جشنواره ملی فرهنگی گلونی در موزه ملی ایران برگزار شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
جشنواره ملی فرهنگی گلونی در موزه ملی ایران برگزار شد

جشنواره ملی فرهنگی گلونی عصر دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در موزه ملی ایران برگزار شد.

 پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در جشنواره ملی فرهنگی گلونی گفت:

شیوه بستن گلونی به‌عنوان میراث‌ناملموس ثبت شده و تمام تلاش‌مان این است که رشته‌های مشخص صنایع دستی را ثبت کنیم تا از این رشته‌ها حفاظت و صیانت کنیم و از این طریق بتوانیم داشته‌های این مرز و بوم را به نام ایران در سطح جهان معرفی کنیم.

او افزود:

صنایع دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است. ۲۹۹ رشته صنایع دستی داریم، پوشاک سنتی به‌ویژه گلونی یکی از رشته‌های صنایع دستی منطقه زاگرس‌نشین است و امروز برای معرفی این صنایع دستی دور هم جمع شدیم. گلونی نماد تمدنی پوششی با طرح، نقش و نگاره‌های زیبا و بته‌جقه به‌عنوان پوشش بارز مردان و زنان زاگرس‌نشین و ابزاری برای اتحاد و همدلی تک تک ایرانیان و سفیر فرهنگی است. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی تصریح کرد:

خوشحالم این جشنواره به‌شکل ملی برگزار شد. چنین رویدادهایی می‌تواند به معرفی رشته‌های صنایع دستی از جمله گلونی کمک کند. این رشته عاملی برای اصالت‌بخشی و هویت افراد است. امیدوارم این جشنواره با ظرفیت‌هایی که دارد ادامه پیدا کند.

پریا علیزاده دبیر جشنواره ملی فرهنگی گلونی درباره تاریخچه و قدمت چند هزارساله پوشش گلونی سخنانی را مطرح کرد. 

شهرام گیل‌آبادی استاد دانشگاه و پژوهشگر در ادامه به قدمت پوشش گلونی پرداخت و گفت:

می‌توان از جنبه‌های مختلف فرهنگی و هنری به گلونی پرداخت. این رشته صنایع دستی می‌تواند در منطقه زاگرس‌نشین نقطه عطفی برای گردشگری شود. همان طور که می‌دانید گردشگری در دنیا ۱۸۶۰ شغل ایجاد می‌کند. در استان لرستان میراث فرهنگی ملموس و ناملموس بسیاری وجود دارد.

او ادامه داد:

راه استفاده از داشته‌های الهی، نگاه به شهر گردشگر است. آیین‌ها و مناسک زیادی در سطح کشور داریم با شناختن آن‌ها و معرفی‌اش به مردم می‌توانیم از داشته‌ها و ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم.

گیل‌آبادی تصریح کرد:

باید نگاه عاشقانه به داشته‌ها و شهرها داشته باشیم. اگر عاشق فرهنگ نباشیم، نمی‌توانیم از آن فرهنگ استفاده کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه