صورت پیاده طی کنید.

مسیر دسترسی به آبشار کمرد از جوار رودخانه کمرد می‌گذرد و کمتر از یک کیلومتر طول دارد. در بخش بالادست شرقی این آبشار چشم‌اندازی زیبا از منطقه لواسانات و سد لتیان به چشم می‌خورند. در صورت تمایل می‌توانید به این بخش آبشار صعود کنید و از مناظر زیبا لذت ببرید. اطراف آبشار کمرد مناطقی مناسب برای اتراق در طبیعت و پیک نیک یک‌روزه هستند.

آبشار خور

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: ۵۰ متر
  • آدرس: استان البرز، کیلومتر ۱۷ جاده چالوس، دهستان آدران، روستای خور (مشاهده روی نقشه)

آبشار خور میان کوهستان های بلند از نمای دور

منبع عکس: ایران دیزرت، عکاس نامشخص

آبشار خور در استان البرز قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به تهران از بهترین مقاصد تابستانی و جاذبه‌های طبیعت گردی برای پایتخت‌نشینان است. اطراف آبشار خور را دامنه‌های سرسبز البرز پوشانده‌اند که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا به بیش از ۲۸۰۰ متر می‌رسد. این آبشار در دامنه کوه «گندم چال» در نزدیکی روستای خور قرار دارد و برای بازدید از آن باید مسافتی در حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت را از میان باغ‌های سرسبز و پر میوه و دامنه‌های کوهستانی طی کنید؛ از همین رو، می‌توانید از حضور در یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران لذت ببرید.

آبشار خور در بهار به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد و در زمستان یخ می‌زند. این آبشار در تابستان نیز آب دارد و سبب طراوت و خنکی محیط اطراف خود می‌شود. برای صعود به ارتفاعات اطراف آبشار خور و بازدید از آن در زمستان نیاز به تجهیزات کوهنوردی مناسب خواهید داشت. آبشار یخی خور در زمستان توجه صخره نوردان و آبشار نوردان را به خود جلب می‌کند.

برای بازدید از آبشار خور باید در مسیر جاده چالوس در شمال غربی تهران، تا کیلومتر ۱۷ پیش بروید و سپس به جاده فرعی روستای خوزنکلا وارد شوید. پس از فاصله کوتاهی به یک دوراهی خواهید رسید که یکی به‌سمت خوزنکلا و دیگری به‌سمت روستاهای سیجان و خور می‌روند. پس از ورود به روستای خور باید ادامه مسیر تا آبشار را با پای پیاده طی کنید. بازدید از این آبشار و مناطق اطراف آن برای طبیعت گردان حرفه‌ای بسیار جذاب خواهد بود.

آبشار برجی کلا

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: سه آبشار هفت متری و یک آبشار ۲۳ متری
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، روستای برجی کلا، دره چلاو، آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا میان سرخسهای سرسبز جنگلی از نمای دور

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

آبشار برجی کلا یکی از زیباترین آبشارها در استان مازندران و شهرستان آمل است که در فاصله تقریبی ۱۵۰ کیلومتری از شمال شرقی شهر تهران قرار دارد. این آبشار در دره زیبای «چلاو» واقع شده است و طبیعت زیبای اطراف آن توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.=

آبشار برجی کلا از چهار آبشار نزدیک به هم تشکیل می‌شود که سه آبشار نخست هفت متر ارتفاع دارند و ارتفاع آبشار چهارم به حدود ۲۳ متر می‌رسد. سه آبشار نخست به‌صورت پلکانی و عریض هستند و زیر آخرین آبشار حوضچه‌ای بزرگ قرار گرفته است. آب این آبشارها را چشمه چلاو در بالادست این منطقه تامین می‌کند.=

دره چلاو از سرسبزترین مناطق مازندران در نزدیکی آمل به شمار می‌رود که روستاهای بسیار زیبایی سراسر آن را پوشانده‌اند. این منطقه در طول سال بارش‌های شدید و طولانی را تجربه می‌کند که سبب پرآبی چشمه سارهای اطراف آن می‌شود. چشمه‌ها و آبشارهای دره چلاو در طول سال پرآب هستند، اما میزان آب آبشارهای برجی کلا در طول فصل بهار به بیشترین میزان خود می‌رسد.=

برای بازدید از آبشارهای برجی کلا باید از جاده هراز در شمال شرقی تهران به‌سمت آمل بروید. دهستان چلاو در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی شهر آمل قرار دارد. در جاده هراز و نزدیک به ۳۰ کیلومتری آمل به جاده فرعی چلاو وارد شوید. در این مسیر جنگلی با عبور از چند روستا به روستای برجی کلا خواهید رسید.=

مسیر دسترسی به آبشار برجی کلا در دره چلاو از روستای برجی کلا را باید به‌صورت پیاده طی کنید. این مسیر چندان سخت نیست و عبور از آن برای گردشگران مختلف میسر است. جنگل‌های این منطقه بین ۸۰۰ تا ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و در بیشتر روزهای سال پوشیده از مه هستند؛ پس برای گشت‌وگذار در این نواحی لباس و کفش مناسب انتخاب کنید. برای بازدید از آبشار برجی =کلا و پیک نیک یک‌روزه در طبیعت اطراف آن، صبح زود عازم این منطقه شوید.

آبشار آبنیک

  • آبشار دائمی در زمستان یخی
  • ارتفاع: هشت متر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای آبنیک (مشاهده روی نقشه)

آبشار آبنیک در مسیر رودخانه میان صخره های کوتاه

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

آبشار آبنیک در منطقه رودبار قصران در شمیرانات تهران قرار دارد و در نزدیکی روستای ییلاقی آبنیک واقع شده است. این روستا در فاصله ۱۶ کیلومتری فشم در امتداد جاده اوشان فشم قرار دارد و از بهترین مقاصد طبیعت گردی برای ساکنان تهران به شمار می‌رود.=

آب و هوای روستای آبنیک در فصل‌های گرم سال خنک و معتدل است و در پاییز و زمستان سرد می‌شود. در این روستا چشمه‌ای پرآب جریان دارد که آب زلال و سرد آن در تمام سال جاری است. این چشمه آب رودخانه و آبشار آبنیک را تامین می‌کند. اطراف رودخانه آبنیک را باغ‌های سرسبز و پر میوه پوشانده‌اند که در طول بهار و تابستان به بار می‌نشینند.=

آبشار آبنیک در انتهای دره‌ای به همین نام در جوار روستای آبنیک قرار گرفته است. ارتفاعات اطراف آبشار آبنیک از بهترین مقاصد کوهنوردی در نزدیکی تهران هستند و به‌دلیل ارتفاع این منطقه آب و هوایی سردسیر دارند. آبشار آبنیک در طول زمستان یخ می‌زند و صخره‌نوردان در این زمان از سال برای صعود به این آبشار یخی راهی دره آبنیک می‌شوند.=

برای سفر به روستای آبنیک باید به جاده فشم در شمال شرقی تهران بروید و مسیر خود را تا ۱۶ کیلومتر پس از فشم ادامه دهید تا به روستای آبنیک برسید. برای بازدید از آبشار آبنیک می‌توانید وسیله نقلیه خود را در انتهای جاده خاکی این روستا پارک کنید و با پای پیاده به دره آبنیک وارد شوید. مسیر دسترسی به این آبشار سخت و طولانی نیست؛ اما در برخی قسمت‌ها از داخل رودخانه می‌گذرد.=

با پیاده روی در حدود ۱۵ دقیقه در دره آبنیک به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت راست با شیبی تند به‌سمت چشمه آبنیک می‌رود و مسیر سمت چپ پس از طی مسافتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه شما را به آبشار آبنیک می‌رساند. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل تابستان است؛ زیر عبور از آب سرد رودخانه در دیگر زمان‌های سال برای برخی از گردشگران دشوار خواهد بود.=

آبشار ایگل

  • آبشار دائمی
  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، چهار کیلومتری غرب روستای اوشان، روستای ایگل (مشاهده روی نقشه)

آبشار ایگل میان تنگه باریک صخره ای از نمای دور

منبع عکس: ساعد نیوز، عکاس نامشخص

آبشار ایگل از جاذبه‌های طبیعی منطقه رودبار قصران در نزدیکی فشم است. این آبشار در جوار روستای ایگل قرار دارد. این روستا با ارتفاع بیش از ۲۳۰۰ متر از سطح دریا از خوش آب و هواترین منطق ییلاقی در شمال شرقی تهران است و سراسر آن را باغ‌های پر میوه و ارتفاعات سرسبز پوشانده‌اند.=

در روستای ایگل رودخانه و چشمه پر آبی جریان دارند که در مسیر آب جاری از آبشار ایگل قرار گرفته‌اند. این آبشار و رودخانه و چشمه‌های اطراف آن در تمام سال پرآب هستند و آب آشامیدنی روستای ایگل را تامین می‌کنند. آبشار ایگل در طول فصل بهار بیشترین آب را دارد و با نزدیکی به واپسین روزهای تابستان از میزان آب آن کمی کاسته می‌شود.=

برای سفر به روستای ایگل و بازدید از آبشار زیبای این روستا باید در مسیر جاده لشگرک به‌سمت جاده فشم بروید. در ادامه مسیر باید در میدان زربند به‌سمت چپ بپیچید. پس از عبور از ورجین و کلوگان به میدانی خواهید رسید که مسیر سمت چپ آن شما را به روستای ایگل می‌رساند.=

برای بازدید از آبشار ایگل می‌توانید تا انتهای روستا و کنار رودخانه با وسیله نقلیه خود پیش بروید. ادامه مسیر به‌صورت کوهپیمایی خواهد بود و نیاز به آمادگی بدنی نسبی و ابزار مناسب کوهنوردی مانند لباس و کفش مناسب دارد. بخش‌هایی از مسیر دسترسی به آبشار ایگل پرشیب و لغزنده است. برای اتراق در طبیعت اطراف این منطقه ابزار لازم برای کمپ در طبیعت را با خود ببرید. بهترین زمان برای بازدید از آبشار ایگل از اواسط بهار تا واپسین روزهای تابستان است.=

آبشار شاهان دشت

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: مجموع آبشارها ۱۸۰ متر
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، ۷۰ کیلومتری جنوب شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهان دشت (مشاهده روی نقشه)

آبشار شاهان دشت بین درختان سبز و صخره های بلند کوهستانی

منبع عکس: سایت مهنواز، عکاس نامشخص

آبشار شاهان دشت یا آبشار وانا یکی دیگر از آبشارهای زیبا در استان مازندران در فاصله ۷۰ کیلومتری جنوب شهر آمل است. این آبشار از سه بخش مختلف تشکیل می‌شود که آبشارهای به هم پیوسته هستند. ارتفاع مجموع این آبشارها در فصل پر آبی به حدود ۱۸۰ متر می‌رسد. آبشار شاهان دشت بلندترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران است.

دیواره‌های زیر آبشار شاهان دشت پوشیده از سبزه و خزه هستند. این آبشار از تنگه الیاس در بالادست آن سرچشمه می‌گیرد که پر از چشمه‌های جوشان است. در ارتفاعات مشرف بر این آبشار قلعه‌ای تاریخی به چشم می‌خورد که مورخان قدمت آن را بیش از ۳۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. این قلعه «ملک بهمن» نام دارد و بر صخره‌ای به ارتفاع ۲۲۰ متر قرار گرفته است.

آبشار شاهان دشت بلندترین آبشار دائمی نزدیک به تهران و دومین آبشار بلند ایران است

آبشار شاهان دشت دائمی است؛ اما در بهار و تابستان زیباترین و پرآب‌ترین حالت خود را دارد. مناطق اطراف این آبشار در پاییز و زمستان سرد و مرطوب هستند و بازدید از این منطقه در این زمان از سال برای همه گردشگران مناسب نیست. آبشار شاهان دشت در جوار رودخانه و جاده هراز قرار گرفته است.

برای سفر به روستای شاهان دشت و بازدید از آبشار زیبای آن باید در مسیر جاده هراز به‌سمت آمل بروید. پس از عبور از آب اسک و روستای گزنک به جاده فرعی این روستا در سمت چپ جاده هراز خواهید رسید. از این جاده فرعی دو راه برای دسترسی به آبشار شاهان دشت وجود دارد. مسیر نخست از انتهای روستای شاهان دشت شما را به این آبشار می‌رساند و مسیر دوم  از پل کناری روستای وانا می‌گذرد و به بخش جنوبی آبشار شاهان دشت می‌رسد. هر دو مسیر پیاده روی کوتاهی دارند، اما به‌دلیل وجود شیب در بخش‌هایی از مسیرها، عبور از آن برای برخی از گردشگران مناسب نیست.

برای بازدید از آبشار شاهان دشت لباس و کفش مناسب و اضافه همراه داشته باشید. برای پیک نیک یک‌روزه و اتراق در طبیعت اطراف این آبشار صبح زود عازم این منطقه شوید. سنگ‌های نزدیک به آبشار شاهان دشت لیز هستند و تردد روی آن‌ها چندان ایمن نیست. نام آبشار شاهان دشت در فهرست آثار طبیعی ایران به چشم می‌خورد و این منطقه از گنجینه‌های ارزشمند شمال ایران است. در سفر به آبشار شاهان دشت در حفظ طبیعت اطراف این منطقه بکوشید.

آبشار ورسک

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۲۰ متر
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک (مشاهده روی نقشه)

آبشار ورسک بین صخره های بزرگ کوهستان پای کوه

منبع عکس: بام نیوز، عکاس نامشخص

آبشار ورسک از آبشارهای طبیعی استان مازندران در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران است. این آبشار در شرق روستایی هم نام با خود و در جوار رودخانه‌ای فصلی قرار گرفته است و درون دره‌ای زیبا و تماشایی جریان دارد. مناطق اطراف آبشار ورسک کوهستانی هستند و آب و هوایی معتدل و مرطوب دارند.

آبشار ورسک را با نام آبشار «چشمه علی» نیز می‌شناسند. این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و به دو آبشار کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. مسیر دسترسی به آبشار ورسک از میان تنگه‌ای کوهستانی می‌گذرد. آبشار کوچک ورسک بر صخره‌های شیب‌دار میان این تنگه جاری است و آبشار بزرگ در انتهای مسیر خودنمایی می‌کند.

آبشار ورسک در طول فصل زمستان به‌دلیل یخ زدگی جریان آب در مسیر کوهستان کمترین حجم آب را دارد و در سردترین روزهای سال کاملا یخ می‌زند. با شروع فصل بهار به مرور بر میزان آب این آبشار افزوده می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از آبشار ورسک از اواسط اردیبهشت تا واپسین روزهای فصل تابستان است. در این زمان‌ها عبور از مسیر رودخانه برای بازدید از این آبشار نیز سخت نیست.

پل ورسک در جوار کوهستان های سرسبز سوادکوه از نمای دور

منبع عکس: تجهیز نیوز، عکاس نامشخص

اطراف این آبشار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیبایی قرار گرفته‌اند که از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه هستند. طبیعت گردان زیادی در طول سال در جنگل‌های اطراف آبشار ورسک کمپ می‌کنند و به جنگل‌نوردی و کوهنوردی در جنگل‌ها و ارتفاعات اطراف این آبشار می‌پردازند.

برای سفر به روستای ورسک باید در مسیر جاده فیروزکوه به‌سمت استان مازندران راهی شوید و پس از عبور از گردنه گدوک، مسیر خود را تا روستای ورسک ادامه دهید. این روستا پیش از پل ورسک قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از جاده‌ای باریک و شیب‌دار می‌گذرد.

برای بازدید از آبشار ورسک باید مسافتی نیم ساعته را به‌صورت پیاده طی کنید. این فاصله در حدود چهار کیلومتر است و از زیر پل ورسک عبور می‌کند. این مسیر از میان تنگه‌ای کوهستانی می‌گذرد و عبور از آن نیاز به آمادگی بدنی بالا ندارد. در مسیر این تنگه نخست به آبشار کوچک می‌رسید و سپس از سمت راست دوراهی به آبشار بزرگ ورسک خواهید رسید. برای بازدید از این آبشار و اتراق در محیط اطراف آن بهتر است صبح زود عازم شوید.

آبشار ولیلا

  • آبشار دائمی
  • ارتفاع: ۲۵ متر
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر زیراب، بعد از روستای اتو، روستای ولیلا (مشاهده روی نقشه)

آبشار ولیلا در شیب جنگلی بین درختان سرسبز

منبع عکس: توریستگاه، عکاس نامشخص

آبشار ولیلا در استان مازندران و میان جنگل‌های زیبای انجیلی شمال ایران قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به پایتخت، مقصد طبیعت گردی محبوب میان گردشگران تهران به‌خصوص در روزهای گرم سال است. این آبشار در جوار روستای ولیلا قرار دارد که از توابع زیرآب سوادکوه است.

برخلاف بسیاری از روستاهای مازندران که در دامنه‌های کوهستانی و پر شیب قرار گرفته‌اند، روستای ولیلا ارتفاع کمی دارد و جنگل‌نوردی اطراف آن برای عموم گردشگران سخت نیست. آبشار ولیلا در امتداد رودخانه‌ای خروشان در این روستا قرار دارد و برای دسترسی به آن باید مسافتی بین یک تا دو کیلومتر را پیاده طی کنید.

آبشار ولیلا در اردیبهشت ماه به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد. جنگل‌های اطراف این آبشار نیز با شروع فصل بهار زیبا و تماشایی می‌شوند. آب و هوا در این جنگل‌ها در طول تابستان نیز همچنان معتدل می‌ماند و تا پایان پاییز شرایط برای بازدید از آبشار ولیلا و مناطق اطراف آن مناسب است. اگر به سفرهای زمستانی علاقه دارید، برای بازدید از این آبشار در این زمان از سال لباس گرم و کفش مناسب را فراموش نکنید.

برای سفر به روستای ولیلا باید در مسیر جاده فیروزکوه در شمال شرقی تهران تا زیراب پیش بروید و سپس با توجه به تابلوهای راهنما به جاده فرعی روستای اتو در سمت چپ بپیچید. پس از عبور از روستای اتو به یک دوراهی خواهید رسید که مسیر سمت چپ شما را به روستای ولیلا می‌رساند. پس از پارک وسیله نقلیه خود در نزدیکی مسجد این روستا می‌توانید مسیر پاکوب مشخص به‌سمت آبشار ولیلا را پیش بروید تا به این آبشار برسید.

آبشار شورآب

  • آبشار دائمی
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای شورآب (مشاهده روی نقشه)

آبشار شوراب روی تپه سنگی از نمای نزدیک

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

آبشار شورآب در منطقه پل سفید مازندران قرار دارد. این آبشار در نزدیکی گردنه گدوک در مسیر جاده فیروزکوه به قائمشهر قرار گرفته است و فاصله کوتاهی تا مسیر ریل راه آهن سراسری در جنوب غربی شهرستان سوادکوه دارد.

آبشار شورآب را به‌دلیل وجود گوگرد بالا و املاح معدنی به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند. چشمه شورآب نیز آبی سنگین و پر املاح دارد و آب این آبشار و چشمه نوشیدنی نیست. وجود املاح فراوان سبب قرمزی رنگ آبشار شورآب شده است. سنگ‌ها و صخره‌های زیر این آبشار نیز به همین دلیل به رنگ‌های سرخ و نارنجی درآمده‌اند و سنگ‌های بخش پایینی آن سبز، سفید و مشکی هستند.

یکی از معروف‌ترین تونل‌های مسیر راه آهن سراسری ایران در بالادست آبشار شورآب به چشم می‌خورد که آن را با نام «تونل گدوک» می‌شناسند. پل ورسک از دیگر جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی این آبشار است. ارتفاع مناطق اطراف آبشار شورآب به بیش از ۲۰۰۰ متر می‌رسد و سراسر این منطقه را کوهستان‌های سرسبز و تماشایی پوشانده‌اند.

برای بازدید از آبشار شورآب باید در مسیر جاده فیروزکوه در شمال شرقی تهران به‌سمت گردنه گدوک بروید. این آبشار پیش از گردنه گدوک در دامنه‌های کوه و سمت راست جاده قرار دارد. در این بخش از جاده می‌توانید وسیله نقلیه خود را در حاشیه جاده پارک کنید و از مسیر پاکوب خاکی به‌سمت آبشار شورآب بروید. با عبور از مسیر کناری آبشار نیز می‌توانید خود را به بالادست این آبشار برسانید و از تونل گدوک بازدید کنید.

آبشار پسنگ

  • آبشار فصلی
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، دهستان پس قلعه، آبشار پسنگ

آبشار پسنگ در منطقه دربند تهران و در مسیر دسترسی به پناهگاه شیرپلا قرار دارد. این آبشار در شمال غربی این منطقه و در یکی از مرتفع‌ترین بخش‌های مسیر کوهنوردی شیرپلا واقع شده است.

بازدید از آبشار پسنگ برای افراد بدون آمادگی بدنی بالا، مناسب نیست. این آبشار از دو طبقه نیمه بلند تشکیل شده است و آب آن از ذوب برف ارتفاعات بالادست تامین می‌شود.

آبشار پسنگ در روستای پس قلعه و پس از آبشار دوقلو قرار دارد و به پناهگاه شیرپلا نزدیک است. برای بازدید از این آبشار از کمک راهنمایان آشنا به مسیر استفاده کنید و چنانچه در این مسیر بی‌تجربه هستید، تنها به‌سمت این آبشار نروید. 

آبشار چال مگس

آبشار چال مگس از نمای دور میان صخره های بلند کوهستانی

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

آبشار چال مگس یکی از آبشارهای تهران در منطقه شمیرانات و ارتفاعات دارآباد است. منطقه دارآباد از خوش آب و هواترین ییلاق های تهران به شمار می‌رود و دو رودخانه خروشان در آن جریان دارند. کوهستان‌های اطراف این منطقه در طول زمستان پوشیده از برف و یخ هستند و با شروع هوا و گرمی هوا آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای این نواحی را تامین می‌کنند.

آبشار چال مگس در انتهای مسیر کوهنوردی دارآباد قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند بید پوشانده‌اند. دامنه‌های اطراف این آبشار  در فصل بهار مملو از گیاهان معطر و دارویی می‌شوند. آبشار چال مگس در اردیبهشت ماه بیشترین میزان آب را دارد و به‌تدریج با پایان فصل گرما کم آب و سپس خشک می‌شود.

مسیر دسترسی به آبشار چال مگس در دره دارآباد از میان صخره‌های خزه‌ای می‌گذرد. مسیر کوهنوردی تا این آبشار در حدود پنج کیلومتر طول دارد و برای عبور از آن نیاز به آمادگی بدنی نسبی دارید. چال مگس در زبان محلی به معنی لانه زنبور عسل است.

برای بازدید از آبشار چال مگس و اتراق در دره دارآباد می‌توانید به‌سمت مجموعه تفریحی دارآباد در شمال شهر تهران بروید و پس از عبور از ورودی و پارکینگ این مجموعه، وارد مسیر کوهنوردی شوید. بهترین زمان برای اتراق در این منطقه فصل بهار است. جاذبه‌های طبیعی دارآباد از بهترین جاهای دیدنی تهران هستند که در گشت‌وگذار خود در این دره می‌توانید از این مناطق بازدید کنید.

آبشار کبوترخوان

  • آبشار فصلی
  • ارتفاع: ۱۵ متر
  • آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دارآباد (مشاهده روی نقشه)

آبشار کبوترخوان نیز یکی دیگر آز آبشارهای شهرستان شمیران تهران در منطقه دارآباد است. این آبشار در مسیر کوهنوردی دارآباد قرار دارد و از بالای صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد. در بالادست آبشار کبوترخوان چشمه‌ها و آبشارهای زیادی قرار دارند که آب آن‌ها از برف و یخ کوهستان‌ توچال تامین می‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار کبوترخوان فصل بهار است. در سال‌های سرد، اطراف این آبشار تا اواسط اردیبهشت ماه نیز هم‌چنان یخ و برف به چشم می‌خورد. آبشار کبوتر خوان در بالادست آبشار غلاک و محل اسکان کوهنوردان قرار گرفته است.

برای بازدید از آبشار کبوترخوان باید به مجموعه تفریحی دارآباد در شمال تهران بروید و به مسیر کوهنوردی وارد شوید. مسیر کوهنوردی به‌سمت این آبشار سخت نیست و گردشگران زیادی در طول سال از این منطقه بازدید می‌کنند. اطراف آبشار کبوترخوان مناطقی مناسب برای اتراق در طبیعت دره دارآباد هستند؛ اما برای این منظور باید وسایل کامل کمپ در طبیعت را با خود ببرید. روزهای پایانی هفته شلوغ‌ترین روزهای گردشگری در دره دارآباد به شمار می‌روند.

آبشار کبوترخوان میان صخره های لایه ای و سرسبز کوهستانی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام terataha، عکاس نامشخص

چنانچه تجربه بازدید از این آبشارها را دارید یا در مناطق نزدیک به آن‌ها زندگی می‌کنید، در صورت تمایل در ادامه، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت بهترینو

پرسش‌های متداول

زیباترین آبشارهای اطراف تهران کدامند؟

آبشار کلوگان، آبشار شکرآب، آبشار سنگان، آبشار اوسون، آبشار دوقلو، آبشار رجب، آبشار سوتک، آبشار سوئک، آبشار ناران و آبشار تیزاب از آبشارهای مناسب برای آب تنی اطراف تهران هستند.

بلندترین آبشار نزدیک تهران کجاست؟

آبشار شاهان دشت یا وانا

بهترین زمان بازدید از آبشارهای تهران کدام فصل است؟

نخستین روزهای اردیبهشت تا اواسط فصل تابستان

آیا امکان اتراق اطراف آبشارهای تهران وجود دارد؟

بیشتر آبشارهای تهران و اطراف آن در ارتفاعات کوهستانی قرار گرفته‌اند؛ اما در فاصله کوتاهی از آن‌ها امکان اتراق در جنگل‌ها و روستاها را خواهید داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه