باواریا کجاست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
باواریا کجاست؟

ایالت باواریا یا بایرن بزرگترین ایالت آلمان است که به‌دلیل وجود قصرها و قلعه‌ها به سرزمین افسانه‌های پریان شهرت دارد.

باواریا که در آلمانی به «بایرن» شهرت دارد، وسیع‌ترین ایالت آلمان است. این استان زیبا به‌دلیل ترکیبی از منظره‌های طبیعی، جشنواره‌های معروف و فرهنگ ملی منحصربه‌فرد، از مقاصد محبوب گردشگری آلمان محسوب می‌شود. باواریا از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است و مکان‌های تاریخی جذابی برای ارائه به گردشگران دارد. موزه‌ها، قلعه‌های باستانی خیره‌کننده در میان طبیعت زیبا و مرتفع آلپ، قله‌های پوشیده از برف و دریاچه‌های زیبا، نمونه‌هایی از زیبایی‌های باواریا هستند.

آنچه باید درباره باواریا بدانید:

باواریا کجاست؟

باواریا کجاست؟

منبع عکس: invest bavaria

باواریا یا بایرن با مساحتی در حدود ۷۰,۰۰۰ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین استان آلمان محسوب می‌شود. این ایالت در گوشه جنوب شرق کشور آلمان قرار دارد و از سمت شمال به ایالت‌های تورینگن و زاکسن، از سمت شرق به کشور جمهوری چک، از جنوب به کشور اتریش و از سمت غرب به ایالت‌های هسن و بادن - وورتمبرگ محدود می‌شود.

رودخانه دانوب که بعد از ولگا، دومین رود بلند اروپا است، از شمال شرق ایالت باواریا عبور می‌کند و جنگل‌های باواریا با بیش از ۱۰۰ کیلومتر طول در شمال این رود قرار دارد. سهم باواریا از رشته‌ کوه‌های آلپ، قله‌های جنگلی آن در شمال استان است که چین‌خوردگی‌های فرانکونی را شامل می‌شود. در جنوب دانوب نیز فلاتی دیده می‌شود که شهر مونیخ، مرکز استان باواریا و سومین شهر پرجمعیت آلمان، در آن واقع شده است. قله تسوگ‌اشپیتسه (Zugspitze) با ۲,۹۶۲ متر ارتفاع، به‌عنوان بلندترین نقطه آلمان در ایالت باواریا قرار دارد.

ایالت باواریا از مقاصد اصلی گردشگری اروپا در جنوب شرق آلمان است

باواریا مانند تمام اروپای مرکزی، اقلیم قاره‌ای دارد. در اقلیم قاره‌ای، نوسان آب و هوایی در فصل‌های مختلف زیاد است و زمستان‌های پربرف و تابستان‌های معتدل به‌همراه دارد. این آب‌وهوا باعث می‌شود که امکان اسکی زمستانی در پیست‌های پربرف، طبیعت‌گردی در آفتاب دلنشین تابستان، تماشای پاییز هزاررنگ و گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز بهاری برای گردشگران فراهم باشد.

مسیر دسترسی به باواریا

قطارهای مخصوص باواریا

منبع عکس: globetrotting detective

گردشگرانی که قصد سفر به باواریا را دارند، باید راهی فرودگاه مونیخ، مرکز این ایالت شوند. فرودگاه بین‌المللی مونیخ که «فرانتس یوزف اشتراوس» نام دارد و در زبان آلمانی به آن Flughafen München گفته می‌شود، فرودگاه اصلی شهر مونیخ است. این فرودگاه بعد از فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت، دومین فرودگاه پرتردد آلمان است که سالانه بیشتر از ۳۹ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شوند.

همچنین، فرودگاه مونیخ هفتمین فرودگاه پرتردد اروپا محسوب می‌شود. این فرودگاه دو باند ترمینال مسافربری دارد و یک ترمینال جدید نیز اخیرا به آن اضافه شده است. علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای بین‌المللی از اغلب کشورهای دنیا به این فرودگاه انجام می‌شود. از تهران نیز پرواز مستقیم به مونیخ انجام می‌شود. قطارهای مخصوص باواریا و ماشین‌های این ایالت، گردشگران را از فرودگاه مونیخ به مکان مورد نظر منتقل می‌کنند.

ایستگاه مرکزی قطار مونیخ که در آلمانی به آن München Hauptbahnhof گفته می‌شود، در مرکز شهر قرار دارد و یکی از سه ایستگاه قطار در شهر مونیخ است. سفرهای طولانی بین‌شهری از طریق ایستگاه مرکزی انجام می‌شود؛ از این‌رو، اگر قصد سفر به دیگر مناطق باواریا را دارید یا از شهرهای مختلف اروپا راهی مونیخ می شوید، حتما مسیر شما از این ایستگاه می‌گذرد.

تاریخچه باواریا

آغاز شکل گیری ایالت باواریا

منبع عکس: schloesserblog.bayern

طبق اسناد به‌جای مانده، سلت‌ها اولین ساکنان منطقه‌ای بودند که امروزه به نام «بایرن» شناخته می‌شود. در قرن اول پس از میلاد، رومیان این منطقه را فتح و جنوب آن را به دو بخش تقسیم کردند. آن‌ها استحکاماتی را در امتداد مرز شمالی ساختند تا از توتون‌ها دور بمانند و مستعمرات رومی را در جنوب آگسبورگ، کمپتن، پاسائو و رگنسبورگ شکل دادند.

رومی‌ها در قرن پنجم با حمله ژرمن‌ها مواجه شدند. ژرمن‌ها از شمال و شرق به این منطقه وارد شدند و به‌تدریج با رومی‌ها و سلت‌ها درآمیختند. نام کنونی این ایالت از قبیله‌ای از ژرمن‌ها با نام «باواری» گرفته شده است که در سال‌های ۴۸۸ تا ۵۲۰  میلادی در جنوب باواریا ساکن بودند.

باواریا در قرن دهم میلادی بخشی از امپراتوری مقدس روم بود

باواریا در قرن هفتم و هشتم به‌وسیله راهبان ایرلندی و اسکاتلندی، مسیحی‌نشین شد و در قرن دهم میلادی به بخشی از امپراتوری مقدس روم تبدیل شد. در قرن دهم مجارها به باواریا حمله کردند؛ اما حکومت وقت باواریا حملات آن‌ها را کنترل کرد و به صلح انجامید. اتحاد بین این دو حکومت با ازدواج گیزلا، شاهدخت باواریا و شاهزاده‌ای مجار به اوج خود رسید؛ این شاهزاده بعدها با عنوان «شاه استفان یکم» یا «استفان قدیس» به تخت پادشاهی نشست و نخستین پادشاه مجارستان به شمار می‌رود.

تاریخ ایالت باواریا

منبع عکس: wiesnkini

در سال ۱۱۸۰ «فردریک اول بارباروسا»، امپراتور روم مقدس، باواریا را به «کنت اتو ویتلزباخ» سپرد. با حکومت او، سلسله ویتلزباخ بر بایرن حاکم شد و تا سال ۱۹۱۸ بر آن حکومت کرد. بعد از کنت اتو، پسر او «لویی اول» که بنیان‌گذار واقعی باواریا محسوب می‌شود، حکومت را به دست گرفت و از هر وسیله‌ای برای گسترش قدرت خود استفاده کرد و شهرهای زیادی را در باواریا ساخت. 

جانشینان لویی اول، زمین‌های بیشتری خریدند و باواریا را توسعه دادند و هرروز بر تحکیم قدرت خود ‌افزودند؛ اما خیلی زود خصومت‌های خانوادگی، قلمرو آن‌ها را تجزیه کرد. اواخر قرن چهاردهم، باواریا به سه دوک‌نشین مجزا تقسیم شد و قدرت دوک‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد. در این دوره، حکومت کشور و کنترل امور مالی آن‌ها در دست «مجلس لندتگ» قرار گرفت که سبب تقویت و افزایش تجارت و ثروتمندی شهرهای باواریا شد. 

باواریا

منبع عکس: tripadvisor

دوک آلبرت چهارم در سال ۱۵۰۶ روی کار آمد. در دوره پادشاهی او، حکومت باواریا به ثبات رسید و مونیخ پایتخت دوک‌نشین شد؛ بعد از آلبرت، پسر او دوک‌نشین‌های باواریا را متحد کرد. در عهد جانشین او، باواریا با هابسبورگ اتریش متحد و به یک سرزمین کاتولیک رومی تبدیل شد. باواریا در قرن هجدهم با جنگ‌های جانشینی اسپانیا و اتریش ویران شد. در این جنگ، فردریک دوم موفق شد مانع الحاق باواریا به اتریش شود. در دهه ۱۷۹۰ با رویداد انقلاب فرانسه، باواریا توسط فرانسوی‌ها اشغال شد و با معاهده پرسبورگ در ۱۸۰۵ مرزهای امروزی خود را به دست آورد.

معاهده پرسبورگ باواریا را تبدیل به ایالتی مدرن کرد

معاهده پرسبورگ دوک‌نشین باواریا را تا حد مقام شاهی ارتقا داد و فشار فرانسویان پیشرفت داخلی قابل‌ملاحظه‌ای برای آن به ارمغان آورد. در این دوره، باواریا به ایالتی مدرن تبدیل شد و فرهنگ سکولار در آن رواج یافت. از میان رفتن نظام ارباب و رعیتی، برابری در برابر قانون، برابری در پرداخت مالیات و آزادی عقیده در باواریا، اصلاحاتی بود که شکل گرفت؛ اما قدرت خارجی آن همچنان توسط ناپلئون محدود می‌شد.

باواریا و تاریخ آن

منبع عکس: sugar mountain resort

در سال ۱۸۵۰ ماکسیمیلیان دوم، باواریا را به‌عنوان نیروی سوم برای مقابله با ساکسونی، ووتمبرگ و هانوفر به اتحاد فراخواند. در زمان جانشین او و در جنگ فرانسه و آلمان، در سال ۱۸۷۰، باواریا به پروس پیوست و در تاسیس امپراتوری آلمان به رهبری ویلیام اول، پادشاه پروس سهیم شد.

باواریا طبق قانون اساسی آلمان، استقلال بیشتری نسبت به ایالت‌های دیگر کسب کرد. در این دوره لویی دوم که از ثبات ذهنی برخوردار نبود، با ساخت‌وساز بی‌رویه قلعه‌ها و کاخ‌‌ها خزانه باواریا را خالی کرد تا اینکه در سال ۱۸۸۶ او را دیوانه خواندند و از سلطنت برکنار کردند. قلعه معروف نوشونشتاین نمونه‌ای از بناهای این دوره است.

بعد از جنگ جهانی اول، سوسیالیست‌ها، شاه سلسله ویتلزباخ را به زیر کشیدند و بایرن را جمهوری اعلام کردند. به این ترتیب، حکومت یکی از سلسله‌های طولانی و قدیمی اروپا به پایان رسید؛ اما حکومت جمهوری هم چندان نپایید.

پناهندگان بعد از جنگ جهانی دوم، بخش بزرگی از جمعیت باواریا را تشکیل می‌دادند

صحنه سیاسی باواریا چندین سال ناامن بود و در این مدت، چندین کودتای ناموفق در آن رخ داد. در سال ۱۹۳۳ میلادی جنبش سوسیالیستی آدولف هیتلر در مونیخ آغاز شد و نازی‌ها در آلمان به قدرت رسیدند. اکثر باواریایی‌ها از نازیسم حمایت کردند.

بایرن در سال ۱۹۴۸ طبق قانون اساسی آلمان غربی، به ایالت جمهوری فدرال تبدیل شد و به‌طور چشمگیری توسعه یافت. توسعه بایرن آن را از یک جامعه کشاورزی تبدیل به ایالتی صنعتی کرد. صادرات سبب رشد شرکت‌های تولید کننده تجهیزات الکتریکی و تولیدات پوشاک ورزشی معروف در باواریا شد. این ایالت در قرن بیست و یکم، موتور رشد اقتصادی آلمان بود و بینش جهانی را با هویت اقتصادی متمایز و قوی خود بهبود بخشید.

دیدنی‌های باواریا

طبیعت زیبای باواریا

منبع عکس: izoom

تنوع دیدنی‌های باواریا، آن را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری اروپا کرده است. با وجود آثار و جاذبه‌های متنوع تاریخی در باواریا، هیچ چیز جای طبیعت زیبای این استان را نمی‌گیرد. طبیعت باواریا در هر فصل‌ زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ درختان سرسبز، چشمه‌های پرآب و ارتفاعات زیبای آلپ علاقه‌مندان به طبیعت را جذب فضای رویایی آن می‌کند. 

جشنواره اکتبر (Oktoberfest)

جشنواره اکتبر

منبع عکس: tripsavvy

جشنواره اکتبر سرشار از سرگرمی، غذا و نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد است. این جشنواره از ابتدای اکتبر شروع می‌شود و حدود ۱۶ تا ۱۸ روز طول می‌کشد. این جشنواره که بزرگ‌ترین جشنواره جهان نام گرفته است هر سال حدود ۶,۰۰۰,۰۰۰ نفر بازدیدکننده دارد. اکتبرفست که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، اکنون به سراسر جهان صادر شده است و در بسیاری از شهرهای جهان برگزار می‌شود؛ هرچند کماکان بزرگ‌ترین گردهمایی در مرکز ایالت باواریا، شهر مونیخ برگزار می‌شود.

برخلاف تصور عموم این جشنواره تنها مخصوص نوشیدنی نیست و غذاهای لذیذ منطقه‌ای باواریا نیز در این جشنواره عرضه می‌شوند. اجرای موسیقی و رقص‌های سنتی در چادرها از دیگر سرگرمی‌های این جشنواره پرشور است.

جشنواره بایرویت (Bayreuther Festspiele)

فستیوال بایروث

منبع عکس: bayreuther-festspiele

جشنواره بایرویت که هر ساله در باواریا برگزار می‌شود، یک جشنواره موسیقی است که آثار ریچارد واگنر، آهنگساز قرن نوزدهم آلمان، در آن اجراه می‌شود. این ایده‌ای بود که واگنر از ابتدا برای ارائه آثارش داشت. مدت زمان فستیوال یک ماه است و هر ساله رقم بی‌شماری از طرفداران واگنر را از سراسر دنیا جذب خود می‌کند. تعداد بلیط این جشنواره و ظرفیت هتل‌ها در این دوره محدود است و سفر به باواریا در این زمان از سال نیازمند برنامه‌ریزی از قبل است.

خانه اپرای مارگریویال (Markgräfliches Opernhaus)

خانه اپرای باروک

منبع عکس: secret-world

خانه اپرای مارگریویال که بین سال‌های ۱۷۴۵ تا ۱۷۵۰ ساخته شده، در سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این تالار اپرا به سبک باروک ساخته شده و از معدود تالارهای اپرای اروپا به شمار می‌رود که از این دوره به‌جای مانده است. فضای داخلیاین تالار بازسازی شده و به‌طور خیره‌کننده‌ای زیبا و تماشایی است. 

قلعه نوی شوانشتاین (Schloss Neuschwanstein)

  • آدرس: Neuschwansteinstraße 20, 87645 Schwangau, Germany (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هرروز ۹ صبح تا ۱۸ عصر

قلعه نویشوانشتاین

منبع عکس: means to explore

پادشاه لودویگ با ثروت فراوانی که داشت و قرض‌های گسترده از دولت، قلعه نوی شوان اشتاین را به‌عنوان خلوتگاه و به افتخار ریچارد واگنر بنا کرد. معماری اتاق‌های داخل قلعه از اپرای واگنر الهام گرفته شده‌ و به آخرین نوآوری‌های فن‌آوری قرن نوزدهم مجهز است. نمای بیرونی قلعه که ظاهری قرون‌وسطایی دارد، یادآور قلعه‌های قصه‌های پریان است و قلعه‌ زیبای خفته در انیمیشن‌ دیزنی از این قلعه الهام گرفته شده است. موقعیت خوب قلعه، مناظر پانورامای جذابی در اطراف آن ایجاد می‌کند. این قلعه با حدود ۱,۵۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده در سال، یکی از معروف‌ترین قلعه‌های آلمان است.

دریاچه کونیگسی (Königssee)

دریاچه باواریا

منبع عکس: tpipadvisor

دریاچه کونیگسی تمیزترین دریاچه آلمان است. این دریاچه رتبه سوم را در میان عمیق‌ترین آب‌های کشور آلمان دارد و در کوه‌های آلپ و نزدیکی مرز اتریش واقع شده است. محیط زیبای آب‌های کریستالی آلپ، گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. از سال ۱۹۰۹ قایق‌های مسافربری، پدالی، پارویی و برقی اجازه ورود به دریاچه را یافته‌اند.

اطراف دریاچه محیطی آرامش‌بخش و زیبا دارد. دورتادور دریاچه را صخره‌هایی بلند و زیبا فراگرفته‌ و تنها راه کاوش در آن، قایق‌سواری است. گردشگران با حضور در اطراف دریاچه از زیبایی‌های آن و بازدید از کلیسای قرن دوازدهمی سنت بارتولوما لذت می‌برند. اگرچه ماهیگیری در این دریاچه برای عموم مجاز نیست، اما در فصل تابستان می‌توان از ماهی‌های تازه صید شده این دریاچه استفاده کرد.

آشیانه عقاب (Kehlsteinhaus)

  • آدرس: Kehlsteinhaus, 83471 Berchtesgaden, Germany (مشاهده روی نقشه)
  • زمان کار: اواسط می تا اواسط اکتبر
  • تلفن: ۴۹۰۸۶۵۲۲۹۶۹+

کلشتاین هاوس باواریا

منبع عکس: wikipedia

آشیانه عقاب باواریا روی یک صخره بر فراز شهر برشتسگادن ساخته است. این مکان که در ابتدا برای ملاقات خصوصی اعضای حزب نازی ساخته شده بود، این روزها به مقصدی محبوب برای گردشگران، مجهز به باغ و رستوران تبدیل شده است. دسترسی به آشیانه عقاب با آسانسور یا با کوهپیمایی دو ساعته تا بالای صخره امکان‌پذیر است. از ارتفاع قلعه عقاب، چشم‌اندازی خیره‌کننده با مناظر زیبا پیش روی بازدیدکنندگان قرا می‌گیرد.  

گالری آلاته پیناکوتک (Alte Pinakotek)

  • آدرس: Barer Str. 27, 80333 Munich, Germany (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۸، پنجشنبه‌ها ۱۰ صبح تا ساعت ۲۰ و دوشنبه‌ها تعطیل است
  • تلفن: ۴۹۰۸۹۲۳۸۰۵۲۱۶+

گالری هنر باواریا

منبع عکس: tripadvisor

گالری هنر آلاته پیناکوتک مونیخ از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های جهان به شمار می‌رودکه حدود ۹۰۰ نقاشی را در دل خود جای داده است. نام گالری به معنی «پیناکوتک قدیمی» است و به نمایش آثار هنرمندانی از قرن ۱۴ تا ۱۸ میلادی تعلق دارد. این گالری در کنار گالری‌های «پیناکوتک جدید» و «پیناکوتک مدرن» مجموعه موزه‌های پیناکوتک را شکل داده است که در هریک، آثاری متعلق به دوران هنری مختلف نمایش داده می‌شود.

موزه آلمان (Deutsches Museum)

  • آدرس: Museumsinsel 1, 80538 Munich, Germany (مشاهده روی نقشه)
  • زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
  • تلفن: ۴۹۰۸۹۲۱۷۹۱+

موزه دویچه مونیخ

منبع عکس: wikipedia

موزه آلمان در شهر مونیخ قرار دارد و بزرگترین موزه جهان در زمینه علم و فناوری است. این موزه در سال ۱۹۰۳ بنا نهاده شد و آثار گوناگونی از ۵۰ حوزه علمی مختلف از نجوم تا زیست‌شناسی دریایی در آن به نمایش گذاشته شده است. این موزه سالانه بیش از ۱/۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

قلعه هوهن شوآنگائو (Schloss Hohenschwangau)

  • آدرس: Alpseestraße 30, 87645 Schwangau, Germany (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هرروز ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ 
  • تلفن: ۴۹۰۸۳۶۲۹۳۰۸۳۰+

قلعه هوهن شوانگائو

منبع عکس: viator

کاخ قرن نوزدهمی آلمان که با نام قلعه هوهن شوآنگائو شهرت دارد؛ در روستای هوهن شوآنگائو و نزدیکی مرزهای اتریش واقع شده است. این کاخ زیبا که در عصر ماکسیمیلیان بنا شد، خانه‌ای است که کودکی پادشاه لودویگ دوم در آن سپری شد. لودویگ از این خانه الهام گرفت و قلعه نویشوانشتاین را نزدیک خانه کودکی خود بنا کرد.

ورزش‌های زمستانی در کوه تسوگ‌اشپیتسه (Zugspitze)

ورزش های زمستانی در تسوگ اشپیتسه

منبع عکس: gobetrotting detective

تسوگ‌اشپیتسه با ارتفاع ۲,۹۶۲ متر از سطح دریا، بلندترین کوه آلمان محسوب می‌شود. این کوه، مرتفع‌ترین پیست اسکی کشور را در دل خود جای داده است. پیست اسکی باواریا ۲۰ کیلومتر وسعت دارد و ۶ ماه از سال برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی استفاده می‌شود. علاوه بر انجام ورزش‌های زمستانی، دیدنی‌های از قبیل دهکده ایگلوها، مرتفع‌ترین کلیسای آلمان، رستوران‌های کوهستانی و سه یخچال طبیعی در اطراف این کوه قرار دارند. برای علاقه‌مندان به کوهپیمایی نیز چندین مسیر با سطوح دشواری گوناگون در این کوهستان وحود دارد.

علت شهرت باواریا

مردم باواریا با لباس محلی

منبع عکس: FolkCostume&Embroidery

باواریا بزرگ‌ترین ایالت آلمان و از مقاصد اصلی گردشگری این کشور، لقب سرزمین افسانه‌های پریان را دارد. ایالت زیبای باواریا شهرت خود را مدیون طبیعت جذاب، کاخ‌ها و قلعه‌های شگفت‌انگیز است. علاوه بر دلایل تاریخی و طبیعی، این ایالت میزبان جشنواره اکتبرفست است؛ رویدادی که به‌عنوان یکی از مشهورترین جشنواره‌های خوراکی و نوشیدنی در دنیا شناخته می‌شود.

لباس محلی مردم باواریا یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین جذابیت‌های این منطقه است که پیشینه آن به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. امروزه لباس‌های محلی مردانه (lederhosen) و پیراهن‌های محلی زنانه (dirndl) به نمادی از لباس محلی مردم آلمان و اتریش تبدیل شده است.

اگر تجربه سفر به باواریا را دارید، خاطره‌ها و تجربه‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

باواریا کجاست؟

بزرگترین ایالت آلمان که در جنوب‌شرق این کشور قرار دارد.

نام دیگر ایالت باواریا چیست؟

باواریا در زبان آلمانی بایرن نام دارد

علت شهرت باواریا چیست؟

علت شهرت باواریا قلعه‌های زیبا و جشنواره‌ اکتبرفست است.

سالانه چه تعداد گردشگر از جشنواره اکتبر باواریا بازدید می‌کنند؟

۶,۰۰۰,۰۰۰ نفر

منبع عکس کاور: trip-savvy

مطالب مرتبط:

منبع hotels britannica

دیدگاه