بهترین سوغات قطر چیست؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین سوغات قطر چیست؟

گشت‌وگذار در بازارهای سنتی و خرید سوغات قطر پس از تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲، لذت سفر به این کشور را برای گردشگران دوچندان خواهد کرد.

قطر از همسایگان جنوبی کشور ما در جوار خلیج فارس است. این کشور زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری نیز دارد و خرید سوغات از مراکز خرید و بازارهای سنتی قطر برای بسیاری از گردشگران جالب‌توجه خواهد بود. چنانچه قصد سفر به این کشور را دارید، برای آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی قطر در این مقاله با ما همراه شوید.

معروف ترین سوغات قطر:

1. پارچه و منسوجات

بازار منسوجات قطر در محیط باز

منبع عکس: سایت livingnomads، عکاس نامشخص

انواع پارچه‌های سنتی و منسوجات عربی از مهم‌ترین سوغات قطر است.در بازارهای دوحه با طیف وسیعی از پارچه‌های متنوع مواجه می‌شوید و به‌دلیل آب‌وهوای گرم این کشور، انواع منسوجات قطر از الیاف خنک و ظریف تولید می‌شوند. انتخاب پارچه‌های اصیل عربی برای علاقه‌مندان به خرید سوغات فرهنگی مناسب است؛ زیرا این پارچه‌ها نمادهایی از نوع پوشش مردم قطر به شمار می‌روند.

«آل سادو» پارچه سنتی قطر است که از موی بز و شتر بافته می‌شود

در منسوجات قطر بیشترین سهم به پارچه‌های حریر، نخی و پنبه‌ای اختصاص دارد. البته در میان فروشگاه‌های پارچه در بازارهای مختلف قطر، نمونه جنس‌های وارداتی نیز به چشم می‌خورند؛ اما منسوجات سنتی عربی شکل و شمایل مشخص و قیمت مناسبی دارند. انواع پارچه و منسوجات به‌دلیل حمل آسان و آسیب‌پذیری کم، از پرطرفدارترین سوغات میان گردشگران هستند.

بیشتر پارچه‌های سنتی قطر به‌صورت ماشینی بافته می‌شوند؛ اما نوعی بافتنی خاص قطری وجود دارد که سوغات مخصوص این کشور به شمار می‌رود. «آل سادو» یکی از منسوجات دستباف از موی طبیعی حیواناتی مانند بز و شتر است. بافت این پارچه ریشه در فرهنگ و سنت مردم قطر دارد. قدمت آل سادو به زمان سکونت بادیه‌نشینان در این کشور باز می‌گردد و در گذشته توسط مردم قبایل بیابان‌گرد بافته می‌شد. این پارچه تنوع رنگی بالایی دارد و از آن استفاده‌های متفاوتی مانند کوسن، زیرانداز، پتو، فرش، گلیم و چادر می‌شود. پارچه آل سادو یکی از سوغاتی‌های منحصربه‌فرد کشور قطر است.

2. ادویه قطر

ادویه جات قطر در انواع مختلف

منبع عکس: سایت myholidays.com، عکاس نامشخص

ادویه‌های متنوع نقاط مختلف جهان، از محصولات محلی کشورهای مختلف هستند که اطلاعات جالبی را از سبک غذایی مردم هر منطقه نشان می‌دهند. در بازارهای قطر نیز انواع مختلفی از ادویه‌های محلی را خواهید دید که عطر و بوی غذاهای عربی را تداعی می‌کنند. مردم قطر مانند بسیاری از کشورهای آسیایی از طرفداران ادویه هستند. در میان ادویه‌های قطری، انواع معطر و تند آن‌ها طرفداران بیشتری میان بومیان این کشور دارند.

ادویه قطر یکی از معروف‌ترین سوغات این کشور است که شهرتی جهانی دارد. برخی از معروف‌ترین سرآشپزها در جهان برای طبخ غذاهای عربی از ادویه قطری استفاده می‌کنند و به‌دلیل حجم پایین و حمل و نقل آسان، برای سوغات مناسب هستند. در بازارهای محلی و سنتی قطر انواع ادویه محلی را می‌توانید پیدا کنید؛ اما برای خرید انواع محصولات باکیفیت، به فروشگاه‌های معتبر بروید. این فروشگاه‌ها ادویه‌ها را در بسته‌بندی مناسب به شما ارائه می‌دهند تا برای حمل آن‌ها دچار دردسر نشوید.

از انواع ادویه‌های قطری در طبخ خورشت‌های محلی، غذاهای دریایی و انواع کباب‌ها استفاده می‌شود. چنانچه به نوشیدنی‌های گیاهی و دمنوش‌های سنتی علاقه دارید نیز امکان تهیه انواع مختلف دمنوش‌ها را از ادویه‌فروشی‌های قطر خواهید داشت.

3. لباس سنتی

شال های پشمی بازار قطر

منبع عکس: سایت myholidays.com، عکاس نامشخص

لباس‌های سنتی قطر از محبوب‌ترین سوغات این کشور میان گردشگران و مسافران هستند. انواع لباس‌های عربی برای بانوان، آقایان و کودکان در بازارهای مختلف قطر به چشم می‌خورند. اگر به خرید لباس‌های سنتی قطری علاقه دارید، به بازارهای محلی این کشور بروید. از معروف‌ترین لباس‌های عربی در قطر برای بانوان می‌توان به شال و پوشینه‌های رنگارنگ، عبایه و چادر عربی اشاره کرد.

انواع لباس بانوان قطری تزیینات گلدوزی زیبا و رنگ‌بندی متنوعی دارند. گلدوزی برخی شال‌ها و لباس‌ها به‌صورت دست‌دوز انجام شده است که ارزش بالایی دارد. لباس‌های بلند متنوعی نیز برای بانوان و آقایان در بازارهای قطر به فروش می‌رسند. این سبک لباس سنتی عربی به‌دلیل آب‌وهوای گرم قطر و سایر کشورهای این منطقه شکل گرفته است. لباس‌های سنتی عربی آقایان که با نام دشداشه شناخته می‌شود، سفید است و برای بانوان، لباس‌های ظریف با رنگ‌بندی متنوع وجود دارد.

عبایه و چادرهای عربی نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دوخته می‌شوند. روی برخی از چادرهای قطری گلدوزی‌های دست‌دوز به چشم می‌خورد که سبب تمایز این محصولات به‌عنوان سوغات می‌شود. با گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف بازارهای قطر، می‌توانید انواع مختلفی از پوشاک محلی این کشور را ببینید و بسته به سلیقه خود، انواع آن را بخرید.

4. عود

عود یا بربط ساز اصیل کشور قطر است که صدایی دلنشین و زیبا دارد. اگر علاقه‌مند به خرید سوغاتی خاص از این کشور هستید، ساز عود از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. در بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های دوحه و سایر شهرهای قطر نوازندگان عود مشغول نوازندگی هستند.

انواع سازهای قطری به‌صورت دست‌ساز ساخته می‌شوند و نقش و نگارهایی زیبا بر آن‌ها حک شده است. گرچه قطر محل پیدایش این ساز نیست، در طول زمان، عود جای خود را میان مردم این کشور پیدا کرده است. ساز عود را می‌توانید از مراکز خرید اصلی دوحه و سایر شهرهای قطر تهیه کنید.

5. شیرینی و تنقلات عربی

باقلوای عربی

منبع عکس: سایت hotels.com، عکاس نامشخص

شیرینی‌های قطری از دیگر سوغات پرطرفدار این کشور هستند. انواع شیرینی‌های این کشور از ترکیب خمیر با میوه‌ها و مغزهای نواحی گرمسیری تهیه می‌شوند. از معروف‌ترین شیرینی‌های قطر می‌توان به باقلوای عربی اشاره کرد که پرشیره و پرمغز است. برخی شیرینی‌های معروف این کشور با خمیرهای میوه‌ای و شیره انگور پخته می‌شوند. انواع دیگر شیرینی، شکلات و آب نبات قطری نیز در قنادی‌ها و خشکبار فروشی‌های این کشور به چشم می‌خورند که از میان آن‌ها می‌توان آب نبات گل رز، لقایمات (بامیه)، شیرینی نارگیلی و باسبوسا را نام برد.

انواع مختلف خرما و آجیل قطر نیز سوغاتی مناسبی هستند. از معروف‌ترین خرماهای محلی قطر می‌توان به عجوه، مجول، خنیزی، شکری، مبروم، صفوی و فرد اشاره کرد که به‌شکل‌های مختلف از انواع خارک تا رطب و خرمای خشک ارائه می‌شوند. پسته، آجیل محلی و دانه‌های آفتابگردان و کدو نیز از تنقلات محبوب قطری هستند. در میان سایر تنقلات قطر، انواع میوه‌های خشک و گرمسیری نیز به چشم می‌خورند.

6. ظروف تزیینی عربی

ظروف تزئینی عربی در بازار قطر

منبع عکس: سایت hotels.com، عکاس نامشخص

انواع ظروف قطری سوغات مناسب این کشور برای گردشگران هستند. ظروف موجود در بازارهای دوحه و دیگر شهرهای قطر از اجناس متنوعی ساخته شده‌اند و طرفداران خاص خود را دارند. از معروف‌ترین ظروف قطری می‌توان به سرویس‌های قهوه‌خوری اشاره کرد. به‌دلیل استقبال بالای مردم قطر از نوشیدنی قهوه، سرویس‌های قهوه خوری متنوعی در بخش‌های مختلف بازارهای سنتی این کشور به چشم می‌خورند. «دله» نام ظرف مخصوص سرو قهوه در قطر و سایر کشورهای عربی است که از گذشته‌های دور تا به امروز از آن برای سرو قهوه سنتی عربی استفاده شده است.

سرویس قهوه‌خوری دله از یک قوری مخصوص با فنجان‌های کوچک و سینی تشکیل می‌شود. دله سوغات مناسبی برای طرفداران حرفه‌ای قهوه به شمار می‌رود. برخی از سرویس‌ها آثار هنری دستی هستند و با مرصع‌کاری روی آن‌ها را تزیین کرده‌اند. از این سرویس‌ها می‌توان به‌عنوان ظروف دکوری نیز استفاده کرد.

جعبه های چوبی تزئین شده در بازار قظر

منبع عکس: سایت myholidays.com، عکاس نامشخص

از دیگر ظروف پرطرفدار قطری میان گردشگران برای تهیه سوغات، می‌توان به جعبه‌های چوبی تزیینی اشاره کرد. در طول سالیان اخیر، جعبه‌های پر نقش و نگار قطری در طرح‌های مختلف تولید و در بازارهای محلی این کشور عرضه شده‌اند. در ساخت انواع جعبه‌های تزیینی به‌جز چوب، از برنج و استخوان شتر نیز استفاده می‌کنند که سبب افزایش قیمت این جعبه‌ها می‌شود.

جعبه‌های چوبی قطر اندازه‌های متفاوتی دارند و از سایزهای کوچک این جعبه‌ها با تزیین مروارید برای نگهداری از جواهرات ارزنده استفاده می‌شود. بیشتر طراحی‌های روی این جعبه‌ها با دست انجام می‌شود و به همین دلیل ارزش هنری بالایی دارند. وزن و اندازه جعبه‌های چوبی برای سوغات مناسب است و بسته به جنس و تزیینات روی جعبه‌ها، قیمت آن‌ها تفاوت دارند.

عودهای سنتی قطر به‌همراه عود سوزهای سنگی و چوبی از دیگر وسایل و ظروف پرطرفدار در بازارهای محلی قطر برای سوغات هستند. عودهای قطر رایحه‌های متنوعی دارند و در بسیاری از رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و کافه‌ها انواع مختلف آن را روشن می‌کنند. این محصولات قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به دیگر سوغات قطر دارند.

7. طلا و جواهرات و مروارید

بازار طلا و جواهر و مروارید در قطر

منبع عکس: سایت myholidays.com، عکاس نامشخص

بانوان قطری مانند بسیاری از دیگر کشورها به زیورآلات متنوع علاقه مخصوص دارند. بازار طلا، جواهر و دیگر سنگ‌های تزیینی در قطر پررونق است و میان زیورآلات موجود در بازارهای قطر سبک طراحی خاصی به چشم می‌خورد. مهم‌ترین سنگ تزیینی قطر «مروارید» است و این کشور را با لقب «پایتخت مروارید جهان» می‌شناسند. تنوع گونه‌های مروارید در قطر بالا است و سنگ‌های مرواریدی اشکال مختلفی دارند. بسیاری از زیورآلات موجود در فروشگاه‌های طلا و جواهر قطر با سنگ مروارید تزیین می‌شوند.

پس از مروارید دیگر سنگ‌های گران‌بها مانند کهربا و عقیق از زیورآلات پرطرفدار قطر به شمار می‌روند. اگر انواع دستبند، گردنبند و انگشترهای جواهر و طلا با تزیین مروارید را برای خرید سوغات انتخاب کنید، باید هزینه بالایی بپردازید. چنانچه تمایل به‌صرفه‌جویی در خرید سوغات دارید، امکان خرید زیورآلات با پایه مروارید تنها را نیز خواهید داشت که قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از زیورآلات ترکیبی با طلا دارند.  

8. قلیان عربی

قلیان های عربی در بازار قطر

منبع عکس: سایت livingnomads، عکاس نامشخص

انواع قلیان‌های رنگی تزیینی و مصرفی در بازارهای قطر به چشم می‌خورند. قلیان‌های عربی در شهرهای مختلف خاورمیانه پرطرفدار هستند و ریشه‌ای دیرینه میان اقوام این مناطق دارند. ساختار قلیا‌ن‌های قطری با سایر کشورها تفاوت دارند و مردم این کشور قلیان را به سبک خاص خود می‌سازند. در ساخت بدنه قلیان‌های قطری از برنج و چوب استفاده می‌کنند و هنر مرصع کاری در تزیین آن‌ها به‌کار می‌رود. قلیان‌های زینتی قیمت‌های بالاتری دارند و برخی از آن‌ها دست‌ساز هستند. اشکال روی شیشه قلیان‌های عربی عموما با تاثیر از فرهنگ و هنر اقوام عرب کشیده می‌شوند.

9. چراغ و لامپ عربی

چراغ های تزئینی در بازار قطر

منبع عکس: سایت hotels.com، عکاس نامشخص

چراغ‌ها و لامپ‌های رنگارنگ تزیینی از دیگر سوغات معروف قطر به شمار می‌روند که در دیگر کشورهای با فرهنگ مشابه نیز تولید می‌شوند. در فرهنگ مردم قطر استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع در تهیه انواع ظروف، لباس و پارچه متداول است. چراغ‌های تزیینی قطر نیز تنوع رنگی بالایی دارند و ابزاری مناسب برای تزیین خانه‌های سنتی به شمار می‌روند.

چراغ‌ها و لامپ‌های رنگی و تزیینی قطر برای علاقه‌مندان خرید سوغات آثار هنری مناسب هستند. در ساخت این چراغ‌ها از اشکال مختلفی استفاده می‌کنند و روی آن‌ها نشانه‌هایی از فرهنگ مردم این کشور به چشم می‌خورد.

گردشگران در مراکز خرید و بازارهای قطر از تماشای چراغ‌های رنگی قطر لذت می‌برند؛ اما سختی بسته‌بندی و حمل این چراغ‌ها برخی افراد را از خرید آن منصرف می‌کند. چنانچه تمایل به خرید انواع چراغ‌ها و لامپ‌های تزیینی قطری دارید، از فروشگاه مربوطه تقاضای بسته‌بندی محکم و مناسب کنید. چراغ‌های سنتی قطر در مدل‌های آویز و رومیزی تولید می‌شوند که بسته به سلیقه خود می‌توانید هرکدام را انتخاب کنید.

سوغات قطر را از کجا بخریم؟

بازار سنتی قطر

منبع عکس: سایت myholidays.com، عکاس نامشخص

مراکز خرید و بازارهای محلی قطر در شهرهای مختلف این کشور، از بهترین مراکز خرید سوغات هستند. شهرهای مختلف قطر در طول بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ محل برگزاری مسابقات فوتبال خواهند بود و گردشگرانی از تمام دنیا در طول این بازی‌ها به این شهرها سفر خواهند کرد. یکی از بهترین شهرها برای بازدید از بازارهای سنتی و خرید سوغات، پایتخت این کشور، دوحه است.

بازار واقف قطر از محبوب‌ترین مراکز خرید دوحه در میان گردشگران به شمار می‌رود و انواع مختلف سوغات سنتی قطر در آن به چشم می‌خورد. برای خرید انواع سوغات لوکس مانند جواهرات، باید به مراکز خرید معتبر قطر بروید. چنانچه قصد خرید آثار و صنایع دستی یا محصولات محلی این کشور را دارید، بازارهای سنتی و محلی قطر بهترین گزینه‌ها برای شما هستند. برای بازدید از مراکز خرید قطر در شهرهای مختلف، نزدیک‌ترین مجتمع به محل اقامت خود را انتخاب کنید. برندهای معتبر در مراکز خرید مختلف شعبه دارند. برای بازدید از بازارهای سنتی و محلی نیز می‌توانید با استعلام از متصدیان هتل محل اقامت خود، نزدیک‌ترین بازارها را پیدا کنید. برخی از معروف‌ترین مراکز خرید قطر به شرح زیر هستند:

  • مال آو قطر
  • بازار عمانی‌ها
  • مرکز خرید ویلاجیو
  • سیتی سنتر دوحه
  • لاگونا مال
  • بازار واقف
  • مرکز خرید فستیوال سیتی
  • مرکز خرید آل آسیری
  • مرکز خرید ازدان
  • مرکز خرید گیت
  • مرکز خرید لندمارک
  • مرکز خرید رویال پلازا

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین سوغات قطر پرداختیم. چنانچه قصد سفر به این کشور را دارید، حتما سری به مراکز خرید و بازارهای سنتی قطر بزنید و در صورت تمایل تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین سوغات قطر چیست؟

انواع پارچه‌های سنتی، لباس‌های محلی، شیرینی‌های عربی، ظروف و چراغ‌های تزیینی

سوغات قطر را از کجا تهیه کنیم؟

بازارهای سنتی و محلی قطر نظیر بازار واقف در دوحه

ساز اصیل قطر چیست؟

عود یا بربط

معروف‌ترین بازار سنتی قطر کجاست؟

بازار واقف

عکس‌ کاور از وب‌سايت myholidays.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه