باشگاه های پاراگلایدر تهران | تفریحی و آموزشی + قیمت

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
باشگاه های پاراگلایدر تهران | تفریحی و آموزشی + قیمت

پاراگلایدر یکی از تفریحات و ورزش‌های مهیج است که طرفداران زیادی دارد. در سایت‌‌های پروازی تهران می‌توانید این تفریح هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

پاراگلایدینگ یا چتربازی یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های هوایی محسوب می‌شود. این وسیله پروازی هیچ‌گونه موتوری ندارد و نشست و برخاست آن توسط پای خلبان و نیروی بدن وی انجام می‌شود. در پاراگلایدر سواری در داخل کابین قرار ندارید و لذت فراوانی از پرواز در آسمان را تجربه خواهید کرد.

در تهران، سایت‌های پروازی متعددی وجود دارد که فرصت پرواز در آسمان و تماشای مناظر تماشایی پایتخت را در اختیارتان قرار می‌دهد. سایت شهران، وردآورد و امامزاده هاشم از سایت‌های پرواز تفریحی پاراگلایدر تهران هستند. علاوه بر آن، سایت پروازی تلو و سایت لواسان از جمله سایت‌های آموزشی پاراگلایدر تهران محسوب می‌شوند.

در این مطلب همراه کجارو باشید تا به معرفی این ورزش مفرح و باشگاه‌های پاراگلایدر تهران بپردازیم.

با باشگاه‌های پاراگلایدر تهران آشنا شوید:

سایت پرواز تفریحی پاراگلایدر تهران

پاراگلایدر تهران سایت شهران

  • ساعت کاری: ۶ ماهه اول سال از ساعت ۱۵ تا غروب آفتاب؛ ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۱۳ تا غروب آفتاب؛ روزهای پنچشنبه و جمعه از ساعت هفت تا غروب آفتاب
  • آدرس: انتهای بزرگراه شهید باکری، بلوار سیمون بولیوار، انتهای بلوار جنت آباد شمالی (مشاهده روی نقشه
  • مسیر دسترسی: دسترسی به سایت شهران از طریق اتوبان امام شهید باکری امکان‌پذیر است؛ با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌های جنت آباد شمالی در متروی صادقیه، بی‌آرتی‌های پایانه آزادی به‌سمت دانشگاه علوم تحقیقات و تاکسی‌های مسیر اشرفی اصفهانی و جنت آباد می‌توانید به این سایت بروید.

سایت شهران

عکاس: ساره محبی

سایت پرواز شهید ناظری که به نام‌های سایت پرواز شهران و جنت آباد شمالی نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین‌ سایت‌های پاراگلایدر تهران به شمار می‌رود. این سایت در شمال غربی پایتخت، منطقه شهران و مجاورت منطقه تفریحی کوهسار قرار دارد. سایت شهران به‌دلیل نزدیکی به تهران، مورد استقبال علاقه‌مندان زیادی است.

سایت شهران در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح زمین و در مسیر بادهای شرق، جنوب و غرب واقع شده است و امکان تیک‌آف ۱۸۰ درجه دارد. باد غرب مخصوص خلبان‌های پیشرفته محسوب می‌شود. این سایت چهار نقطه تیک‌آف، شامل تیک‌آف‌های دکل، تابلو استخر و کله قندی دارد که هرکدام با توجه به شرایط باد استفاده می‌شوند. جهت پرواز سایت شهران از شمال به جنوب است. پرواز از کوه‌های منطقه کوهسار آغاز می‌شود و به‌سمت جنوب و شهر تهران ادامه پیدا می‌کند. در این مسیر، چشم‌اندازهای زیبایی از کوهسار، برج میلاد (بلندترین برج ایران) و دانشگاه آزاد و علوم تحقیقات را می‌بینید و از فراز شهر و منطقه شهران عبور می‌کنید و در محل مشخص فرود خواهید آمد.

سایت شهران علاوه بر پرواز تفریحی، امکان آموزش پاراگلایدر نیز دارد. در این سایت در کنار پاراگلایدر سواری می‌توانید آفرود سواری نیز انجام دهید. رختکن و پارکینگ هم از امکانات این مجموعه هستند.

پاراگلایدر تهران وردآورد

  • ساعت کاری: ۶ تا ۱۸
  • آدرس: ۵۰۰ متری شرق ایستگاه متروی وردآورد، ضلع شمالی میدان دانش (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: دسترسی به سایت وردآورد از طریق اتوبان‌های حکیم و همت میسر است. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو نیز می‌توانید به این مکان بروید. برای این منظور در ایستگاه وردآورد پیاده شوید و پیاده به‌سمت سایت بروید.

سایت پروازی شهید عسگری

منبع عکس: سایت پاراگلایدر تهران

سایت پرواز وردآورد یا شهید عسگری که با نام سایت همت نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از سایت‌های پرواز تهران به حساب می‌آید که در منطقه ۲۲ و در مجاورت دریاچه چیتگر قرار دارد. این سایت علاوه بر پرواز، امکان آموزش به افراد مبتدی را فراهم کرده است.

سایت وردآورد در ارتفاع ۸۲۰ متری از سطح زمین و در مسیر بادهای شرق، غرب، جنوب و شمال واقع شده است و ۳۶۰ درجه امکان تیک‌آف دارد. در مسیر باد شمال غربی امکان پرواز نیست و در مسیر بادهای شمال و غرب افراد حرفه‌ای پرواز می‌کنند.

سایت شهید عسگری سه نقطه تیک‌آف در بالای کوه دارد که در بین خلبانان، تیک‌آف اصلی، غرب و پشت نامیده می‌شوند. در این سایت از شمال به جنوب پرواز می‌کنید. پرواز از کوه‌های منطقه شروع و به‌سمت جنوب ختم می‌شود. در طول مسیر پرواز چشم‌اندازی تماشایی از دریاچه چیتگر و پایتخت را تماشا خواهید کرد و از فراز باغ ملی گیاه‌شناسی، اتوبان‌های خرازی و حکیم و برج‌های منطقه ۲۲ عبور می‌کنید.

سایت پرواز پارگلایدر امامزاده هاشم

  • آدرس: امامزاده هاشم، کیلومتر ۶۵ جاده هراز از تهران، بعد از تونل، پشت مهمانسرا (مشاهده روی نقشه)

سایت امامزاده هاشم

عکاس: مهدی سلیمانی

امامزاده هاشم یکی از قدیمی‌ترین محل‌های پرواز با پاراگلایدر در تهران به شمار می‌رود. این سایت در مسیر بادهای قوی قرار دارد و برای پروازهای طولانی بسیار مناسب است. در گذشته، در دشت مشا محل‌های فرود زیادی برای خلبانان پاراگلایدر این سایت وجود داشت؛ اما در حال حاضر، به‌دلیل ویلاسازی‌های زیاد تعداد آن‌ها کم شده است.  

محل تیک‌آف سایت امامزاده هاشم پشت ساختمان هلال‌احمر و در کنار دکل آنتن قرار دارد و محل لندینگ آن دشت مشا است. تیک آف این سایت دارای شیب تندی به‌سمت دشت مشا استا و دیواره بسیار خوبی دارد. پرواز در این سایت برای افراد مبتدی و بدون حضور مربی مجرب توصیه نمی‌شود.

سایت پردیس

پردیس یکی از جدیدترین سایت‌های پرواز پاراگلایدر است که در شرق تهران قرار دارد. این سایت از سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده و به‌لحاظ توپوگرافیک، محل فرود و مسائل فنی مناسب خلبانان سطح متوسط و بالاتر است. در سایت پردیس پرواز آموزشی و تفریحی انجام می‌شود.

سایت‌های آموزشی پاراگلایدر تهران

در شهر تهران علاوه بر سایت‌های تفریحی پاراگلایدر، سایت‌های آموزشی نیز وجود دارد که برنامه‌های آموزشی برای نوآموزان، مبتدی‌‌ها و آماتورها در نظر گرفته‌اند. 

سایت تلو

  • آدرس: اتوبان شهید بابایی غرب به شرق، تقاطع تلو به‌سمت لواسانات  (مشاهده روی نقشه)

سایت پروازی تلو

عکاس: کسری فروغی‌فر

یکی دیگر از سایت‌های آموزشی پارگلایدر در پایتخت، سایت تلو است. این سایت نزدیک به ۱۰۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و یکی از بهترین محل‌ها برای آموزش پاراکشی، کارهای زمینی و پرواز در ارتفاع کوتاه به حساب می‌آید. سایت تلو همچنین شیب بسیار خوبی دارد.

قیمت پارگلایدر سواری در تهران (سال ۱۴۰۱)

عکاسی در پاراگلایدسواری

منبع عکس: سایت پاراگلایدر تهران

هزینه پاراگلایدر سواری در تهران در سایت‌های پروازی و باشگاه‌های مختلف متفاوت است. میانگین این هزینه که شامل هزینه پرواز تفریحی، فیلم‌برداری، ترانسفر تا بالای قله و بیمه می‌شود، حدود ۱,۱۰۰,۰۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. 

پاراگلایدر چیست؟

پرواز پراگلایدر بر فراز برج میلاد

منبع عکس: visit.tehran.ir

چتربازی یا پاراگلایدینگ یکی از ورزش‌ و تفریحات مهیج هوایی به شمار می‌رود. در این ورزش پرواز با وسیله‌ای به نام پاراگلایدر یا چتربال صورت می‌گیرد که نوعی بادپر محسوب می‌شود و بدون موتور کار می‌کند. در پرواز با این وسیله، سرنشین در داخل کابین قرار ندارد و بدون هیچ مانعی با جریان هوا تماس مستقیم دارد و در آن غوطه‌ور است؛ بنابراین لذت فراوانی را تجربه خواهد کرد.

پرواز با پاراگلایدر نیاز به سقوط آزاد و پرش از صخره ندارد. در این ورزش خلبان از سطح شیب‌دار کوه به‌سمت پایین می‌دود و با حالتی مانند سرخوردن از کوه جدا می‌شود. در واقع نشست و برخاست به‌آرامی و بر اساس توان بدنی خلبان انجام می‌شود.

پاراگلایدر سواری به سه رشته «فرود دقت یا هدف‌زنی»، «آکروباتیک یا آکروباسی» و «مسافت» تقسیم می‌شود. در رشته فرود دقت، پرواز از نقطه‌ای روی کوه شروع می‌شود و خلبان باید روی محلی مشخص شده فرود آید. در آکروباتیک، خلبان در حین پرواز به اجرای حرکات نمایشی می‌پردازد؛ در رشته مسافت پاراگلایدرسواران ساعت‌ها و کیلومترها در آسمان پرواز می‌کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای پرواز با پاراگلایدر

زن و مرد پاراگلایدسوار

منبع عکس: سایت پاراگلایدر تهران

  • بال پاراگلایدر: بال، مهم‌ترین بخش پارگلایدر محسوب می‌شود. طول این بال‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ متر و عرض آن حدود دو تا سه متر است.
  • صندلی پاراگلایدر:  به صندلی نشستن خلبان هارنس گفته می‌شود. هارنس در سه قسمت یعنی بندهای پاها و سینه به خلبان متصل می‌شود.
  • چتر کمکی: چتر کمکی که به آن چتر دوم رزرو گفته می‌شود؛ یک تکه پارچه به‌شکل مربع، گرد، نیم‌کره یا مثلثی است که در مواقع اضطراری استفاده می‌شود.
  • کلاه پاراگلایدر: پاراگلایدر سواری کلاه مخصوص خود را دارد و کلاه سایر رشته‌ها مناسب این پرواز نیست. توصیه می‌شود افراد مبتدی و مسافرهای پروازهای تندم (دونفره با مربی) از کلاه فک‌دار استفاده کنند.
  • وریومتر: وریومتر وسیله‌ای است که خلبان به کمک آن می‌تواند از کاهش یا افزایش ارتفاع خود مطلع شود و جریانات بالا رونده هوایی یا همان ترمال‌ها را تشخیص دهد. این وسیله هنگامی که خلبان نمی‌تواند هوای بالا یا پایین رونده را تشخیص دهد با هشدارهای صوتی مثل صدای بوق این لایه‌های هوا را شناسایی می‌کند. 
  • بی‌سیم: بی‌سیم وسیله ارتباط خلبان با مربیان پاراگلایدر راهنما روی زمین است. از این وسیله فقط در حال پرواز می‌توان استفاده کرد.

بال پاراگلایدر

منبع عکس: mehdinaghdipari.com

  • GPS: جی‌پی‌اس به خلبان کمک می‌کند تا از شرایط جغرافیایی اطراف خود و مسیر حرکت سایر خلبان‌ها مطلع شود. خلبانان با تجربه و افرادی که در رشته مسافت پاراگلایدر یا کراس کانتری فعالیت دارند از این وسیله استفاده می‌کنند.
  • لباس پرواز با پاراگلایدر: استفاده از لباس مخصوص پاراگلایدر اجباری نیست. این لباس از بدن خلبان در برابر بادها، سرمای ارتفاع و سایر خطرات احتمالی محافظت می‌کند.
  • دوربین ورزشی: در پرواز با پاراگلایدر می‌توان انواع دوربین را استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد. معمولا از دوربین ورزشی گوپرو یا برندهای مشابه استفاده می‌کنند، چون لرزش‌ دست و بدن یا سرعت‌های مختلف بر کیفیت عکس این دوربین تأثیری ندارد.
  • کفش: کفش‌های مناسب برای پاراگلایدر ساق بلند هستند و هنگام فرود آمدن در ناهمواری‌های زمین از مچ پا محافظت می‌کنند.
  • دستکش: برای پرواز با پاراگلایدر باید از دستکش مناسبی استفاده کرد که از آسیب دیدن و پارگی دست‌ها در مقابل لاین‌های بسیار نازک و برنده پاراگلایدر محافظت کند.

شرایط پرواز تفریحی با پاراگلایدر

پاراگلایدر سواری در غروب خورشید

منبع عکس: visit.tehran.ir

پرواز با پارگلایدر شرایط سنی و وزنی خاص خود را دارد. سلامت جسمانی نیز الزامی است و افراد دارای بیماری‌های قلبی، مغزی، صرع و ترس از ارتفاع امکان پرواز ندارند. افراد بالای چهار سال می‌توانند این تفریح را تجربه کنند.

پرواز پاراگلایدر برای افراد با وزن ۴۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم طراحی شده است. پاراگلایدرهای دو نفره با تحمل وزن ۲۳۰ کیلوگرم، امکان پرواز را برای افرادی با حداکثر ۱۲۰ کیلوگرم وزن فراهم می‌کنند.

در پروازهای تفریحی به‌همراه خلبان مجرب پرواز می‌کنید. در این پرواز دو صندلی مجزا وجود دارد که توسط رابط، خلبان و مسافر را از هم جدا می‌کند. در وسط این رابط، بال یا چتر توسط کارابین‌های فلزی تعبیه شده است.

مدت زمان پرواز با پاراگلایدر به شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد؛ اما به‌طور معمول بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. با استفاده از پروازهای وی‌آی‌پی می‌توانید زمان بیشتری پرواز کنید و لذت ببرید.

انواع پروازهای تفریحی با پاراگلایدر

پاراگلایدر مرد در حال تیک آف

منبع عکس: mehdinaghdipari.com

  • عادی: این پرواز مناسب افراد تنها و داشتن یک پرواز آرام است.
  • هم‌زمان: در این پرواز خلبانان در نزدیکی هم پرواز می‌کنند و می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند و فیلم و عکس بگیرید.
  • وی‌آی‌پی: این پرواز دو برابر وقت معمول است و هزینه آن نیز دو برابر حساب می‌شود.
  • آکروباسی: این پرواز شامل مانورهای مختلف در حین پرواز است و نهایت هیجان را برای سرنشین رقم می‌زند.

آموزش پاراگلایدر

پارگلایدرسواران

منبع عکس: mehdinaghdipari.com

پارگلایدر دوره آموزشی مفرحی دارد. افراد حداقل ۱۴ سال به بالا با هر وزنی می‌توانند این دوره را سپری کنند. معمولا یک سال زمان می‌برد تا به‌طور کامل اصول پارگلایدر سواری را یاد بگیرید. در انتهای دوره می‌توانید از سایت پروازی با ارتفاع ۷۵۰ متر از سطح زمین پرواز کنید و اصطلاحا سولو (Solo) شوید.

آموزش پاراگلایدر در چهار سطح مقدماتی، مستقل، متوسطه و پیشرفته انجام می‌شود. بعد از گذراندن سطح مبتدی، سولو می‌شوید و قادر خواهید تحت نظارت مربی پرواز کنید. در سطح مستقل گواهینامه بین‌المللی دریافت خواهید کرد و می‌توانید بدون نظارت و حضور مربی‌ در نقاط مختلف ایران یا کشورهای دیگر پرواز کنید.

در سطح متوسطه تکنیک‌های آکروباسی و طی کردن مسافت‌های طولانی را آموزش می‌بینید و بعد از دوره پیشرفته یک خلبان حرفه‌ای شده‌اید. برخی از دوره‌های تکمیلی مانند امنیت پرواز و آکروباسی نیز برگزار می‌شود.

در طی دوره‌های آموزش پاراگلایدر تمرینات عملی سطح صاف، تمرین عملی روی سطح شیب‌دار، پرواز از تپه کوتاه و پرواز از ارتفاع تقریبی ۷۵۰ متر را انجام می‌دهید. علاوه بر آن پهن کردن و چک قبل از اتصال کانوپی، چگونگی اتصال کانوپی به هارنس، کنترل رایزرها، آمادگی و اجرای مرحله دویدن رو به باد و نقطه نشانی، کنترل پاندولی کانوپی در مرحله لانچ و... را یاد خواهید گرفت.

منبع عکس کاور: mehdinaghdipari.com

پرسش‌های متداول

سایت‌های پرواز تفریحی با پاراگلایدر تهران کدامند؟

سایت‌های شهران، وردآورد، امامزاده هاشم و پردیس

آیا امکان آموزش پرواز با پاراگلایدر وجود دارد؟

بله

قیمت پرواز با پاراگلایدر چقدر است؟

حدود ۱,۱۰۰,۰۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱

مدت زمان پرواز با پاراگلایدر چقدر است؟

۱۵ تا ۲۰ دقیقه

مطالب مرتبط:

دیدگاه