سریال جیران در کدام کاخ‌ها فیلمبرداری شده است؟

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
سریال جیران در کدام کاخ‌ها فیلمبرداری شده است؟

جیران یکی از سریال‌های تاریخی و جذاب نمایش خانگی به شمار می‌رود که در بناهای تاریخی مهم چون کاخ گلستان و خانه طباطبایی کاشان فیلم‌برداری شده است.

جیران یکی از سریال‌های عاشقانه و پربیننده شبکه نمایش خانگی به کارگردانی حسن فتحی و با حضور بازیگرانی چون مریلا زارعی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار و امیرحسین فتحی است. این سریال تاریخی و جذاب در شهرهای مختلفی چون تهران، قزوین، کاشان، خوانسار و گلپایگان فیلم‌برداری شده است.

سریال جیران داستانی عاشقانه و تاریخی را به تصویر می‌کشد و سرگذشت دختری روستایی به نام خدیجه تجریشی را بیان می‌کند که سلطان صاحبقران عاشق و دل‌داده وی می‌شود. عشق ناصرالدین شاه قاجار به خدیجه، سرنوشت او را تغییر می‌دهد و به جیران خاتون و سوگلی حرام‌سرای او تبدیل می‌شود. 

مجموعه کاخ گلستان تهران و خانه تاریخی طباطبایی‌های کاشان از جمله لوکیشن‌های سریال جیران به شمار می‌روند. اگر علاقه‌مند به آشنایی با لوکیشن‌ها و مکان‌های فیلم‌برداری این سریال جذاب و پرمخاطب هستید، تا انتهای این مطلب همراه کجارو باشید.

با لوکیشن‌ های سریال جیران آشنا شوید:

داستان سریال جیران

ناصرالدین شاه سریال جیران

منبع عکس: سایت فیلیمو

جیران، سریالی تاریخی و عاشقانه مربوط به دوره قاجار است

جیران یکی از سریال‌های تاریخی و پرببینده نمایش خانگی به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است که بعد از سریال شهرزاد، دومین سریال شبکه نمایش خانگی فتحی محسوب می‌شود. این سریال پرطرفدار جمعه‌ها ساعت هشت صبح پخش می‌شود و روایتگر قصه‌های عاشقانه در بستر تاریخی و دوره قاجار است. این سریال دارای منبع تاریخی است و برخی اتفاقات آن بر اساس واقعیت است.

تیم سریال جیران خلاصه این فیلم را این‌گونه بیان می‌کند:

زنهار که تراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد، پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که ایهاالناس! دیروز در حوالی تجریش، پادشاه شما عاشق شد...

سریال جیران سرگذشت دختری تجریشی به نام خدیجه را با بازی پریناز ایزدیار به تصویر کشیده است؛ دختری که سرنوشت، او را از عشق و دلداده‌اش «سیاوش» جدا می‌کند و از روستایی در تجریش به تهران و کاخ ناصرالدین شاه می‌کشاند و می‌شود «جیران خاتون»، زن موردعلاقه ناصرالدین شاه و سوگلی حرم‌سرا.

لوکیشن‌ های سریال جیران

کاخ گلستان

  • وب‌سایت: www.golestanpalace.ir
  • ساعت کاری: بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
  • روزهای تعطیل: ۱۴ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۹ و ۱۰ محرم، ۲۰ صفر، ۲۸ صفر، ۲۵ شوال و ۱۳ فروردین
  • قیمت بلیط: مبلغ ورودی کاخ گلستان برای هر بازدیدکننده ایرانی معادل پنج هزار تومان است و برای بازدید از تالارها و موزه‌ها باید بلیط جداگانه تهیه کنید. 
  • شماره تلفن: ۳۳۹۵۶۶۶۲-۰۲۱
  • آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ (نمایش روی نقشه)

کاخ گلستان

عکاس: سعید هدیه

کاخ گلستان تهران لوکیشن کاخ ناصرالدین شاه و محل زندگی جیران و سایر زنان حرم‌سرای وی است. مجموعه کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود و در برگیرنده بناهای متعددی از ادوار مختلف تاریخی است. پیشینه این کاخ به عصر صفوی و زمان شاه عباس می‌رسد؛ اما دوران شکوه و ساخت‌وساز آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

کاخ گلستان، لوکیشن کاخ ناصرالدین شاه در سریال جیران است

ايوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌خانه، خلوت كريمخانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ شمس‌العماره، تالار الماس و كاخ ابيض، بخش‌های مختلف کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

عکاس: سهراب پورخلیلی

عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران قرار دارد. این عمارت در دوره قاجار به دستور مسعود میرزا، حاکم وقت اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان از فرزندان ناصرالدین شاه ساخته شد و به همین علت، مسعودیه نام دارد. این عمارت در طول حیات خود شاهد وقایع تاریخی متعددی بوده است.

عمارت مسعودیه، لوکیشن عروسی ملک‌زاده در سریال جیران است

در جریان جنبش مشروطه، عمارت مسعودیه یکی از پایگاه‌های مشروطه‌خواهان و مخالفان محمدعلی‌شاه بوده است. در سال ۱۲۸۷ شمسی در نزدیکی همین عمارت بود که بمبی زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر و به‌دنبال آن مجلس به توپ بسته شد.

دیوان‌خانه، سفره‌خانه و حوض‌خانه، حیاط سید‌جوادی، عمارت سید‌جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیری، حیاط خلوت، عمارت حیاط‌ خلوت، عمارت سردر (پیاده)، عمارت سردر کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه، عمارت دیوان‌خانه و بنای یک‌ طبقه با زیر‌زمین بخش‌های مختلف مسعودیه را تشکیل می‌دهد.

خانه طباطبایی‌ها

  • ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷
  • آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد (مشاهده روی نقشه)

خانه طباطبایی ها

عکاس: رضا تحویلی

خانه طباطبایی‌ها یکی دیگر از لوکیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این خانه تاریخی که در این سریال محل زندگی «کفایت خاتون» است، در کاشان و در محله سلطان میر احمد قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. خانه طباطبایی‌ها به‌عنوان عروسِ خانه‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود. مالک این بنای اعیانی حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، تاجر و بازرگان مشهور فرش دستبافت کاشان بود.

خانه طباطبایی‌ها با شیوه معماری حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گرا ساخته شده و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب (زیرزمین)، سه بادگیر و دو رشته قنات، قسمت‌های مختلف این خانه را تشکیل می‌دهند.

شهرک غزالی

  • شماره تلفن: ۴۴۱۹۵۵۸۰-۰۲۱
  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشکری، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا (نمایش روی نقشه)

شهرک غزالی

عکاس: بهنام سرمدی

غزالی یکی از مهم‌ترین شهرک‌های سینمایی کشور محسوب می‌شود که به همت مرحوم علی حاتمی، کارگردان معروف کشور ساخته شد. ساخت این شهرک از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ به طول انجامید و ابتدا به‌عنوان لوکیشن فیلم هزاردستان حاتمی آماده شد و بعدها دکورهای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دیگر به آن اضافه شد. این مجموعه تا به امروز لوکیشن سریال های ایرانی بسیاری بوده است. 

شهرک غزالی از روی ساختمان‌های حقیقی ساخته شده‌ است و خیابان لاله‌زار، قسمت اصلی و اولیه آن محسوب می‌شود. فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مانند سربداران، امام علی (ع)، مریم مقدس، کیف انگلیسی، شب دهم، مردان آنجلس، شهرزاد و جیران در این شهرک ضبط شده‌اند. شهرک غزالی در حال حاضر زیر نظر سازمان صداوسیما اداره می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی ملی

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰؛ فروش بلیط تا ساعت ۱۶:۳۰
  • شماره تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ -۰۲۱
  • قیمت بلیط: باغ ۱۵ هزار تومان و موزه حشرات هشت هزار تومان
  • آدرس: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور (مشاهده روی نقشه)

باغ گیاه شناسی ملی

عکاس: میلاد نجاتی

باغ گیاه‌شناسی ملی از جمله مکان‌های فیلم‌برداری سریال جیران در تهران به حساب می‌آید. این باغ با وسعت ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر تهران قرار دارد و زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اداره می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی تهران یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود. طراحی و ساخت این باغ در سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی انجام شد. در این باغ می‌توانید از کلکسیون‌های گیاهی و رویشگاه‌های مناطق مختلف ایران و جهان دیدن کنید و از فضای بی‌نظیر و سرسبز آن لذت ببرید و از موزه حشرات بازدید به‌عمل آورید.

شهرک دفاع مقدس

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری تهران، در مسیر اتوبان تهران-قم، کنار پادگان نیروی زمینی سپاه پاسداران (مشاهده روی نقشه)

شهرک دفاع مقدس

عکاس: شهاب فراهانی

شهرک دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ به‌منظور ضبط فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب، دفاع مقدس و تاریخی توسط نیروی مقاومت بسیج احداث شد. در این شهرک تاکنون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی فیلم‌برداری شده که سریال جیران از جمله آن‌ها محسوب است.

شهرک دفاع مقدس ۵۵۰ هكتار وسعت دارد. لوکشن‌های تاریخی، خط مقدم جبهه جنگ، پاسگاه‌های مرزی ایران و عراق در منطقه مرزی شلمچه، بیمارستان صحرایی، میادین مین، میدان موانع، قرارگاه فرماندهی، ایستگاه صلواتی، دشت تانک و برجک‌های نگهبانی بخش‌های مختلف این شهرک سینمایی هستند.

روستای آشنستان قزوین

آشنستان یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی قزوین و از محل‌های فیلم‌برداری فیلم جیران به شمار می‌آید. دروازه آشنستان، گرمابه آشنستان، تپه‌های باستانی تولکی و تپه آشنستان، از آثار تاریخی این روستا هستند که وضعیت خوبی ندارند و تخریب شده‌اند.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از بخش‌های بازار تاریخی قزوین به شمار می‌رود. این کاروان‌سرا در دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه به دستور سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین ساخته شد. سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و درون‌شهری ایران محسوب می‌شود.

کاروانسرای سعدالسطنه از چندین سرای پیوسته و چهارسوق، تیمچه، حیاط‌ها، حجره‌ها، چهار آب‌انبار و هفت حیاط تشکیل شده است. سرا یا راسته قیصریه، سرای وزیر، سرای سعدیه، حیاط‌های نگار السلطنه، قهرمانی و بهشتیان، گرمابه رضوی و مسجد حاج ملا آقا و شترخان، بخش‌های مختلف کاروانسرای سعدالسلطنه را تشکیل می‌دهند.

سعدالسلطنه قزوین را می‌توان جزو بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. حجره‌های این کاروان‌سرا به مغازه‌های صنایع دستی، کافه‌، چای‌خانه و فروشگاه‌های جواهرات و لباس سنتی تبدیل شده است.

روستای وانشان

  • آدرس: استان اصفهان، ۱۲ كيلومتری جنوب شهرستان گلپايگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار (مشاهده روی نقشه)

قلعه وانشان

عکاس: محمد تمجیدی

روستای وانشان یکی از مکان‌های فیلم‌برداری سریال جیران محسوب می‌شود. این روستا در جنوب شهرستان گلپایگان و در بین راه اصلی شهرهای خوانسار و گلپایگان استان اصفهان قرار دارد. این روستا در زبان محلی «وانشون» و در برخی منابع تاریخی و منابع محلی «ونیشون» نامیده می‌شود.

روستای وانشان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی است. امامزاده ابوالفتوح (ع)، قلعه تاریخی، درخت چنار قدیمی ۵۰۰ ساله، آب‌انبار و کبوترخانه‌های تاریخی، حمام‌های قدیمی و یک غار با قدمت بیش از ۳,۰۰۰ سال و جاذبه‌های طبیعی همچون چشمه‌های پر‌آب و قنات‌های قدیمی، باغ‌های انبوه، گردو و بادام از دیدنی‌های این روستا هستند.

سد گلپایگان

سد گلپایگان

عکاس: سوریان

دریاچه و سد گلپایگان نیز از جمله لوکیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این سد در جنوب شهر گلپایگان، نزدیکی روستای اختخوان و روی رودخانه اناربار قرار دارد. سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاکی و اولین سد مدرن کشور محسوب می‌شود.

سد گلپایگان در گذشته سد شاه اسماعیل نامیده می‌شد. این سد در سال ۱۳۳۶ به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و تامین آب کشاورزی، به بهره‌برداری رسید. دریاچه این سد زیستگاه آبزیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است.

سد کوچری

سد کوچروی

عکاس: یحیوی

سد کوچری در پایین‌دست سد گلپایگان قرار دارد. این سد در سال ۱۳۹۵ با هدف تامین آب شرب شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و شهرک پردیسان قم به بهره‌برداری رسید.

کوچری از نوع سدهای خاکی با هسته رسی به شمار می‌رود. ارتفاع این سد ۹۲ متر و طول تاج آن ۷۰۰ متر است.

پرسش‌های متداول

کاخ ناصرالدین شاه در سریال جیران کجاست؟

کاخ گلستان

لوکیشن سریال جیران در قزوین کجاست؟

کاروانسرای سعدالسلطنه، روستای آشنستان

لوکیشن سریال جیران در گلپایگان کجاست؟

سد گلپایگان، سد کوچری، روستای وانشان

لوکیشن عروسی ملک‌زاده در سریال جریان کجاست؟

عمارت مسعودیه

منبع عکس کاور: فیلیمو

مطالب مرتبط:

دیدگاه